LIVE: ZF Real Estate by Storia - De ce a ales grupul francez Catinvest să deschidă un aparthotel în Craiova?

Cum a reuşit fiul unui poştaş să schimbe piaţa bijuteriilor venind cu un nou concept? El a intrat şi pe piaţa de parfumerie, cu unele dintre cele mai scumpe parfumuri din lume

Postat la 11 februarie 2025 137 afişări

Bijutierul american trăieşte la Paris, unde a pus bazele afacerii JAR, în domeniul bijuteriilor high-end, dar brandul a păşit şi în sfera parfumeriei de lux. JAR Bolt of Lightning a fost desemnat unul dintre cele mai scumpe parfumuri în 2023, având un preţ de peste 700 de euro pentru 30 ml.

Născut în Bronx (New York), în 1944, ca singur copil al unei familiei în care tătăl era poştaş şi mama profesoară de biologie, Joseph Arthur Rosenthal a studiat la Harvard, universitate pe care a absolvit-o în 1966, cu o diplomă în istoria artei şi filosofie. S-a mutat la Paris unde a tatonat mai multe domenii, dar cariera sa a luat avânt în momentul în care a fost întrebat dacă poate realiza un desing pentru o montură a unei pietre preţioas

După ce a petrecut o scurtă perioadă ca vânzător într-un magazin Bulgari în New York, s-a întors la Paris în 1977 şi a început să proiecteze acolo piese din materiale accesibile, precum coral, piatră de lună şi diamant colorat. Succesul rapid l-a determinat pe autodidactul Rosenthal să deschidă un salon pentru bijuteriile pe care le crează pe celebra stradă pariziană Place Vendôme. Compania lui, JAR, nu are vitrină sau panou pe stradă şi are un model de funcţionare exclusivist.

Clienţi pot deveni doar persoanele care au fost recomandate de alţi clienţi. Fiecare piesă este unică, creată pentru un anumit client şi face anual 70-80 de bijuterii. Artistul se inspiră din faună şi floră pentru creaţiile sale, amestecând referinţe din trecut cu tehnicile actuale de bijuterii. Ceea ce face Rosenthal neobişnuit faţă de alţi artişti bijutieri este că pune pietre preţioase în aranjamente pavé la fel de fine ca broderiile, amplificând frecvent culorile pietrelor prin montarea lor într-un aliaj înnegrit.

Bijutierul a realizat în urmă cu trei decenii o brăţară (Parrot Tulip) din aur, cu accente de diamant şi granat, care s-a vândut la licitaţie în 2014 pentru 3,25 milioane de franci elveţieni (3,44 mil. euro). În 2002, la Londra a avut loc prima expoziţie publică dedicată JAR, iar cele 400 de piese prezentate, în mare parte împrumutate de proprietarii lor, au fost aranjate într-un cadru expoziţional total negru, vizitatorii fiind nevoiţi să folosească o lanternă pentru a le observa.

Cu această ocazie, bijutierul a publicat singurul catalog despre lucrările sale, JAR Paris, care are 720 de pagini şi a fost tipărit într-un număr limitat de exemplare. Singura sa expoziţie publică a fost la New York Metropolitan Museum of Art în 2013., iar Rosenthal este singurul „artist al pietrelor preţioase” în viaţă care a avut o expoziţie personală în cadrul acestui muzeu.

În 2017, bijutierul a creat prima sa piesă din Judaica pentru expoziţia „Menorah: Worship, History, Legend”, cosponsorizată de Vatican şi Muzeul Evreiesc din Roma. Aceasta a fost singura lucrare comandată pentru o expoziţie şi prima sa lucrare nu era destinată unui colecţionar, „ci să fie văzută acolo.” „A fost neaşteptat”, a spus el despre participarea sa la expoziţie. „Am făcut tot ce am putut pentru a mă proteja de ceea ce se întâmplă în lume, iar acest spectacol, cu mesajul său de unitate, a fost o declaraţie clară (chiar dacă blândă) despre ceea ce se întâmplă în lume. Dar am fost încrezător din cauza a ceea ce este şi încotro se duce”, a completat artistul.

În anii 1980, Joel Arthur Rosenthal şi-a extins afacerea, căruia i-a adăugat parfumeria. La o aruncătură de băţ de spaţiul destinat bijuteriilor, a deschis un showroom, reţeta pe care o aplică şi în acest domeniu fiind controlul total asupra creaţiilor sale. El este nasul din spatele parfumurilor, dar nu apelează la publicitate şi nicidecum la vânzări online – esenţele fiind vândute exclusiv în magazinul său din Paris şi în spaţiul Bergdorf Goodman din New York. În opinia sa, creaţiile sale – fie bijuterii sau parfumuri - nu ar trebui să fie accesibile tuturor. Ideea de exclusivism face parte din imaginea şi strategia JAR.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.