Sucu contra Sucu
Camelia Sucu deschide in aceasta saptamana primul magazin Natuzzi din Romania. Acesta este doar primul pas in extinderea Class, compania pe care o conduce si care va concura Mobexpert - afacere de unde Camelia Sucu a iesit dupa ce a primit 40 de milioane de euro de la fostul ei sot, Dan Viorel Sucu.
Camelia Sucu deschide in aceasta saptamana primul magazin Natuzzi din Romania. Acesta este doar primul pas in extinderea Class, compania pe care o conduce si care va concura Mobexpert - afacere de unde Camelia Sucu a iesit dupa ce a primit 40 de milioane de euro de la fostul ei sot, Dan Viorel Sucu.
In aprilie, Dan Sucu devenea "cel mai indatorat om din Romania", iar fosta sa sotie Camelia era femeia de afaceri cu cele mai multe lichiditati, dintr-o tranzactie de circa 40 de milioane de euro - vanzarea a 40% din grupul Mobexpert.
Asaltata de propuneri de afaceri, de bancheri si de investitori, Camelia Sucu a preferat sa se concentreze pe afacerea sa principala - Class, fosta divizie de mobilier de lux a grupului Mobexpert, fara a ignora totusi piata imobiliara, afacerea momentului in Romania. "Investesc cat de mult pot in imobiliare", spune, intr-o discutie cu BUSINESS Magazin, Camelia Sucu. A luat terenuri, iar pretul unora deja s-a dublat. "Am facut deja primul profit din imobiliare", sustine ea, cu un zambet pe buze, dar completeaza rapid: "acesti bani vreau sa-i investesc in constructie".
Ce fel de constructii inca nu vrea sa spuna, dar enumera cu placere "santierele" in care este implicata pentru dezvoltarea afacerii Class. Compania isi construieste acum un nou sediu intr-o casa din Dorobanti. In ziua interviului - care a avut loc in magazinul Class din Pipera - Camelia Sucu era pe ultima suta de metri cu amenajarea magazinului Natuzzi din zona Unirii. Nu in ultimul rand, compania are un showroom in cadrul ansamblului rezidential Peninsula, dezvoltat de Neocity in cartierul Colentina. Iar ultimele doua arata directia pe care o imprima acum Camelia Sucu afacerii sale: extinderea Class cu noi game de produse, dar mai ales catre un nou gen de clienti. Sau, cum spune chiar ea, "ma concentrez pe dezvoltarea Class atat pe orizontala, cat si pe verticala".
Class a aparut in 1994 si a fost, vreme de multi ani, instrumentul comercial de import al Mobexpert. Abia anul trecut, Class s-a desprins complet si Dan Sucu i-a vandut Cameliei actiunile pe care le detinea in aceasta companie, ca parte a tranzactiei mai complexe de separare a afacerilor celor doi. Acum, compania profita de cresterea pietei imobiliare, care a dus si la cresterea pietei comerciale de bunuri casnice si mobilier. "Am adaugat noi furnizori, pentru ca se simtea nevoia stratificarii mult mai clare a ceea ce inseamna nisa de lux", explica Camelia Sucu.
Insa marea schimbare ar putea veni din atacarea unor noi segmente de pret. "Am dorinta de a intra in casele cat mai multor oameni", spune ea. In trecut, povesteste Camelia Sucu, simtea din discutiile cu clientii nevoia unei oferte mai reduse ca pret. "Dar nu puteam cobori, pentru ca intram in competitie directa cu Mobexpert." Acum, fiindca este independent si nu mai e parte a unui grup mare si cu forta financiara, Class are nevoie si de volume mai mari de vanzari. Ca urmare, se pregatesc noi game de produse, cu preturi ceva mai reduse. Ceea ce inseamna ca, desi Camelia Sucu nu o spune explicit, Class va concura si cu Mobexpert de acum inainte. "Nu-mi doresc neaparat sa concurez cu Mobexpert, dar fiecare trebuie sa-si gaseasca un segment de piata."
Noua directie imprimata afacerii Class urmareste evolutia pietei imobiliare. Dupa multi ani in care constructiile rezidentiale noi se adresau aproape exclusiv oamenilor cu venituri mari si foarte mari, in ultimii doi ani accentul a cazut pe locuintele destinate clasei medii. "Nu o sa stau departe de piata imobiliara", spune Camelia Sucu; intentia e demonstrata de showroom-ul din cadrul ansamblului Peninsula, dar si de planurile de a deschide reprezentante similare si in alte complexuri rezidentiale aflate in lucru. "Dorinta mea nu e numai de a deschide magazine, ci mai ales de a deschide showroom-uri in cadrul complexurilor rezidentiale", spune Camelia Sucu. Ceea ce nu inseamna ca nu va continua extinderea retelei comerciale. Pe langa magazinul Natuzzi, deschis in aceasta saptamana, vor mai fi deschise anul viitor in februarie inca doua, in Constanta si Cluj. Reteaua Class are acum cinci magazine - trei la Bucuresti, unul la Constanta si inca unul in Iasi - si a realizat anul trecut vanzari de aproape cinci milioane de euro.
Noul magazin a necesitat investitii de 600.000 de euro in amenajare si marfa. Natuzzi, cel mai mare producator italian de canapele, este partener al Class inca din 1995. Camelia Sucu isi aminteste cum a pornit relatia in urma cu 12 ani. "Am deschis magazinul din Stefan cel Mare, prima noastra proprietate", spune ea - la acea vreme era vorba sa fie un magazin pentru canapelele Natuzzi, sloganul de atunci al companiei fiind "400 de culori in 200 de modele". "Eu am amenajat atunci cum stiam ca doreste romanul - nu numai canapele, ci si alte obiecte de mobilier, accesorii, iar italienii nu au fost fericiti de alegerea mea. Acum deschid 1.200 de metri patrati in Bulevardul Unirii - un spatiu dupa noul concept Natuzzi - care are tot ce mi-am imaginat eu in 1995."
In afara de constructii si de comertul cu mobila, are in plan si o alta afacere, legata de Class: sa investeasca in productie. Class are o echipa de tineri designeri care isi pot valorifica astfel creatiile. Dar resursele Cameliei Sucu par inepuizabile: "Am un business care este de baza, mai sunt si altele pe alaturi. Dar e imposibil sa nu ma mai bag in alte doua afaceri". Cat priveste un mai vechi vis al ei, acela de a construi o clinica privata - spune ca nu s-a materializat inca - "dar nu, nu am uitat de centrul medical".
Dupa ce a primit cele aproape 40 de milioane de euro de la fostul sot, Camelia Sucu a fost asaltata de propuneri de servicii de private banking sau de investitii de la mai multe banci. A considerat insa ca nu e momentul, din punctul de vedere al mediului de afaceri: "Cred ca sunt cunoscuta ca un om care stie ce sa faca cu banii." E drept ca o parte din bani a alocat-o unui trust pentru cele doua fiice, alta parte fiind alocata investitiilor in Class, dar grosul banilor este disponibil pentru alte investitii.
De baza vor ramane cele imobiliare, in care Camelia Sucu nu doreste neaparat sa se aventureze de una singura. "Intotdeauna mi-au placut partenerii de afaceri, dar de data asta o sa fie cel putin 50-50%"; aluzia e la Mobexpert, afacerea pe care a creat-o alaturi de Dan Sucu, si unde partea ei a fost de numai 40%. A iesit din actionariatul Mobexpert printr-o tranzactie comerciala incheiata inainte de pronuntarea divortului si incheierea partajului. "Daca cei doi asociati nu stiau sa mearga impreuna, venirea IKEA avea sa afecteze puternic Mobexpert. Nu am fi putut construi nimic", afirma acum, la noua luni dupa semnarea contractului de vanzare a celor 40% din actiuni. "Eu ma pot concentra acum pe Class, Dan (Dan Sucu - n.red.) pe Mobexpert."
Intr-o declaratie de la inceputul acestui an pentru BUSINESS Magazin, Camelia Sucu comenta ca ar fi putut obtine mai multi bani pe actiunile detinute, dar ca decizia vanzarii a fost luata si din considerente sentimentale, nu numai din ratiuni de business. "Am facut compromisuri din postura de actionar minoritar, dar si din postura de partener intr-o afacere la a carei creatie am contribuit si pe care voiam sa o vad ca rezista si se dezvolta in continuare", spune ea acum. Mai ales ca nu exclude posibilitatea revenirii in afacerea Mobexpert. Dan Sucu spunea in aprilie ca analizeaza oportunitatea vanzarii unui pachet de 25% din actiunile Mobexpert pe piata de capital, listand astfel grupul la bursa. Dupa plata celor 40 de milioane de euro, dintre care 32 de milioane provin de la Alpha Bank, Dan Sucu spunea despre el ca este probabil "cea mai indatorata persoana din Romania" si ca nu se simte confortabil cu aceasta pozitie. Planuita cotare la bursa i-ar oferi lui Dan Sucu lichiditatile necesare pentru a-si rambursa creditul, iar fostei sale sotii oportunitatea de a cumpara actiuni Mobexpert.
Pasionata de masini si de viteza, Camelia Sucu s-a miscat rapid in cele cinci luni de cand a incasat una dintre cele mai mari sume platite cash in mediul romanesc de afaceri. Insa continua sa mearga cu acceleratia la podea. "Daca ma intreaba cineva de ce nu ma relaxez, de ce mai vreau bani, nu pot sa-i raspund decat ca businessul este un joc in care intri, te antrenezi, te lupti, competitia te intareste." Si ajunge inevitabil la analogia cu sportul: "Fac cu multa pasiune ceea ce fac. Imi place competitia. Nu conteaza cate concursuri ai castigat cand esti sportiv, cat te tin picioarele concurezi".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro