Lider în trecut, prezent şi viitor
Dragoş Sîrbu, CEO al Flanco Retail, spune că a pus mereu accent pe leadershipul bazat pe autenticitate şi dezvoltare continuă, atât la nivel profesional, cât şi personal. În plus, într-o perioadă marcată de schimbări rapide în tehnologie şi comportament de consum, el a adoptat o strategie în care a combinat tradiţia muncii în echipă cu inovaţia necesară pentru a menţine compania competitivă. Cel mai bun indicator al succesului? Oamenii care i-au rămas alături, atât în viaţa profesională, cât şi personală.
„Cred că «autenticitatea» este definiţia filosofiei mele de viaţă. Să fii mereu, indiferent de împrejurare, tu. Faptul că reuşesc să strâng lângă mine oameni care cred în aceleaşi valori – integritate, modestie, rezilienţă, depăşirea autosuficienţei, obiective pe termen lung ş.a.m.d. – şi care stau cu mine de ani de zile, indiferent că vorbim de viaţa personală sau profesională, ar putea sugera că mi-am ales drumul corect”, îşi descrie Dragoş Sîrbu, CEO al Flanco Retail, filosofia de leadership, dar şi de viaţă. El este unul dintre exemplele de lideri români care şi-au pus amprenta în industria electro-IT din România, unul despre parcursul căruia BUSINESS Magazin a scris constant, încă de la promovarea sa la conducerea Flanco Retail din poziţia de director de achiziţii, în urmă cu un deceniu, în rolul de CEO. Aceasta a marcat începutul unei perioade de expansiune şi inovare continuă pentru companie, deoarece sub conducerea lui Dragoş Sîrbu, Flanco nu doar că a reuşit să se adapteze rapid la transformările tehnologice şi schimbările economice, dar a şi devenit un lider în oferirea de soluţii integrate pentru clienţi, atât în magazine fizice, cât şi online, după cum subliniază el. În ultimul deceniu, el a transformat compania într-un „smart discounter” , punând un accent pe inovaţie şi pe experienţa de cumpărare personalizată a consumatorilor.
Trecut
Flanco a traversat o evoluţie importantă în ultimul deceniu, cu trei perioade esenţiale care au marcat dezvoltarea companiei. Prima etapă, între 2013 şi 2019, a fost caracterizată de stabilitate financiară şi o creştere sănătoasă, consolidând astfel poziţia companiei pe piaţa de electro-retail din România. „Anii 2013 – 2019 au reprezentat o perioadă de stabilitate financiară şi creştere sănătoasă, timp în care modelul nostru de business s-a consolidat,” după cum explică Dragoş Sîrbu. Această perioadă de creştere a fost urmată de provocările aduse de pandemia de COVID-19 şi de criza energetică globală. „Pandemia ne-a aruncat trei paşi înapoi, dat fiind că modelul nostru de business era profund axat pe magazine fizice”, menţionează Dragoş Sîrbu. Impactul a fost important pentru o companie ce îşi desfăşura majoritatea activităţilor în spaţii fizice, fiind nevoită să se adapteze rapid la noile realităţi de pe piaţă. După aceste momente dificile, Flanco a intrat într-o etapă de recuperare şi expansiune accelerată. Începând cu trimestrul al patrulea al anului 2022 şi continuând până în prezent, compania a pus bazele unei strategii de creştere ambiţioase. „Din trimestrul al patrulea al anului 2022 şi până în prezent, suntem într-o etapă de recuperare şi creştere a businessului nostru general”, subliniază Sîrbu, evidenţiind optimismul cu privire la viitorul companiei.
