In mars fortat

Postat la 06 februarie 2006 1 afişăre

Albinuta - reteaua de magazine de cartier dezvoltata doar in Bucuresti de un grup lituanian, VP Market - si-a propus, se pare, sa-si tripleze numarul de locatii pana la sfarsitul anului, conform unor surse din piata. Sa fie acest pas saltat doar un semn de ambitie? Sau e vorba, in parte, si de targetul ratat de anul trecut?

Albinuta - reteaua de magazine de cartier dezvoltata doar in Bucuresti de un grup lituanian, VP Market - si-a propus, se pare, sa-si tripleze numarul de locatii pana la sfarsitul anului, conform unor surse din piata. Sa fie acest pas saltat doar un semn de ambitie? Sau e vorba, in parte, si de targetul ratat de anul trecut?

 

Anul trecut pe vremea asta, lituanienii de la VP Market doborasera recordul de viteza la deschideri de magazine - e drept, intr-un interval scurt de timp. Primul magazin se deschidea inainte de sarbatorile de iarna din 2004, alte doua erau inaugurate la scurt timp, in mai putin de doua saptamani, iar la sfarsitul lui ianuarie 2005 reteaua avea deja patru magazine. Ritmul inaugurarilor nu avea precedent - mai toate numele straine din retail care venisera pana atunci in Romania preferasera politica pasilor marunti.

 

La inceputul lui 2005, intr-un interviu acordat BUSINESS Magazin, directorul de dezvoltare a retelei din acea vreme, Dmitrijus Nikitinas, spunea ca reteaua avea sa se mareasca la 20 de magazine, potrivit planurilor companiei, pana la sfarsitul lui 2005.

 

Ce spun reprezentantii companiei acum, cand reteaua numara doar noua magazine? VP Market a preferat sa nu comenteze pentru acest articol - nici in privinta planurilor neindeplinite de anul trecut, nici a celor pentru anul in curs -, insa surse din piata spun ca lituanienii vor sa deschida in 2006 alte 18 magazine, nu numai in Bucuresti, ci si in tara. La o investitie medie pe magazin de 100.000 - 150.000 de euro, asta ar insemna 1,8-2,7 milioane de euro investiti in 2006.

 

Ce s-a intamplat totusi cu afacerea Albinuta in 2005? Lituanienii au starnit curiozitatea retailerilor cu primele deschideri de magazine si cu anunturile lor de noi inaugurari, dar lucrurile au sfarsit prin a se calma: ritmul de expansiune a incetinit pana la stagnare dupa sase luni de la lansarea primului magazin. Planurile pentru 2006, daca intr-adevar prevad deschiderea altor 18 magazine, par desenate cu un ochi la concurenta. In ce priveste viteza de inaugurare, recordul stabilit de magazinele Albinuta acum un an a fost batut de grupurile germane de retail Tengelmann si Kaufland, care au intrat pe piata romaneasca in a doua jumatate a anului trecut.

 

Daca lituanienii isi planificasera pentru anul trecut 20 de magazine, Tengelmann a anuntat in toamna ca vrea sa deschida 120 de magazine Plus, pentru care va investi 200 de milioane de euro. Rezultatele practice, la patru luni de la intrare? Plus are deja 13 magazine, dar nici Kaufland nu sta pe loc: are deja patru magazine de dimensiuni mari.

 

Romania nu e prima tara in care lituanienii de la VP Market isi rateaza targetul anual: oficialii grupului anuntau la inceputul lui 2004 ca vor deschide 1.000 de magazine in Polonia. A urmat, la scurt timp, o corectie severa a previziunilor initiale: dupa doar cateva luni, targetul a fost redus la 100 de magazine. VP Market este cea mai mare retea de retail din zona baltica - peste 293 de magazine in Lituania, Letonia si Estonia, iar cifra de afaceri a companiei a ajuns, in 2004, la 1,2 miliarde de euro, in crestere cu peste 15% fata de 2003.

 

Cu o cota de peste 30%, VP Market este lider pe piata de retail din Lituania, in timp ce in Letonia ocupa cam 25% din piata, iar in Letonia cam 10%, potrivit cifrelor din 2004, ultimele date publicitatii. Compania, listata la bursa, este cel mai mare grup privat din Lituania si detine, in afara de magazine in diverse formate, o retea de farmacii in Lituania, Letonia si Polonia, un lant de restaurante fast-food in Lituania si Letonia, o companie de distributie a energiei electrice si una de constructii. VP Group mai dezvolta afaceri in asigurari, publicitate, telecomunicatii si brokeraj financiar.

 

"Tigrul baltic" VP Group - dupa cum a fost numit de Financial Times si The Economist - a incercat, conform presei lituaniene, sa vanda divizia de retail in 2004, dar a renuntat la vanzare pentru ca nu a obtinut pretul cerut. Asa ca a continuat sa se extinda, pentru a-si creste afacerile.

 

Pe piata romaneasca, VP Market a cumparat mai multe spatii comerciale ale companiei Practic din Bucuresti, care detinea fostele magazine Alimentara din sectorul 6 al Capitalei. Lituanienii au purtat negocieri si cu lantul de magazine alimentare Fortuna din Bucuresti.

 

Tot in cursul anului trecut, VP Market a dezvoltat si reteaua de farmacii Iedera, pe care a si vandut-o anul acesta, catre Montero. In conditiile in care piata romaneasca a retailului e tot mai aglomerata, n-ar fi de mirare un exit rapid al lituanienilor din afacerea Albinuta, dupa modelul afacerii cu farmacii.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
In mars fortat
/actualitate/in-mars-fortat-978495
978495
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.