Retailerii despre limitarea adaosului comercial la toate produsele româneşti: Sperăm că domnul Ministru se va opri din elanul zelos al plafonărilor şi va încerca sa aibă un dialog real cu toţi participanţii la lanţul agro-alimentar
Retailerii autohtoni cer autorităţilor să realizeze un studiu de impact înainte de a decide o nouă plafonare a adaosului comercial, cea de-a şase în ultimele zece luni, de această dată la toate produsele româneşti. Declaraţiile lor vin după ce Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, a declarat recent intenţia de a limita în acest an adaosul comercial la produsele româneşti.
“În zece luni au fost adoptate cinci măsuri de plafonare, se pregăteşte a şasea care le şi întrece. Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR) şi Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) apreciază că în contextul în care ministerul Agriculturii a comunicat în spaţiul public despre intenţia de a opera o a şasea plafonare – mult mai extinsă faţă de toate celelalte şi care sa privească toate produsele româneşti – devine critică necesitatea unui studiu de impact”, au comunicat retailerii.
Momentan, cotele de adaos comercial pentru produsele alimentare de bază au fost stabilite la maximum 20% la procesator, faţă de costul de producţie al produsului, maximum 5% pe întreg lanţul de distribuţie, indiferent de numărul de „mâini“ prin care trece, şi de maximum 20% la comerciant, faţă de preţul de achiziţie. Măsura este în vigoare începând cu luna august a anului trecut şi a fost legiferată în 2024.
Ea vizează produsele care se găsesc cel mai des în coşul de cumpărături, precum pâine albă (între 300-500 grame), lapte de vacă de consum 1 litru, făină albă, carne proaspătă pui, carne proaspătă porc, legume proaspete vrac, fructe proaspete vrac, cartofi proaspeţi albi vrac, zahăr, smântână sau magiun.
Acum, Ministrul Agriculturii vrea ca lista să fie extinsă pentru a cuprinde toate produsele româneşti.
“Realizarea unui studiu este practic singura modalitate de a obţine informaţii şi evaluări clare, pentru toţi operatorii economici din sectorul agro-alimentar, despre implicaţiile pe care o astfel de decizie le poate avea, atât pe termen scurt dar şi în contextul pieţei concurenţiale comune. Astfel ar trebui să fi exprimate clar oportunităţile, riscurile şi responsabilităţile plafonărilor succesive pentru a nu intra cu toţii într-o aventură cu final extrem de incert”, spun retailerii.
Ei adaugă că la această oră, nu există niciun fel de evaluare sau aproximare asupra efectelor concrete în piaţă pentru consumatori, fermieri, producători sau retaileri şi nici obiectivul pe care astfel de măsură l-ar putea urmări.
“Sperăm că domnul Ministru va reuşi să găsească un moment în care se va opri din elanul zelos al plafonărilor îşi va putea face o imagine de ansamblu şi va încerca sa aibă un dialog real cu toţi participanţii la lanţul agro-alimentar din România. Astfel şi-ar putea asigura un răgaz pentru a înţelege cu adevărat nivelul de îngrijorare şi de incertitudine privind echilibrul sectorului agro-alimentar din ţară.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro