In mars fortat
Albinuta - reteaua de magazine de cartier dezvoltata doar in Bucuresti de un grup lituanian, VP Market - si-a propus, se pare, sa-si tripleze numarul de locatii pana la sfarsitul anului, conform unor surse din piata. Sa fie acest pas saltat doar un semn de ambitie? Sau e vorba, in parte, si de targetul ratat de anul trecut?
Albinuta - reteaua de magazine de cartier dezvoltata doar in Bucuresti de un grup lituanian, VP Market - si-a propus, se pare, sa-si tripleze numarul de locatii pana la sfarsitul anului, conform unor surse din piata. Sa fie acest pas saltat doar un semn de ambitie? Sau e vorba, in parte, si de targetul ratat de anul trecut?
Ce s-a intamplat totusi cu afacerea Albinuta in 2005? Lituanienii au starnit curiozitatea retailerilor cu primele deschideri de magazine si cu anunturile lor de noi inaugurari, dar lucrurile au sfarsit prin a se calma: ritmul de expansiune a incetinit pana la stagnare dupa sase luni de la lansarea primului magazin. Planurile pentru 2006, daca intr-adevar prevad deschiderea altor 18 magazine, par desenate cu un ochi la concurenta. In ce priveste viteza de inaugurare, recordul stabilit de magazinele Albinuta acum un an a fost batut de grupurile germane de retail Tengelmann si Kaufland, care au intrat pe piata romaneasca in a doua jumatate a anului trecut.
Daca lituanienii isi planificasera pentru anul trecut 20 de magazine, Tengelmann a anuntat in toamna ca vrea sa deschida 120 de magazine Plus, pentru care va investi 200 de milioane de euro. Rezultatele practice, la patru luni de la intrare? Plus are deja 13 magazine, dar nici Kaufland nu sta pe loc: are deja patru magazine de dimensiuni mari.
Cu o cota de peste 30%, VP Market este lider pe piata de retail din Lituania, in timp ce in Letonia ocupa cam 25% din piata, iar in Letonia cam 10%, potrivit cifrelor din 2004, ultimele date publicitatii. Compania, listata la bursa, este cel mai mare grup privat din Lituania si detine, in afara de magazine in diverse formate, o retea de farmacii in Lituania, Letonia si Polonia, un lant de restaurante fast-food in Lituania si Letonia, o companie de distributie a energiei electrice si una de constructii. VP Group mai dezvolta afaceri in asigurari, publicitate, telecomunicatii si brokeraj financiar.
"Tigrul baltic" VP Group - dupa cum a fost numit de Financial Times si The Economist - a incercat, conform presei lituaniene, sa vanda divizia de retail in 2004, dar a renuntat la vanzare pentru ca nu a obtinut pretul cerut. Asa ca a continuat sa se extinda, pentru a-si creste afacerile.
Pe piata romaneasca, VP Market a cumparat mai multe spatii comerciale ale companiei Practic din Bucuresti, care detinea fostele magazine Alimentara din sectorul 6 al Capitalei. Lituanienii au purtat negocieri si cu lantul de magazine alimentare Fortuna din Bucuresti.
Tot in cursul anului trecut, VP Market a dezvoltat si reteaua de farmacii Iedera, pe care a si vandut-o anul acesta, catre Montero. In conditiile in care piata romaneasca a retailului e tot mai aglomerata, n-ar fi de mirare un exit rapid al lituanienilor din afacerea Albinuta, dupa modelul afacerii cu farmacii.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro