Ce sanse de succes are modelul romanesc de consultatii la distanta?
In teorie, bolnavii din locuri unde accesul la asistenta medicala e precar sunt ingrijiti de medici de la distanta. Asa se intampla in SUA, iar sistemul se numeste telemedicina. In Romania, medicii emigreaza, spitalele sunt la pamant, iar multi dintre cetateni nici macar n-au vazut la fata un doctor sau o reteta. Poate compensa modelul romanesc al telemedicinei starea deplorabila a sistemului de sanatate?
"Vara trecuta, intr-o zi, Charlie Martin a simtit o durere acuta in spate. Dar n-avea cum sa se urce in masina si sa mearga la medicul sau sau la camera de urgenta: Martin, macaragiu, lucreaza pe o platforma petroliera din Marea Chinei de Sud, dincolo de coastele Malaieziei.
A putut insa sa intre in legatura cu un doctor aflat la mii de kilometri departare prin intermediul unei videoconferinte." Articolul din New York Times, preluat de BUSINESS Magazin in vara anului trecut, prezenta noile tendinte in materie de medicina si, mai mult, transformarea telemedicinei intr-o industrie de larg consum. Iar daca ne uitam la cifre, putem observa cu usurinta faptul ca afacerea cu medicina interactiva la distanta a crescut in medie cu 10% anual, pana la venituri de peste 500 de milioane de dolari in America de Nord in 2009. In total, vorbim despre o ramura a businessului telemedicinei care a ajuns la o valoare de 3,9 miliarde de dolari la nivel mondial, care include si dispozitive de monitorizare instalate acasa si sute de aplicatii medicale pentru telefoanele inteligente.
In luna decembrie s-au pus bazele sistemului de telemedicina din Romania. Desi tanti Maria nu locuieste pe un vas petrolier, ci intr-o comuna din Subcarpati, accesul ei la medic poate fi mai dificil decat in cazul lui Charlie. Iar daca e vorba de o urgenta, spitalul din Mizil nu o ajuta cu prea multe. Cei 410.000 de euro cheltuiti pentru echipamente de videoconferinta si de monitorizare a functiilor vitale s-au indreptat catre 16 centre din intreaga tara, aflate sub comanda Spitalului de Urgenta Floreasca din Bucuresti si a celui din Targu- Mures. Banii au fost pusi la dispozitie de OMV Petrom, iar Ministerul Sanatatii suporta costurile de telecomunicatii. Mai exact, echipamentele vor functiona in 17 orase, printre care localitatile Lehliu, Urziceni, Titu si Fetesti, avand in vedere traficul mare si riscurile de accidente pe A1, A2 si DN1.
"Telemedicina ajuta, in primul rand, la degrevarea sistemului de urgenta. Vom gestiona mai bine cazurile grave, vom sti ce pacienti au nevoie de transport catre un centru din tara si vom reduce, astfel, erorile medicale", spune Raed Arafat, subsecretar de stat in cadrul Ministerului Sanatatii. In plus, medicii din centrul de comanda pot da recomandari colegilor din teritoriu pentru stabilizarea pacientului, pe baza unei experiente mult mai bogate. Telemedicina, spune Arafat, are un rol educativ: "Prin transfer de cunostinte catre spitalele din tara vom ajuta la dezvoltarea competentelor cadrelor medicale".
Tehnologizarea nu inseamna doar consultatii video, ci, si prin telefon. Sistemul e deja functional, 120 de medici de familie au semnat acordul pentru a intra in CallMed. Doctorilor li s-au alocat niste coduri, iar pacientii ii suna pentru consultatie prin telefon contra cost. Totul a venit la solicitarea Patronatului Medicilor de Familie."Tot ce inseamna consultatie inseamna costuri, iar daca se consuma din timpul liber al medicului in afara programului de serviciu, cu atat mai mult", spune Dan Boabes, fondatorul Simplus, compania care s-a ocupat de conceperea mecanismului.
El ia in calcul si consultatiile care nu necesita neaparat o intalnire directa intre medic si pacient. Practic, pacientul poate apela 1363, din orice retea, mai putin RDS, iar tariful pentru un minut de convorbire este de 0,95 eurocenti/minut, plus TVA. Fiecare pacient care suna trebuie sa stie codul unic al medicului sau de familie. De regula, codul coincide cu seria de pe parafa sa, asadar, fiecare doctor va avea un cod unic din sase cifre. La al doilea apel sistemul va inregistra care e medicul, iar pacientul va fi directionat catre el. Iar doctorii nu vor mai raspunde pe telefonul personal la apelurile directe din partea pacientilor, ci doar la acest numar scurt.
"E uman sa intelegi ca medicul nu poate raspunde 24 de ore din 24 la telefon, iar tendinta de a-l suna e tot mai mare tocmai pentru a scuti deplasarea la spital", explica Dan Boabes. Oricum, odata cu introducerea mecanismului de coplata, vizita la medic costa, asa ca apelul taxabil e mai ieftin decat vizita la doctor. Pe asta mizeaza si fondatorii sistemului.Tinta e segmentul populatiei de varsta a doua, oameni ocupati care nu au timp sa ajunga la doctor. E clar ca pensionarii vor continua sa mearga la medicul de familie, asa cum se intampla pana acum, dar cat timp se deplaseaza cu dificultate, si ei ar putea putea pune mana pe telefon.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro