Întoarcerea la origini

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 22 mai 2020 291 afişări

„Dorul de copilărie, de serile petrecute cu bunica mea şi de toate poveştile spuse, de iernile pe care le petreceam lângă soba din casa ei şi de mirosul rufelor îngheţate, abia aduse de afară.” Cam acestea au fost gândurile care au ghidat-o pe Antonia Negrău pe drumul către propria afacere. Aceeaşi Mărie, brandul ei de haine de inspiraţie tradiţională, mizează pe ideea că hainele pot căpăta noi vieţi, în diferite combinaţii, aducând în acelaşi timp tradiţia în zilele noastre.

Aceeaşi Mărie a pornit încă din facultate, când tânăra şi-a scris licenţa pe tema comportamentului consumatorului, o componentă din publicitate, specializarea ei. Voia să îmbine două pasiuni pe care le avea, cea pentru modă şi cea pentru tradiţia românească, aşa că a mers la Institutul de Etnografie şi a luat la rând toate cărţile care o ajutau în studiul lucrării de licenţă. Cu toate informaţiile la purtător, a creat primul exemplar de fotă reinterpretată, transformat ulterior într-un concept reprodus în serie mai mare.

„Un alt element care a dat viaţă primelor fote reinterpretate a fost numele acestora. Fiecare fotă are un nume unic, format din două elemente. Primul element este culoarea fotei, iar al doilea este un obiect sau o emoţie cu care asociezi culoarea respectivă, de exemplu Verde Trifoi, Galben Păpădie, Roşu Mac, fapt care se menţine şi în prezent, către restul colecţiilor”, povesteşte Antonia Negrău.

De ce s-a concentrat tocmai pe fotă? Din două motive: primul, pentru că, spune ea, fotele reprezintă piese vestimentare originale, care dau viaţă ţinutei prin modul în care sunt lucrate şi purtate. Al doilea motiv a fost acela că mai toată lumea se concentra pe un alt element din portul popular român, ia, iar ea simţea nevoia de a merge într-o zonă mai puţin explorată de designerii români.

„În fond, tot portul popular trebuie valorificat”, crede Antonia Negrău.

Primele trei fote au luat naştere în satul Ceraşu, din zona Munteniei, cu ajutorul bunicii Antoniei. De altfel, entuziasmul şi valorile moştenite din familie au contribuit mult la conturarea afacerii Aceeaşi Mărie.

„Când eram mică, mama şi bunica îşi croiau mereu rochii şi costume, iar eu luam rămăşiţele şi făceam haine pentru păpuşi. Aveam o întreagă colecţie la ele. Am crescut înconjurată de o mamă, o bunică şi o mătuşă cărora le plăcea să aibă grijă de feminitatea lor, prin simplitate şi bun gust.”

Antonia Negrău se ocupă singură, în acest moment, de business, dar ia în calcul şi varianta unui partener care să contribuie cu o investiţie, pentru ca ea să se poată ocupa în întregime de procesul de creaţie. Momentan însă nu a găsit persoana potrivită.

Pentru a pune pe picioare brandul Aceeaşi Mărie, antreprenoarea a investit 4.000 de euro şi timp. Mult timp. Sute de ore de lucru pentru identificarea furnizorilor potriviţi, nu doar pe partea de materiale, ci şi pe croitorie, brodat sau printat pe textil. Pe lângă acestea, a mai investit şi câteva mii de euro în materiale şi plata unor colaboratori.

„Aceeaşi Mărie are şi o componentă de afacere socială. Fotele tradiţionale sunt produse în satul de munte în care locuieşte bunica mea. Am ales varianta asta pentru că am găsit acolo câteva femei în vârstă care încă au putere şi dorinţă de muncă şi care îşi pot aduce contribuţia câştigând şi nişte bani în acest fel. Sunt doamne care poate nu mai au niciun tip de venit, dar a căror pasiune este cusutul sau brodatul.”

Anul 2019 a fost unul al experimentelor pentru Antonia Negrău, un an în care s-a concentrat pe descoperirea mixului potrivit de produse care să reprezinte cât mai bine brandul şi care să fie eficiente din punct de vedere al costurilor. Cifra de afaceri a ajuns la 10.000 de euro.

„Am creat obiecte vestimentare din categorii diferite de preţ şi cu stiluri diferite – de exemplu, un hanorac cu Regina Maria, pentru un look mai relaxat sau o rochie cu mâneci bufante, care are drept inspiraţie ia din Maramureş – păstrând identitatea brandului, aceea de simbioză între tradiţie şi modernitate, pe care le-am produs în ediţii limitate, astfel că cifra de afaceri nu a fost foarte mare. De fapt, nici nu m-am concentrat foarte mult pe creşterea producţiei, fiind încă în etapa de testare a produselor care prind la public.”

Acum, Antonia Negrău lucrează la o colecţie Aceeaşi Mărie pe care speră să o lanseze în a doua jumătate a anului, colecţie care se duce într-o zonă mult mai feminină, construită din materiale naturale, dar care va păstra în continuare confortul şi puterea de a combina fiecare piesă vestimentară în funcţie de personalitatea fiecărei femei.

Pe lângă asta, brandul continuă şi colaborările cu diverşi artişti pentru crearea unor colecţii-capsulă.

„De exemplu, am creat împreună cu o echipă de arhitecţi din Alba Iulia o serie de oglinzi de buzunar/geantă, cu inspiraţie din elemente cu specific românesc - Cimitirul Vesel, Coloana Infinitului, Mânăstirea Voroneţ şi Castelul Peleş. Apoi, pentru luna martie, luna dedicată femeii, am ales două femei care au avut o contribuţie în istoria României, şi anume Regina Maria şi Maria Tănase. Am adus aceste personalităţi într-un context modern, unde am păstrat şi câteva simboluri tradiţionale româneşti.”

Urmează un proiect de caligrafie, prin care ne axăm pe versuri din poezii româneşti, iar între timp, va fi gata şi magazinul online.”

Cum gama de produse este diversă, cuprinzând de la tricouri şi hanorace, până la fote cusute de mână sau rochii trecute prin mai multe procese de creaţie, preţurile variază între 180 de lei şi 1.200 de lei. Până la lansarea magazinului online, clienţii ajung la Aceeaşi Mărie prin Social Media, Facebook şi Instagram.

Pandemia s-a resimţit şi în businessul Antoniei Negrău, însă timpul liber i-a dat ocazia să se concentreze pe partea de marketing şi vânzare, având în vedere că e destul de complicată producţia în perioada aceasta.

„Există în continuare cerere, însă interesul a scăzut cu aproximativ 30% în ultima lună. De asemenea, am continuat munca de creaţie, care nu se opreşte niciodată. De la înţelegerea fiecărui material, asocierea lui cu forma rochiei (accentul cade mult pe culoarea şi textura materialului), până la contextul în care să fie pusă piesa vestimentară şi cum să fie purtată, este un întreg proces de creaţie. În plus, atât pe Facebook, cât şi pe Instagram există o secţiune de «Outfits», unde sunt oferite tips & tricks despre cum să purtăm hainele Aceeaşi Mărie în mai multe combinaţii.”

Practic, cu aceeaşi pălărie sau cu alta, hainele Aceeaşi Mărie ajung să trăiască mai multe vieţi. Şi să renască. La fel ca businessurile, în perioada aceasta.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.