Craciunul, ultima speranta pentru comert
Dupa un an in care consumul a scadut dramatic, la sfarsit de an se vede o raza de speranta. Producatori si vanzatori deopotriva au mizat pe ultimele luni ca sa isi echilibreze bugetele. Care sunt insa sansele lor de reusita si ce asteptari pot avea de la 2010?
Decoratiunile si promotiile sezonului de iarna au sosit anul acesta in magazine mult mai devreme decat se intampla in trecut, cand la inceputul lui decembrie se dadea startul sezonului. Nici nu s-a facut bine noiembrie, ca magazinele au lansat oferte concepute special pentru sarbatorile de iarna, obicei pe care l-au preluat dupa moda practicata in Vest. "Peste tot in lume se manifesta de mai multi ani tendinta de a prelungi perioadele cu vanzari maxime", spune Dragos Cabat, director general al firmei de consultanta Financial View. In opinia lui, acesta este un semn de maturitate caracteristic acelor domenii unde exista o oferta de produse suficient de mare si diversa. Comerciantii mizeaza pe faptul ca aceasta strategie "ofera un confort suplimentar consumatorilor, care au mai mult timp la dispozitie pentru a-si face cumparaturile si a evalua oferta pietei".
Mai mult decat un semn de maturitate, aceasta extindere a perioadei de promotii a fost o parghie prin care comerciantii au incercat sa-si rotunjeasca vanzarile, avand in vedere ca aceasta perioada se realizeaza circa 20% din vanzarile anuale, asa cum spune Alexandru Vlad, directorul general al retelei Selgros Cash&Carry. In fapt, sezonul cumparaturilor de iarna reprezinta o perioada promotionala extinsa, cand in comert se realizeaza profituri prin reduceri de marje si cresteri de volum. "Deschiderea sezonului din noiembrie este o strategie buna, dar succesul ei depinde de modul cum fiecare comerciant si-a pregatit promotiile", declara Ciprian Moga, managing partner la firma de consultanta in comert iQuest Consulting.
Pe tot parcursul anului, atat comerciantii, cat si producatorii au folosit intens promotiile pentru atragerea clientilor. Nu toate campaniile au avut insa efectul sperat. "Studiile de piata arata ca foarte multe s-au dovedit pur si simplu ineficiente, chiar daca, pe fondul dificultatilor economice, oamenii au fost mai receptivi la ofertele speciale", declara Monica Hodor, director general interimar la Praktiker, cel mai mare retailer din bricolaj. "Au convins mai mult acele campanii care au oferit intr-adevar ceva nou si beneficii reale pentru clienti, dincolo de simpla motivatie legata de pret", adauga Monica Hodor. "Retailerii si producatorii au fost fortati, in 2009 mai mult ca oricand, sa-si inteleaga clientii pentru a gandi promotii atractive."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro