Un gigant european al aviaţiei se apropie de faliment. Pe mâna cui va ajunge
După ce a înregistrat pierderi de 280 de milioane de euro pe durata anului trecut, raportul din prima jumătate a lui 2013 al companiei Alitalia indică pierderi de 200 de milioane de euro. Pentru a se putea finanţa, compania are nevoie în regim de urgenţă de 400 de milioane de euro. Altfel, activitatea Alitalia va înceta în mai puţin de un an, potrivit oficialilor de la Roma.
„Nu avem nicio obiecţie”, a declarat la începutul săptămânii ministrul italian al transporturilor, întrebat despre posibilitatea grupului franco-olandez Air France KLM de a prelua controlul transportatorului Alitalia, crescând ponderea participaţiilorde la 25%, cât deţine în prezent, la 50%.
La cinci ani de la salvarea de la faliment prin intevenţia unui pachet de investitori, factura italienilor devine din ce în ce mai mare: „Refuzul iniţial al ofertei Air France KLM ne-a costat 4,5 milioarde de euro. Nici Aeroflot, nici Etihad Airways nu mai sunt acum interesaţi de Alitalia”, scria pe blogul personal economistul Pietro Ichino, citat de Les Echos.
Preşedintele Air France, Alexandre de Juniac, declara că „nevoile financiare ale Alitalia nu sunt colosale şi sunt la îndemnâna Air France, chiar dacă nu este cel mai bun moment posibil”. 150 de milioane de euro sunt necesare pentru a prelua controlul companiei, în condiţiile în care băncile îşi asumă să finanţeze deficitul de 200 de milioane de euro al italienilor. Italia reprezintă a treia piaţă ca importanţă în Europa pentru Air France KLM, iar achiziţia Alitalia ar putea genera un trafic suplimentar de 50-100 de milioane de pasageri anual. Air France se află într-un amplu proces de reorganizare, ca urmare a pierderilor record înregistrate începând cu anul 2009. Zborurile pe distanţe scurte şi medii sunt cele care au generat numai în 2011 pierderi cumulate de 700 de milioane de euro. Nici măcar zborurile de lung-curier, cele mai profitabile în aviaţie, nu au reuşit să susţină minusul important cauzat de cele europene sau naţionale. Air France-KLM nu poate renunţa la aceste zboruri, dat fiind că îi asigură vizibilitate în Franţa şi întreaga Europă şi, mai important, dat fiind că sunt cele care aduc o parte importantă din pasagerii curselor către Africa, Asia sau cele două Americi în huburile de la Paris şi Amsterdam.
„Problema cea mai mare este cum şi la ce preţ poate fi redresată Alitalia, pe o piaţă puternic penetrată de companiile low-cost şi de cele din Golf ”, a mai spus şeful Air France KLM. Francezii ar prefera varianta achiziţiei unui pachet de 50%, fără să depăşească acest procent, întrucât pachetul majoritar ar impune şi plata datoriilor Alitalia – italienii trebuie să plătească alte 1,1 miliarde de euro pe seama unui contract de achiziţie de aeronave din Irlanda, semnat în 2008.
Piaţa din Italia a fost puternic invadată în ultimii ani de marii jucători low-cost din Europa. Ryanair, easyJet şi Wizz Air transportă zilnic zeci de mii de pasageri de pe principalele aeroporturi din Italia – Roma şi Milano. Alitalia operează zboruri în România pe rutele Bucureşti-Milano Linate şi Bucureşti-Roma Fiumicino, transportând circa 100.000 de pasageri pe an. Compania a transportat anul trecut 24 milioane de pasageri.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro