Sondaj PwC: Majoritatea companiilor au întâmpinat măcar o problemă în utilizarea facturii electronice şi cel puţin deocamdată nu pot renunţa la hârtie

Autor: Roxana Rosu Postat la 18 august 2022 26 afişări

Sondaj PwC: Majoritatea companiilor au întâmpinat măcar o problemă în utilizarea facturii electronice şi cel puţin deocamdată nu pot renunţa la hârtie

Companiile spun că întâmpină diverse dificultăţi şi neclarităţi în implementarea facturării electronice (sistemul naţional Ro e-Factura) şi încă sunt reticente că aceasta reprezintă modalitatea optimă de a emite facturile, rezultă dintr-un sondaj PwC România.

Astfel, deşi 45% dintre respondenţi afirmă că au transmis deja prima factură prin sistemul RO e-factura, majoritatea s-au confruntat cu cel puţin o problemă în cadrul procesului, cauzele fiind în principal neclarităţi legislative şi lipsa unor explicaţii din partea autorităţilor.

Ca urmare, 51% dintre respondenţi cred în acest moment că nu pot renunţa la modalitatea de emitere a facturilor pe hârtie, 41,5% nu au încă o opinie, fiind în curs de analiză şi doar 7,5% consideră că sistemul RO e-factura este modalitatea optimă.

”Facturarea electronică reprezintă unul dintre pilonii procesului de digitalizare a administraţiei fiscale şi, ca orice schimbare radicală, nu este lipsită de anumite impedimente sau neclarităţi. Pe măsură, însă, ce va fi implementată de tot mai mulţi contribuabili şi vor fi reglate problemele observate în practică, ne aşteptăm să vedem beneficii atât pentru stat, cât şi pentru mediul privat, pentru că elimină vulnerabilităţile sistemului de facturare pe suport de hârtie şi contribuie la reducerea fraudei la TVA şi a evaziunii fiscale”, spune Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscale şi juridice PwC România.

Utilizarea Ro e-Factura a devenit obligatorie, de la 1 iulie 2022, pentru operatorii economici stabiliţi în România, în relaţia cu autorităţi contractate de stat, B2G (business to government), precum şi în contractele încheiate în relaţia B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat. Pentru celelalte contracte de tipul B2B, utilizarea este opţională.

Conform sondajului, 45% dintre respondenţi au transmis deja prima factura, 36,8% vor implementa e-Factura până la sfârşitul anului 2022, iar 18,2% pe parcursul anului 2023.

”Tendinţa de digitalizare a administraţiei fiscale este tot mai puternică la nivel global, iar în Uniunea Europeană facturarea electronică este încurajată, mai ales în relaţia B2G, prin Directiva 2014/55/UE, pentru că guvernele trebuie să dea un exemplu în această direcţie. Cerinţa de a implementa facturarea electronică va fi treptat extinsă, datorită efectului catalizator pe care îl va avea pentru sectorul privat, respectiv în relaţia B2B”, explică Inge Abdulcair, Director PwC România.

Întrebaţi care sunt principalele motive care au condus la întârzierea finalizării procesului de implementare a RO e-Factura, 28,8% au indicat timpul necesar pentru adaptarea sistemului ERP şi creionarea regulilor de transformare prin raportare la nomenclatoarele şi regulile de validare RO e-factura şi 26% lipsa unor explicaţii clare privind structura RO e-factura.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
majoritate,
problema,
utilizare,
factura

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.