Farmacia ataca hypermarketul

Postat la 31 august 2008 170 afişări

Un deodorant, un ruj, un sampon si eventual un analgezic - cam asa ar urma sa arate in curand bonul de casa al multora din clientii farmaciilor. Schimbarea centrului de greutate dinspre produsele medicale spre cosmetice inseamna un colac de salvare pentru afacerile farmaciilor, inclusiv in lupta cu concurenta hipermarketurilor.

Farmacia ataca hypermarketul

“O treime dintre clientii nostri nu intra in farmacie pentru urgente sau pentru a cumpara medicamente prescrise in reteta, ci cauta cosmetice sau sfaturile farmacistului”, sustine Claudiu Opran, COO al retelei Sensiblu, remarcand ca pe unii clienti pare sa-i preocupe mai curand ingrijirea corporala decat tratarea unor afectiuni. Opran explica si prin aceasta tendinta decizia de a “remodela” fiecare unitate in parte, in functie de nevoile zonei specifice pe care o acopera - zona rezidentiala, centrul orasului sau mall.

Procesul de schimbare a look-ului farmaciilor se va intinde pe o perioada de cinci ani, din care in primii doi ani ar urma sa fie vizate mai mult de jumatate din cele 216 farmacii ale retelei. E vorba de modificari in expunerea produselor, in structura portofoliului, a serviciilor si a interactiunii cu clientii, urmand sa fie create minimarketuri cu rafturi printre care acestia se pot plimba ca sa studieze produsele, beneficiind de consiliere din partea farmacistilor.

“Vom organiza zona de comert in functie de nevoile clientului, si nu in functie de branduri”, explica Opran modul in care se schimba aranjarea produselor pe rafturi. Directorul de operatiuni al Sensiblu a evitat sa dezvaluie care este bugetul alocat pentru proiect, rezumandu-se sa aprecieze ca acesta costa cu 15% mai mult decat planurile initiale de intretinere a farmaciilor. Acolo unde reorganizarea a avut loc, farmaciile respective s-au bucurat deja de o dublare sau de o crestere cu cel putin 25% a afacerilor in trei-patru luni.

“Dupa remodelarea farmaciilor, valoarea medie a cosului de cumparaturi s-a dublat”, estimeaza seful Sensiblu. In primul semestru, farmaciile Sensiblu au contorizat un numar total de tranzactii de 7,4 milioane, in crestere cu 14,3% fata de primele sase luni din 2007. Pentru A&D Pharma, grupul farmaceutic de care apartine Sensiblu, o directie de dezvoltare importanta este redresarea profitului, care in prima jumatate a anului a scazut cu 92%, prin extinderea portofoliului de produse, mai ales OTC (medicamente eliberate fara prescriptie medicala), cosmetice si dermatocosmetice.

Asa ar urma sa fi e contrabalansate marjele mici din zona medicamentelor, potrivit reprezentantilor companiei. Segmentul dermatocosmeticelor este evaluat la circa 17 milioane de euro si inregistreaza cresteri anuale de 30-40%, potrivit estimarilor principalelor lanturi farmaceutice. In primul semestru, cresterea acestui segment in cadrul Sensiblu a fost de circa 68% comparativ cu 2007, produsele de gen acoperind 5% din vanzarile totale.

Dermatocosmeticele au insemnat un sfert din cifra de afaceri a lantului Centrofarm de anul trecut, care s-a ridicat la 18,7 milioane de euro. Farmaciile Remedio, la randul lor, au avut in primele sase luni ale anului o crestere de 50% a vanzarilor de astfel de produse fata de aceeasi perioada a lui 2007. Totusi, baza afacerilor farmaciilor raman produsele farmaceutice, unde toate retelele au avut de suferit in ultima perioada, conform reprezentantilor lor, din pricina practicarii unor adaosuri comerciale limitate (intre 12 si 24%) si a faptului ca Ministerul Sanatatii n-a aprobat corelarea preturilor medicamentelor cu evolutia cursului leu/euro.

Ca atare, marjele de profit ale distribuitorilor de medicamente au scazut de la 5% in 2006 la mai putin de 2% anul trecut. Orientarea tot mai multor farmacii catre parafarmaceutice (suplimente nutritive si dietetice, cosmetice, dermatocosmetice, produse pentru copii si tehnico-medicale) se explica deci prin nevoia de a face profit si prin incercarea de a face fata unei cereri mai complexe. Dar daca farmaciile au inceput sa semene tot mai mult cu magazinele, este atunci si reciproca valabila? Se pare ca da, avand in vedere ca in hipermarketuri sunt tot mai prezente parafarmaceuticele.

Miscarea este logica, pentru ca, asa cum spune Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour, “o caracteristica importanta a hipermarketului este - am introdus parafarmaceuticele tocmai pentru a le oferi oamenilor posibilitatea de a gasi majoritatea celor necesare in acelasi loc”. Seful Sensiblu spune insa ca oamenii prefera sa achizitioneze astfel de produse din farmacii, pentru ca pot beneficia acolo de sfatul farmacistului, dar si de ceea ce numeste el “un pret corect”.

Deocamdata, gama de produse a farmaciilor si cea a hipermarketurilor este destul de diferita in ceea ce priveste dermatocosmeticele; exista branduri cunoscute doar unui public de nisa, care se gasesc exclusiv prin intermediul unei singure retele de farmacii, precum cazul brandurilor L’Occitane, Boots sau Oxyance din Sensiblu. In privinta cosmeticelor insa, ofertele tind sa se intrepatrunda tot mai mult; in farmacii au ajuns sa se gaseasca nu numai deodorante sau lotiuni, ci si rujuri, pudre si chiar rimeluri.

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/farmacia-ataca-hypermarketul-3107039
3107039
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.