Piata gogosilor creste vazand cu ochii
Ritmul de extindere a francizelor cu gogosi i-a propulsat pe investitori intr-o noua etapa: deschiderea de fabrici cu linii de productie suficient de mari pentru a sustine dezvoltarea. Numai pentru acest an se pregatesc investitii de peste 4 milioane de euro.
Ritmul de extindere a francizelor cu gogosi i-a propulsat pe investitori intr-o noua etapa: deschiderea de fabrici cu linii de productie suficient de mari pentru a sustine dezvoltarea. Numai pentru acest an se pregatesc investitii de peste 4 milioane de euro.
Christian Macedonschi, nepotul poetului cu acelasi nume, a cumparat spre sfarsitul anului trecut un hectar de teren in localitatea Cristian, din judetul
Gogosile vor fi congelate, ambalate, iar o parte din ele vor pleca spre Germania si Ungaria, in timp ce cealalta parte vor ramane in
"Primul nostru contract pentru vanzare de gogosi l-am incheiat cu hipermarketurile real, in toate magazinele pe care le au ei deschise (in opt orase de provincie)", spune Christian Macedonschi. Standurile au fost plasate in magazinele real, fiind operate de firma lui Macedonschi, Trus HoReCa Services, impreuna cu partenerul lor german, Roka GMBH.
Dupa cateva luni, in care vanzarile au atins peste 3.000 de gogosi pe zi, Christian Macedonschi s-a gandit sa dezvolte conceptul: "Mi-am zis: ce rost are sa vindem numai gogosi - la o gogoasa merge si un suc fresh si o cafea, iar pentru cei mici o inghetata". Astfel a aparut conceptul "Live hi, eat fresh" - un stand dotat cu expresor de cafea, storcatoare de fructe si automat de inghetata.
"Deocamdata avem contract de exclusivitate cu real, dar din luna mai vom iesi cu acest concept in regim de franciza pe piata", spune Macedonschi. "Live hi, eat fresh" va fi vandut in regim de franciza, inclusiv pentru cei ce ar dori sa deschida un stand intr-un super sau hipermarket. "Taxa de intrare va fi de 15.000 euro si va fi necesara si o garantie bancara de 15.000 euro", spune Macedonschi. Acesta sustine ca are cereri de franciza atat din Romania, dar si din
Fiind blocat de contractul de exclusivitate cu real, proiectul de franciza al lui Macedonschi nu este deocamdata disponibil. Pentru moment nu mai sunt disponibile nici cele mai cunoscute francize de gogosi din tara, Gogoasa Infuriata. Cristi Coman, unul dintre investitorii in reteaua Gogoasa Infuriata, spune ca nu va mai da francize pana la sfarsitul acestui an, cand va iesi pe piata cu "mai mult decat o gogoserie": "Va fi un concept de bistro, pentru care vom solicita francizatilor o suprafata de vanzare de 50 mp, unde vor fi scaune inalte si mese, dar si o taxa mai mare de intrare, de aproximativ 20.000 de euro, in care vor intra si mai multe facilitati". Coman precizeaza ca va lansa si un sistem de rate pentru franciza, pentru a nu mai exista impedimentul de a plati intreaga suma de la inceput. Noile francize vor aduce insa si profit mai mare: daca la o actuala franciza Gogoasa Infuriata profitul net al francizatului ajunge cam la 1.000-1.300 de euro pe luna, in cazul noii francize, Cristi Coman estimeaza un castig lunar de peste 2.500 de euro pentru francizat.
Clientii Gogoasa Infuriata vor avea acces in noile bistrouri nu numai la gogosi, ci si la cafea (brandul "Cafean drum" urmand a fi dezvoltat, pastrandu-si insa furnizorul - Nestlé, cu brandul Nescafé), la pizza, covrigi si diverse alte produse de patiserie congelate. Pentru a putea lansa acest proiect, Cristi Coman si partenerul sau, Cosmin Predulescu, afirma ca vor investi un milion de euro intr-o fabrica de productie in Bucuresti, in cartierul Berceni, alaturi de locul unde se afla momentan si mica linie de productie unde se produc, de doi ani, berlinezele (acestea fiind produse proaspete, care se fac noaptea in fabrica si se duc dimineata la cele 14 magazine din Bucuresti). "Cea mai mare investitie va fi in echipamente - este vorba de multe linii de productie, dar si terenul si constructia vor fi destul de scumpe", spune Coman.
Investitiile facute de francizori vor duce asadar la scumpirea francizelor cu gogosi. Ramane insa pe piata si o franciza mai ieftina din punctul de vedere al investitiei initiale - Melibeea Market, firma de la Suceava care a lansat brandul de gogosi Iamy. Investitia initiala este de aproape 2.000 de euro, iar produsele mai ieftine au facut ca firma sa apara si in orase mai mici, precum Husi, Fundulea, Topoloveni, Brosteni sau Targu-Neamt. Mirela Botezatu, directorul Melibeea, spune ca, de cand a lansat franciza, in 2004 (firma incepand in acel an cu primul magazin in Suceava) a gandit in asa fel conceptul incat sa poata livra gogosi congelate catre toti francizatii.
Daca pana acum principala preocupare a francizorilor era sa acopere cu produse magazinele proprii (trimitand zilnic sau de cateva ori pe saptamana acolo produse finite), constructia fabricilor din acest an vizeaza si alta piata: magazinele cash & carry, care vor prelua produsele congelate si le vor vinde, urmand a fi cumparate de gogoserii independente sau de restaurante.
"Ce s-a intamplat pana acum in domeniul acesta al gogosilor a fost doar un inceput, dar 2007 va aduce adevarata crestere", spune Mirela Botezatu, dezvoltatorul francizei Melibeea Market, care precizeaza ca normele europene nu mai permit ca o gogoserie aflata, de exemplu, intr-o piata sa fabrice coca pe loc, iar proprietarul acesteia va trebui sa cumpere de undeva produsul congelat. "In acest sens, am semnat deja un contract cu Metro si din luna martie vom intra cu o promotie in care vom vinde gogosi congelate en-gros", spune Mirela Botezatu.
Pentru a putea sustine atat francizele existente (la al caror numar de 60 de unitati li se vor mai adauga cam 30-40 in acest an, conform estimarilor Melibeea), cat si pentru a putea vinde in retelele cash & carry sau altor doritori, Mirela Botezatu a inceput constructia, tot la Suceava, a unei fabrici complexe, unde va produce atat gogosi, cat si produse de patiserie, cu o capacitate de 9.000 de bucati pe ora. "Proiectul initial pentru aceasta fabrica este evaluat la 2,4 milioane de euro, dar cred ca pana vom deschide fabrica, in septembrie, se vor adauga costuri suplimentare", spune Mirela Botezatu.
Pentru vanzari in magazinele cash & carry lucreaza si Christian Macedonschi, care va livra din toamna acestora atat gogosi congelate, cat si papanasi congelati. "Papanasii congelati sunt foarte cautati de restaurante, deoarece pregatirea lor in bucatarie dureaza foarte mult (peste jumatate de ora)", spune investitorul.
Daca produsele locale merg bine, lanturile americane de gogosi nu au avut prea mare succes in
Acum, pe piata romaneasca este un alt brand de gogosi americane, Daylight Donuts, cu trei puncte de vanzare in Bucuresti si cate unul in Galati si in Brasov, dupa cum spune Adrian Gheorghe, directorul general al Thinkbig, firma de consiliere in domeniul francizelor, care a adus in Romania brandul Daylight Donuts.
Adrian Gheorghe crede ca ascensiunea mai lenta a gogoseriilor venite din afara tarii are doua explicatii: prima e investitia (care e de aproximativ trei ori mai mare decat a unei francize locale), iar a doua tine de capacitatea de management a francizei: "Este o mare diferenta intre un investitor local care decide sa deschida o afacere in franciza si care, odata lansata investitia, isi canalizeaza toate eforturile pentru dezvoltarea ei, si un director de dezvoltare a retelei angajat al unei companii care are francize in zeci de tari cateodata si abia le poate urmari".
Fie ca sunt americani sau romanesti, aburii de gogosi calde rar si-au ratat clientii. Iar daca ne gandim ca un bistro vinde cel putin o mie de gogosi pe zi, tintele de crestere afisate de francizori nu par exagerate.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro