Craciun fericit!

Dilemele anului 2013: ce se va întâmpla în comerţ?

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 09 ianuarie 2013 168 afişări

Cele mai multe reţele comerciale evită să-şi declare planurile de investiţii pe care le-au stabilit pentru 2013. Sunt însă şi companii care spun răspicat ce aşteaptă de la noul an.

CÂTE MAGAZINE SE MAI DESCHID ANUL ACESTA?

Profi, de pildă, a anunţat că păstrează ritmul de expansiune şi a plănuit să deschidă 45 de magazine, reţeaua urmând să ajungă la circa 200 de unităţi. Mai mult, retailerul va lansa două noi formate de comerţ prin care se va poziţiona în mediul rural şi, respectiv, segmentul magazinelor de proximitate din mediul urban. Una peste alta, cuvântul care defineşte cel mai bine anul 2012 este "expansiune". Cel mai bun exemplu este Mega Image care a încheiat anul cu 152 de magazine în Bucureşti şi în ţară (117 magazine marca Mega Image şi 35 Shop&Go), în urma unui proces de expansiune agresivă, punctează Adrian Comăneci, manager în cadrul Contrast Management Consulting & Training. El crede că în 2013 expansiunea va continua, însă cu o dinamică mai redusă: "Cred că vom asista la un val de expansiune bazat pe modele de franciză sau colaborare, în special în zona comerţului de convenienţă - pe modelul dezvoltat acum de Mega Image prin formatul Shop&Go". În plus, pe măsură ce magazinele deschise vor ajunge la maturitate companiile vor putea decide dacă ele au sau nu potenţialul financiar aşteptat. Un alt fenomen care are şanse să câştige din ce în ce mai mult teren este cel al comerţului online.

S-AR MAI PUTEA SCHIMBA TOPUL COMERCIANŢILOR?

Cele mai mari surprize din ultimii doi ani le-a produs reţeaua Kaufland, care a reuşit în 2010 să-i devanseze pe francezii de la Carrefour, ajungând pe locul doi, şi în 2011 a detronat de pe prima poziţie Metro Cash & Carry, care a deţinut prima poziţie în top de la intrarea pe piaţă, în 1996. O surpriză în ceea ce priveşte primele 3 sau 4 locuri ar putea s-o producă Auchan, care a preluat anul trecut reţeaua Real de la grupul german Metro. Vânzările cumulate ale reţelei Auchan, ce va îngloba 20 de magazine Real, ar putea depăşi pragul de un miliard de euro, cifră ce o va angaja în cursa pentru locul trei sau chiar doi.

LA CE PONDERE VOR AJUNGE REŢELELE MODERNE DE COMERŢ ÎN ÎNTREGUL PIEŢEI?

Extinderea comerţului modern va continua; comercianţii moderni au trecut barierele oraşelor mari şi se îndreaptă spre oraşele mici, cu formate reduse şi servicii adaptate numărului de locuitori de acolo, spune Adrian Comăneci. Ponderea reţelelor moderne de comerţ va fi într-o continuă creştere, acestea câştigând substanţial din cota de piaţă a comerţului tradiţional, mai ales în condiţiile în care comercianţii tradiţionali mici nu mai reuşesc să facă faţă competiţiei. Comercianţii tradiţionali vor fi atraşi în reţele moderne prin francizare (ca modelul La Doi Pasi), iar acest lucru va accelera creşterea cotei de piaţă a comerţului modern. "Cred că la sfârşitului lui 2013 cota comerţului modern va fi de aproximativ 53-55%", apreciază Comăneci.

CARE VOR FI PENTRU COMERCIANŢI CELE MAI MARI DIFICULTĂŢI ŞI OPORTUNITĂŢI ÎN 2013?

"Fiecare comerciant în parte îşi poate crea propriile oportunităţi, iar acestea pot surveni mai ales din crearea de noi servicii", spune Comăneci. Pornind de la principalele avantaje ale spaţiilor comerciale moderne (proximitatea, diversitatea produselor şi preţuri accesibile), comercianţii pot dezvolta şi aplica strategii care să pună în evidenţă aceste atuuri. "Astfel, se renunţă la de-acum tradiţionala strategie de diferenţiere prin oferta de preţ şi oferta de produse care nu este întotdeauna cea mai eficientă", explică reprezentantul Contrast Management Consulting. În 2013 încă se păstrează oportunităţile de extindere. Comercianţii pot achiziţiona/închiria în continuare spaţii comerciale la preţuri avantajoase, comerţul modern reuşind să câştige teren în defavoarea comerţului tradiţional care resimte pe deplin scăderea consumului. Totuşi strategia de extindere are şi propriile sale dificultăţi, provenite nu dintr-o inadecvare între strategie - piaţa de retail - consumatori, ci dintr-o creare a unor aşteptări prea mari din partea comercianţilor, spune Comăneci. Mulţi dintre comercianţi se aşteaptă ca investiţiile realizate să aibă rezultate imediate. Însă, de foarte multe ori, profitabilitatea întârzie, fapt ce determină modificarea planurilor iniţiale. Un punct de cotitură pentru comercianţi ar fi găsirea unui echilibru între investiţiile realizate atât în 2012, cât şi în 2013 în direcţia dezvoltării şi extinderii pe de o parte şi consum pe de altă parte, care este într-un moment de stagnare. Ceea ce ar putea reprezenta atât o oportunitate, cât şi o problemă pentru comercianţi este adaptarea la noile tendinţe de pe piaţa de comerţ, spune Adrian Comăneci. Iar unul dintre acestea este comerţul online. "Măsura în care comercianţii reuşesc să se adapteze la acest nou trend depinde de modul în care aceştia îşi construiesc strategia şi gestionează toate activităţile din această direcţie", adaugă Comăneci.

NE MAI PUTEM AŞTEPTA LA EVENIMENTE MARCANTE ÎN PIAŢA DE RETAIL, FIE ACHIZIŢII, FUZIUNI, EXITURI SAU INVESTIŢII IMPORTANTE?

Cel mai important eveniment din 2012 a fost vânzarea Real către Auchan. Tranzacţia va duce la reorganizări şi va afecta destul de multă lume, de la furnizorii de produse până la cei de servicii, spune Cătălin Olteanu, director general la FM Logistic. Anul 2012 a fost marcat de un potop de insolvenţe şi în vreme ce unele se vor rezolva, altele vor duce spre achiziţii, dar e greu de dat acum un pronostic. "Cert este că mă aştept ca în 2013 unele lucruri să se limpezească", spune Olteanu, care crede că vor apărea şi alianţe sau transferuri de proprietate între firme, fără a se referi la cineva anume. Iar interesul fondurilor de investiţii va fi din ce în ce mai vizibil, nu doar în piaţa de retail. "Pe de altă parte, s-a cam schimbat puterea politică, şi asta va afecta lumea de business - noii conducători vor influenţa un anume grad de suport spre cei ce i-au sprijinit în campanie", afirmă Olteanu. În plus, recesiunea economică mondială e departe de final, "iar la noi asta e cea mai bună scuză pentru orice trăsnaie le va trece prin minte".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comerţ,
dilemele anului,
tendinte,
strategie
/analize/comert/dilemele-anului-2013-ce-se-va-intampla-in-comert-10443146
10443146
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.