Urmatoarele tinte

Postat la 29 mai 2006 1 afişăre

Din distributia si retailul cu medicamente - spre care este probabil sa se orienteze investitorii in urmatoarea perioada - se castiga mult mai putin decat din productia de medicamente, pentru ca profiturile sunt limitate din cauza adaosurilor comerciale maximale pentru aceste activitati, ce sunt stabilite de catre stat.

 

Anul trecut adaosurile din distributie si retail au fost scazute de ministerul de profil, in incercarea de a iesi din criza financiara a sistemului public de sanatate. Astfel ca, in prezent, adaosul comercial pentru distributie este de 7,5%, la care se adauga 8,5% pentru servicii suplimentare de import, in cazul produselor importate, explica Laura Florea, Corporate Affairs Director al A&D Pharma, grup care reuneste distribuitorul Mediplus si lantul de farmacii Sensiblu.

 

In medie, un distribuitor are un adaos comercial de 12%, apreciaza Marius Chereches de la PharmaFarm, una dintre primele zece companii de distributie de pe piata romaneasca. In cazul farmaciilor, adaosul variaza intre 12% si 24%, in functie de pretul produsului, adaosul cel mai mare practicandu-se la produsele cele mai ieftine. "Adaosul mediu al farmaciei este de 14%", apreciaza Laura Florea, aratand insa ca media in Uniunea Europeana este de 25%.

 

Mai mult, spune reprezentantul A&D Pharma, pe aproximativ 50% din portofoliul de produse, farmaciile aplica un adaos comercial de 0%. Aceasta situatie este cauzata de faptul ca in cazul medicamentelor - foarte scumpe - destinate tratarii unor boli cronice se negociaza separat intre casele judetene de asigurari de sanatate si farmaciile prin care acestea vor fi comercializate. De multe ori, se ajunge ca adaosul sa fie chiar zero, iar aceste produse ajung sa aduca pana la jumatate din vanzarile respectivelor farmacii.

 

Pentru ca, totusi, farmaciile nu vor lucra gratis, spune Marius Savu, presedintele ARPIM, o parte din marja distribuitorului/importatorului va fi transferata unitatilor de retail. Distribuitorii si importatorii pot castiga ocazional mai mult decat adaosul maxim, deoarece acesta se aplica pretului stabilit de Ministerul Sanatatii, iar la volume mari, companiile de profil pot obtine discounturi de la producatori.

 

Daca din acele adaosuri maximale se scad costurile distribuitorilor sau farmacistilor, rata profitului se scrie cu o singura cifra. "Profitul din distributie este de 2-3% din vanzari la un EBITDA de 3,5-4%", apreciaza Marius Chereches.

 

El considera chiar ca marjele realizate in Romania, desi limitate, pot fi usor mai ridicate decat in alte tari europene. Spre exemplu, grupul german Celesio, cel mai mare distribuitor european, care este indirect actionar la PharmaFarm, a inregistrat anul trecut un profit de 425 de milioane de euro la venituri de 20,5 mld. euro, respectiv o rata a profitului net de 2%.

 

In cazul farmaciilor, profiturile sunt mai mici decat in alte tari europene, spune reprezentantul PharmaFarm, companie care pe langa activitatea de distributie detine si 14 farmacii. "Acest lucru nu e bun, pentru ca toata industria traieste cu credinta ca farmaciile vor plati facturile", completeaza Chereches. Intr-adevar, trei sferturi din totalul medicamentelor vandute in Romania, adica produse in valoare de aproape 950 de milioane de euro, sunt comercializate prin farmacii.

 

Marja profitului net al unei farmacii poate ajunge la 3-4%, in conditiile in care marile grupuri europene - ca Celesio sau firma britanica Alliance Unichem - castiga in special pe partea de retail.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Urmatoarele tinte
/actualitate/urmatoarele-tinte-1006029
1006029
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.