Opinie Oana Petrescu, fost CEO Blue Air: Punând ipotecă pe 75% din acţiunile Blue Air si pe 100% din active, statul român şi-a asumat naţionalizarea companiei. În 2015-2019, Blue Air a plătit taxe şi impozite statului de peste 100 mil.euro, în timp ce competitorii săi direcţi nu au plătit nimic

Autor: Oana Petrescu Postat la 22 septembrie 2022 424 afişări

Opinie Oana Petrescu, fost CEO Blue Air: Punând ipotecă pe 75% din acţiunile Blue Air si pe 100% din active, statul român şi-a asumat naţionalizarea companiei. În 2015-2019, Blue Air a plătit taxe şi impozite statului de peste 100 mil.euro, în timp ce competitorii săi direcţi nu au plătit nimic

In urma opiniei lui Eduard Dinu, profesor în cadrul ASE, Oana Petrescu, fost CEO al Blue Air, a trimis următorul punct de vedere:

”Situatia este mai complicata decat o prezinta Eduard Dinu, iar detaliile sunt importante, mai ales in contextul actual. De aceea, voi adresa pe rand fiecare afirmatie - incepand de la conditiile creditului garantat de stat acordat Blue Air si pana la aspectele privind evolutia performantei comerciala, operationala si financiara a Blue Air (si a competitorilor nostril directi) de la inceperea pandemiei de Covid-19 si pana acum.

In primul rand, eu nu sustin nationalizarea companiei, ci doar arat faptul castatul roman si-a asumat acest drept si obligatie prin lege.

Punand ipoteca pe 75% din actiunile Blue Air si pe 100% din activele societatii, statul roman a facut imposibil pentru companie sa se finanteze de pe piata. Nici un investitor nu investeste intr-o companie unde este obligat sa gajeze in favoarea oricui 75% din capital. Nici un finantator nu finanteaza o companie care nu are garantii din cauza toate activele sale sunt ipotecate.

In intelegerea mea si a investitorilor interesati de Blue Air in ultimii doi ani si jumatate si a consultantilor acestora, precum si a juristilor si avocatilor implicati, statul roman si-a impus aceasta obligatie tocmai pentru a face posibila preluarea societatii in cazul in care aceasta ar avea dificultati - dand astfel institutiilor sale instrumentele necesare pentru a realiza scopul pentru care a fost acordat ajutorul de stat. De aceea, nu inteleg de ce acest lucru nu s-a intamplat pana acum.

Referitor la taxele si contributiile platite la bugetul de stat, precizez faptul ca, in perioada 2015-2019, Blue Air Aviation S.A. a platit peste 100 de milioane de euro, in timp ce competitorii sai directi nu au platit nimic.

Referitor la lipsa de profitabilitate, si implicit mentiunea privind lipsa platii impozitului pe profit, precizez faptul ca in anul 2019 Blue Air a finalizat cu success un proces de restructurare in urma caruia a realizat un profit de peste 11,7 milioane de euro (conform situatiilor financiare IFRS, auditate), iar in anul financiar 2020 Blue Air a inregistrat (si platit!) un impozit pe profit de 7.345.323 lei (conform situatiilor financiare statutare depuse la MF si auditate)

Referitor la capitalul social al Blue Air, acesta nu este de 200.000 euro, ci de 147.000.000 lei.

Referitor la decizia de extindere a numarului d destinatii in iarna anului 2020, aceasta s-a dovedit a fi salutara pentru Blue Air, asigurand pastrarea valorii companiei in conditiile unui traffic aerian de doar jumatate fata de previziunile Eurocontrol din august 2020 si de doar 20-30% fata de nivelul perioadei similare din 2019.

Referitor la experienta colegului meu de ASE ca pasager Blue Air, doar pentru acuratete mi-am verificat mesajele de whats-up: aceasta experienta a avut loc in data de 23 iulie 2021, iar textual, mesajele mele la supararea lui au fost: “ma indoiesc”, “facem mari eforturi sa facem ce putem mai bine in timp ce ne luptam sa supravietuim” si “ce s-a intamplat? cum pot ajuta?” Din pacate nu am primit nici un raspuns. Intrebandu-mi colegii, am aflat ca a fost o problema tehnica care a fost rezolvata cu promptitudine de catre colegi, in conformitate cu regulamentele existente. Sigur, am fi putut comunica mai bine, dar, in conditiile respective, colegii mei au prioritizat rezolvarea problemei, astfel incat avionul sa poata decola cat mai repede posibil si pasagerii sa ajunga cat mai repede la destinatie.

Referitor la tranzactia de preluare inversa cu Ridgecrest Ltd (semnata in iunie 2021 si care ar fi facut posibila listarea la Bursa din Londra – sectiunea de Investitii Alternative in ictombrie 2021), aceasta nu a fost posibila intrucat Blue Air nu a putut demonstra faptul ca actiunile sale nu sunt libere de sarcini.

Referitor la intrarea, de catre alte state, in capitalul societatilor aeriene pe care le-au ajutat in pandemie, precizez ca aceasta a fost o solutie utilizata de multe state in prima jumatate a anului 2021 pentru a capitaliza respectivele linii aeriene si a le readuce la viabilitate - dau ca exemple doar Lufthansa si Tui, dar aceasta a reprezentat chiar solutia recomandata de Comisia Europeana in acea perioada.

Referitor la cresterea pretului combustibilului ca urmare a razboului din Ukraina, am explicat in raspunsul meu catre Miruna Diaconu faptul ca, in lunile martie – iunie 2022, competitorii nostri directi au pus o presiune uriasa asupra celorlalti operatori (inclusiv Blue Air) prin metinerea unor preturi foarte mici. In timp ce Ryanair a reusit sa faca acest lucru deoarece, asa cum scrie in rapoartele sale financiare, avea un contract de hedging pentru 80% din cantitatea de combustibil necesara, WizzAir si-a asumat aceasta pierdere pentru a castiga piata – fapt reflectat de situatiile sale financiare pentru perioada de 3 luni aprilie – iunie 2022, perioada in care a inregistrat o pierdere raportata de 472 milioane euro, potrivit raportului trimestrial publicat. IN acelasi timp, potrivit ultimelor raportari ale Eurocontrol, WizzAir este operatorul aerian cu cea mai mare crestere de cota de piata (de 20%) fata de aceeasi perioada a anului 2019. In acelasi raspuns am aratat si ca, la inceputul anului 2020, Blue Air era in curs de a avea un contract de hedging similar cu Ryanair, inceperea acestuia fiind planificata pentru luna ianuarie 2021- conditionat de realizarea de profit in anul 2020 (lucru intrerupt din pandemiei de Covid-19)

Referitor la performanta echipei manageriale a Blue Air, in ultimii doi ani si jumatate, si eu, si conducerea actuala, si reprezentantii Statului Roman in Consiliul de Administratie, si intreaga echipa Blue Air,cu totii am facut eforturi uriase ca sa conservam valoarea celor 75% din actiuni gajate in favoarea statului roman.

Desi poate nu se vad pentru publicul larg, aceste eforturi au rezultat in deschiderea unor noi rute si zboruri directe spre destinatii cerute de pasagerii nostri de multi ani (insulele grecesti, regiuni noi din Spania, aeroporturi de transit, etc), intr-o promptitudine a zborurilor semnificativ peste media europeana, intr- experienta de zbor sigura si confortabila la bordul aeronavelor noi si de noua generatie, si intr-o performanta financiara comparabila cu a competitorilor nostri.

Doar cu titlu de exemplu, ca urmare a acestor eforturi, chiar in conditii de pandemie, Blue Air:

  1. a reusit sa se repozitioneze pe aeroporturile principale si sa obtina sloturi foarte valoroase pe aeroporturi precum Heathrow, Amsterdam, Franckfurt sau Charles de Gaulle, mult apreciate de pasagerii nostri;
  2. a continuat sa asigure conectivitatea pentru pasagerii romani, in conditiile in care marea majoritate a marilor linii aeriene au incetat sa deserveasca Romania;
  3. La fel ca toate celelalte linii aeriene europene, si Blue Air a fost nevoita sa anuleze zboruri ca urmare a schimbarii conditiilor de pandemie in diverse tari. Spre deosebire insa de competitorii nostril directi, echipa Blue Air a facut intotdeauna tot ce a fost posibil ca sa nu anuleze zboruri cu mai putin de doua saptamani inainte, astfel incat sa poata lasa pasagerilor posibilitatea de a se reorganiza. Singurele cateva cazuri cand au fost anulate curse din aceeasi zi sau in ziua urmatoare (inainte de poprirea conturilor) au fost determinate de greve sau de restrictii de aterizare impusu de aeroporturi;
  4. In acelasi timp, si-a reinnoit flota, astfel incat in prezent opereaza in principal cu cele 5 aeronave Boeing 737-8 MAX si are o comanda de inca 10 – aeronave care reprezinta pilonul strategiei Blue Air de relansare, intrucat opereaza cu un consum de combustibil (si un nivel de emisii si zgomot) cu 18-20% mai mic decat celelalte aeronave din flota, de noua generatie;
  5. Date fiind performanta comerciala, operationala si financiara obtinuta in ultimii doi ani, la niveluri comparabile cu ale competitorilor nostril directi (In conditii de autofinantare, incepand cu luna ianuarie 2021), toti creditorii critici au decis sa continue sa sprijine compania prin aprobarea planurilor de restructurare supuse atentiei lor prin procesele de omplogare a concordatului din Italia si de prelungire, cu inca 12 luni, a celui din Romania (durata in decursul careia care Blue Air s-a angajat sa ramburseze toti banii datorati pasagerilor).
  6. Date fiind toate aceste eforturi si realizari, echipa Blue Air reusit sa atraga si sa mentina interesul unor fonduri de investitii si finantatori interesati de consolidarea companiei si relansarea acesteia ca unul din principalii operatori low-cost din partea noastra de Europa, in pofida blocajului juridic creat de forma si structura garantiilor prevazute de actele normative de acordare a ajutorului de stat.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
blue air,
plati,
companie,
statul roman,
timp

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.