Cine este românul ce a devenit responsabil de strategia mondială a uneia dintre cele mai mari companii din lume, care are afaceri de miliarde de euro

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 05 august 2024 23523 afişări

Adrian Cernăuţan a ajuns recent pe lista celor mai puternici români din sistemul Coca-Cola, după ce a fost promovat la 1 iunie într-un rol global şi anume acela de global head of operations – digital commerce & innovation şi şi-a mutat biroul nu oriunde, ci chiar în sediul din Atlanta al gigantului din sectorul băuturilor răcoritoare. Cum a evoluat cariera lui Adrian Cernăuţan şi cât de important este acest pas în cariera sa de peste 20 de ani în industria bunurilor de larg consum?

Adrian Cernăuţan (46 de ani) lucrează de aproximativ 15 ani în cadrul sistemului Coca-Cola, cariera în domeniul băuturilor răcoritoare purtându-l în nenumărate ţări, pornind de la România, Ungaria, Austria, Azerbaidjan, Emiratele Arabe Unite. Recent a fost numit în funcţia de global head of operations – digital commerce & innovation, promovare care îl mai poartă către o destinaţie şi anume Statele Unite ale Americii, la renumitul sediu din Atlanta al gigantului The Coca-Cola Company. „În acest rol voi conduce o echipă diversă, antreprenoare, concentrată pe a dezvolta modele inovatoare şi scalabile de business care folosesc noile tehnologii. Proiectele includ noi modele de business şi strategii care adresează noi pieţe, canale de distribuţie şi nevoi de consumator”, a spus Adrian Cernăuţan, care are acum printre responsabilităţi realizarea strategiei de business, designul de noi modele de business, strategia de vânzări şI marketing, dar şi implementarea pe piaţă.

„Echipa directă e formată din opt persoane, cu baza în Atlanta şi o echipă extinsă localizată în Brazilia, Belgia, China, India, Japonia, China, Mexic, Bulgaria şi Turcia”, a punctat managerul român. De altfel, de când şi-a început cariera în cadrul sistemului Coca-Cola, Adrian a cunoscut mai multe echipe. Absolvent al Universităţii Transilvania din Braşov, Adrian a plecat din România în 2012, după trei ani în care a fost director comercial şi country manager The Coca-Cola Company pentru România şi Republica Moldova. Anterior, el a lucrat şapte ani pentru producătorul de dulciuri Kraft Foods (din care s-a desprins ulterior Mondelez). Prima mutare din afara ţării a fost la Budapesta, unde a preluat funcţia de general manager al companiei din Ungaria. După nici trei ani, a mers mai la vestul Europei şi a preluat funcţia de general manager al The Coca-Cola Company în Austria. În 2018, a fost numit în poziţia de general manager, timp de trei ani, businessul The Coca-Cola Company din zona Caucaz, ce cuprinde trei ţări – Azerbaidjan, Armenia şi Georgia. Practic, la fiecare trei ani managerul a mai făcut un pas în carieră, astfel că a preluat funcţia de digital transformation Turkey, Central Asia & Middle East General manager, mutându-se astfel din Dubai. Acolo a lucrat până anul acesta, când a acceptat o nouă provocare la sediul din Atlanta.

„Fiecare mutare a venit cu responsabilităţi progresive (general manager pentru o ţară, cluster de ţări şi apoi o regiune extinsă) iar acum cu un rol global, în headquarterul de la Atlanta. Este o oportunitate unică de a conduce o echipă globală, de a influenţa strategia globală şi a avea un impact semnificativ pentru Coca-Cola”, a menţionat Adrian Cernăuţan.

În general, sistemul Coca-Cola este format dintr-un îmbuteliator şi distribuitor (aşa cum este de exemplu în România Coca-Cola HBC, unde The Coca-Cola Company este unul dintre acţionari) şi o filială a The Coca-Cola Company care este proprietarul mărcilor înregistrate (aşa cum este pe plan local Coca-Cola România). Aceasta din urmă se ocupă de portofoliul de produse şi de activităţile de marketing. The Coca-Cola Company are în portofoliu produse precum Coca-Cola, Sprite, Fanta, Cappy, Dorna etc.

Acest sistem le-a fost şcoală executivilor români care acum lucrează peste tot pe glob pentru acelaşi gigant american cu vânzări de peste 45 de miliarde de dolari anual. La începutul anilor ’90, când companiile străine precum Coca-Cola au venit direct în România, acestea au adus la cârma operaţiunilor locale expaţi care ştiau mersul lucrurilor.

În umbra lor au crescut însă şi o serie de români care treptat au ajuns să deţină poziţii de mid şi top management, pentru ca unii să ajungă chiar la cârma operaţiunilor locale. Următorul pas a fost străinătatea. Cei mai mulţi dintre expaţii români sunt educaţi în timpul regimului comunist, unii dintre ei începându-şi cariera înainte de ’89 în cu totul alt domeniu. Capitalismul le-a adus însă posibilităţi de dezvoltare în multinaţionale care au operaţiuni în toată lumea.

România este o pepinieră de talente pentru multe companii, din domenii diverse, de la tehnologie la bunuri de larg consum şi de la materiale de construcţii la băuturi. Ba mai mult, executivii români au ajuns în funcţii de conducere sau strategice în marile companii.

Cu această numire, Adrian Cernăuţan devine astfel unul dintre cei mai importanţI executivi români din sistemul Coca-Cola. O altă numire importantă de anul acesta a fost cea a lui Costin Mândrea, unul dintre cei mai puternici executivi români din lume, care a devenit la începutul acestui an preşedintele SLMG Beverages, cel mai mare îmbuteliator al Coca-Cola din India. El a plecat astfel după nouă ani de la un alt îmbuteliator al gigantului american - Coca-Cola Bottlers Japan, unde era board director, vicepreşedinte şi chief commercial officer.

Pe de altă parte, cel mai cunoscut român din sistemul Coca-Cola este Călin Drăgan, care în prezent este president & representative director at Coca-Cola Bottlers Japan.   


Carte de vizită

Adrian Cernăuţan şi parcursul în The Coca-Cola Company

Iunie 2024- prezent

global head of operations – digital commerce & innovation

Februarie 2021 - iunie 2024

general manager - digital transformation Turkey, Central Asia & Middle East

Iunie 2018 - februarie 2021

general manager Caucasus (Azerbaijan, Georgia, Armenia)

Iunie 2015 - iunie 2019

general manager Austria

Septembrie 2012 - iunie 2015

general manager Ungaria

Octombrie 2009 - septembrie 2012

commercial manager Romania & country manager Moldova

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.