Populaţia se va finanţa în leasing dacă ar urca pragul de îndatorare sau ar dispărea TVA - asociaţie

Autor: Raluca Ghinea Postat la 26 februarie 2015 56 afişări

Leasingul pentru persoanele fizice, aproape inexistent în prezent, după ce a atins un vârf de 24% ca pondere în totalul finanţărilor companiilor de profil, ar putea fi revigorat prin ridicarea pragului de îndatorare a clienţilor de la 10% pentru euro şi 30% pentru lei, dar şi prin scutirea de TVA.

"Unul dintre elementele care fac aproape imposibilă finanţarea în leasing a persoanelor fizice este gradul de îndatorare reglementat de Banca Naţională pentru companiile de leasing în cazul unor persoane fizice care ar fi interesate şi care nu au deja un grad de îndatorare foarte mare din cauza unui credit imobiliar. Aici el este limitat la 10% la credite în euro şi de 30% pentru lei. Piaţa de leasing se concentrează pe finanţarea în euro, dar chiar şi dacă aş considera 30% cât înseamnă pe lei, eu personal o consider tot o limitare în ceea ce ar trebui să însemne apetit de leasing pentru persoane fizice", a declarat joi preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare ALB România, Felix Daniliuc, care deţine şi funcţia de director general al Raiffeisen Leasing.

El a arătat că gradul de îndatorare de 10% este prea mic şi că ar putea fi ridicat de BNR, având în vedere că leasingul este o industrie care a demonstrat rezistenţa la şoc, astfel încât nu ar trebui să se facă o diferenţiere între finanţarea în leasing şi cea prin credit.

"Sunt foarte puţine persoane fizice care se încadrează în pragul de îndatorare. (...) Spre exemplu, dacă un tânăr ar vrea să-şi ia maşina în leasing prin programul Prima Maşină, la o rată de 100 de euro ar trebui să aibă un venit de 1.000 de euro, în condiţiile în care rata oricum nu prea are cum să fie de 100 de euro, ea ajunge în jur de 200-250 euro, la care ar trebui să aibă venituri de 2.500 euro", a punctat Răzvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing.

În perioada de creştere economică 2005-2008, leasingul pentru persoane fizice era prezent substanţial în portofoliile companiilor de profil. Astfel, la nivelul pieţei, finanţările pentru persoane fizice s-au situat la un nivel cuprins între 10% şi 12%, cu un vârf de 24% în 2007, anul aderării la Uniunea Europeană.

După izbucnirea crizei, odată cu scăderea puterii de cumpărare a populaţiei şi a restricţiilor impuse de Banca Naţională pentru creditele de consum, leasingul a pierdut teren pe segmentul persoanelor fizice, ponderea reducându-se treptat până aproape de zero.

O soluţie care ar putea stimula achiziţia de bunuri în leasing de către persoane fizice ar fi scutirea de TVA, în prezent lipsind o deductibilitate fiscală, aşa cum există în cazul companiilor, care pot deduce TVA aferentă ratelor de leasing.

"Una dintre soluţii ar putea fi leasingul pentru persoane fizice să nu fie cu TVA. Vom încerca să facem demersuri către banca centrală şi Ministerul Finanţelor să vedem în ce măsură putem să înfiinţăm această măsură de deductibilitate şi poate să încercăm cumva prin prisma programului Prima Maşină, să diversificăm soluţia astfel încât să fie acordate şi finanţări în leasing prin acest program, dar cu componenta aceasta de leasing fără TVA", a spus Daniliuc.

La rândul său, secretarul general al asociaţiei, Adriana Ahciarliu, a menţionat că la nivel internaţional există astfel de reglementări, potrivit cărora persoanele fizice sunt scutite de TVA la contractele de finanţare, indiferent de modelul acestora, în special pe modelul programelor Prima Casă, Prima Maşină, ceea ce înseamnă că subvenţia acoperă şi costul cu TVA.

"Pe de altă parte, chiar şi aşa, din punctul de vedere al expunerii lunare pe cash-flow, leasingul devine mai accesibil din punctul de vedere al plăţii TVA aferente fiecărei rate şi nu plăţii integrale la început cu expunerea iniţială şi pe suma de TVA, ceea ce înseamnă aproape 25% din valoarea expusă", a explicat Ahciarliu.

În ceea ce priveşte programul Prima Maşină, reprezentanţii pieţei de leasing apreciază iniţiativa de încurajare a achiziţiei unui autoturism în condiţii preferenţiale, însă nivelul de interes este diminuat de costurile mari ale poliţelor RCA, pe care tinerii nu şi le permit.

"Din ce am văzut până acum, nivelul de interes pentru programul Prima Maşină este mult diminuat din cauza RCA, pentru tineri valoarea RCA este destul de mare. Trebuie mers mai departe şi la nivelul asigurătorilor, astfel încât nivelul RCA să fie la nivelul pe care poate să şi-l permită un tânăr căruia îi este adresat programul. O soluţie ar fi aplicarea unei subvenţii şi pe RCA, aşa cum este şi la preţul maşinii", mai spune preşedintele ALB.

Piaţa de leasing financiar a înregistrat anul trecut un avans de 7% faţă de 2013, la 1,32 miliarde euro, susţinută de avansul segmentului auto cu 14%, la un miliard de euro, în timp ce leasingul de echipamente a avut o scădere de 11%, la 282 milioane euro.

Pentru acest an, reprezentanţii pieţei se aşteaptă la un avans al industriei de circa 10%.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
LEASING,
PERSOANE FIZICE,
/actualitate/populatia-se-va-finanta-in-leasing-daca-ar-urca-pragul-de-indatorare-sau-ar-disparea-tva-asociatie-13898288
13898288
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.