Prezent
Astăzi, Flanco este unul dintre cei mai mari jucători din industria de electro-retail din România, înregistrând rezultate financiare record în 2023. Anul trecut, compania a raportat cea mai mare cifră de afaceri din istoria sa, de 1,275 miliarde lei, o creştere cu 20% faţă de 2022. „Anul trecut am avut cele mai mari vânzări din istoria companiei, cu o cifră de afaceri de 1,275 miliarde lei, mai mare cu 20% faţă de cea din 2022. În termeni de profitabilitate, însă, am înregistrat o valoare negativă, ca urmare a scăderilor de marje şi a creşterilor de costuri din ultimii ani. 2024 se anunţă a fi un an de creştere, cu primele şapte luni indicând o evoluţie de 14% a veniturilor”, descrie Dragoş Sîrbu rezultatele companiei. În prezent, reţeaua Flanco numără 159 de magazine în 113 oraşe din întreaga ţară. „Reţeaua noastră este susţinută de aproape 1.500 de colegi, care lucrează atât în magazine, cât şi pentru platforma flanco.ro,” menţionează compania. Comportamentul de consum al clienţilor Flanco nu a rămas nici acesta la fel ca acum un deceniu, fiind influenţat de schimbările economice şi geopolitice. „În ultimii 10 ani, am văzut patru comportamente distincte de cumpărare, foarte strâns legate de circumstanţele economice şi geopolitice”, observă Dragoş Sîrbu. Până în 2019, consumatorii erau deschişi să experimenteze şi să achiziţioneze produse noi, chiar şi fără o nevoie clară: „Vorbeam atunci despre «experienţa de cumpărare»pentru că nu mergeai la magazin strict ca să cumperi de nevoie, ci şi ca să explorezi, să evaluezi, să te amuzi”. Pe perioada pandemiei, consumul s-a concentrat mai mult pe îmbunătăţirea confortului de acasă, iar oamenii au început să facă achiziţii mai mari şi mai sofisticate. „Am cumpărat din casă şi pentru casă, shoppingul căpătase o valoare aproape terapeutică”, a observat liderul Flanco. După pandemie, comportamentul de consum a suferit din nou modificări semnificative, determinat de război şi criza energetică. Consumatorii s-au orientat fie către produse foarte ieftine, fie către produse foarte scumpe, polarizând astfel piaţa: „Am fugit toţi în vacanţe, câte 2-3-4 pe an; electro-IT am cumpărat fie foarte ieftin (în special electrocasnice), fie foarte scump (smartphone-uri, gaming, maşini de cafea, aspiratoare robot ş.a.m.d.) – acest trend de consum, polarizant, a fost împrumutat cumva din fashion”. În 2024, Flanco observă un nou comportament de consum, în care raţionalitatea depăşeşte emoţia, iar consumatorii sunt mult mai atenţi la modul în care îşi cheltuiesc banii: „Nu ducem neapărat lipsă de bani (sau dacă ducem, soluţii de finanţare sunt suficiente), însă suntem foarte, foarte chibzuiţi în maniera în care ne cheltuim banii. Raţionalul depăşeşte cu mult emoţia. Sigur, există şi excepţii, precum evenimentele emoţionale – de exemplu, comportamentul echipei naţionale de fotbal la Campionatul European a adus un boost în vânzările de televizoare în lunile mai-iulie, dar sunt evenimente, nu sunt comportamente de durată”.
Viitor
În ceea ce priveşte obiectivele pe termen lung ale companiei, acestea sunt clare şi ambiţioase: o direcţie principală este Flanco Smart Discounter, o nouă abordare care vizează oferirea de soluţii inteligente clienţilor. „Flanco Smart Discounter nu este doar o acţiune punctuală de marketing, ci reprezintă o transformare generală a companiei Flanco, mai ales ca mindset al echipei,” explică Dragoş Sîrbu. În următorii trei ani, compania îşi propune să implementeze noua identitate Smart Discounter în toate magazinele sale. În 2024, Flanco va finaliza reamenajarea magazinelor mari din centrele comerciale şi va deschide alte patru magazine în oraşe importante. „Ne dorim să implementăm noua identitate Flanco Smart Discounter în toate unităţile noastre, în următorii trei ani”, subliniază el. Flanco vizează şi extinderea reţelei prin achiziţii de proprietăţi de tip greenfield în 20 de oraşe medii şi mari din România, urmând să completeze aceste investiţii cu noi proiecte de real estate în Braşov şi Botoşani. În plus, investiţiile se vor concentra pe magazinul online şi pe aplicaţia mobilă Flanco Buzz, care va fi lansată până la sfârşitul anului. Pe termen lung, Flanco îşi propune să atingă o cifră de afaceri de 1 miliard de euro în următorii 8-10 ani. „Avem un plan pe 8-10 ani. La finalul acestei perioade, vrem să depăşim 1 miliard de euro cifră de afaceri; 2024 este primul an din cei 8 şi putem spune că începem bine”, declară Dragoş Sîrbu, evidenţiind perspectivele optimiste pentru viitorul companiei.
În 2014, când avea 37 de ani, Dragoş Sîrbu era unul dintre cei 100 de tineri manageri care apăreau în acest anuar, după ce a fost numit CEO al reţelei. „Promovarea sa la conducerea Flanco Retail, din funcţia de director de achiziţii, a asigurat continuitatea activităţilor strategice şi operaţionale ale companiei”, scriau atunci jurnaliştii de la BUSINESS Magazin. Sîrbu se alăturase echipei Flanco în 2012, ca director de vânzări, atras de noua strategie a companiei, care punea accent pe consultanţa oferită clienţilor în magazine. În februarie 2013, a preluat conducerea departamentului de Product Management, unde a construit strategia de achiziţii a companiei. Întreaga sa carieră este legată de retailul electro-IT, unde a parcurs lanţul ierarhic de la consultant de vânzări la director de magazine, manager de produs, director de retail, business unit manager, director de achiziţii şi director general. Este absolvent al Academiei de Studii Economice din Bucureşti, Facultatea de Finanţe, Asigurări, Bănci şi Burse de Valori, promoţia 1999. Dragoş Sîrbu a fost premiat în cadrul galei BUSINESS Magazin dedicată tinerilor manageri de top.
Cum este structurat acţionariatul Flanco Retail în prezent?
95% din companie este deţinută în prezent de Iulian Stanciu, iar 5% de Dragoş Sîrbu.
159
de magazine ocupă în prezent reţeaua Flanco, răspândite în 113 oraşe din ţară
1,275
mld. lei, vânzările înregistrate anul trecut de companie, în creştere cu 20% faţă de 2022
1.500
de angajaţi lucrează în cadrul reţelei
Cinci întrebări şi răspunsuri din interviul cu Dragoş Sîrbu
1. Într-o eră a muncii remote, aţi anunţat recent închirierea unei suprafeţe considerabile în cea mai înaltă clădire din România – care este motivaţia din spatele acestei decizii şi care este viziunea dvs. asupra modului de muncă în 2024?
Mutarea sediului central am făcut-o din raţiuni practice. Zona din Bucureşti unde ne-am aflat anterior a rupt, pur şi simplu, contactele fizice cu partenerii. Avem platforme pentru întâlniri online (sunt extraordinar de utile şi le folosim eficient), totuşi, nimic nu înlocuieşte experienţa întâlnirilor faţă în faţă. Or, traficul din Bucureşti este un obstacol major. Aşa că am avut opţiunea să ne mutăm, să venim lângă parteneri şi am ales să ne mutăm. Despre munca remote? Eu sunt old fashioned, cred în contactul uman. Munca remote se poate limita, poate, la anumite segmente de activitate din retail (financiar, IT, call center). Pentru restul, prezenţa la birou este obligatorie ca să ne putem vedea de treabă.
2. Cum arată agenda zilnică a CEO-ului Flanco şi ce loc mai ocupă lectura publicaţiilor tipărite în aceasta?
Am câteva direcţii principale pe care le urmăresc. În principal, mă preocupă dezvoltarea şi identificarea de surse viitoare de creştere pentru Flanco, respectiv, tonusul meu şi al echipei de management (este important să nu avem timpi morţi). În subsidiar, susţin toate implementările de proiecte noi, respectiv sunt alături de colegii care au nevoie de resurse, financiare şi emoţionale, pentru a schimba lucrurile. Despre cărţi, sunt din generaţia celor cu cheia de gât, prefer şi cumpăr cărţi tipărite (în ciuda disconfortului de a le căra cu mine prin diverse locuri). De obicei, citesc mai ales în afara sezonului de vânzări (care la noi înseamnă Black Friday, Crăciunul, Paştele, Back to School) şi, în special, lucruri care mă rup de agenda de zi cu zi.
3. Ce sfaturi aţi oferi altor lideri din industrie care doresc să îşi extindă afacerile la nivel naţional? Mai este loc de alte afaceri în piaţa pe care activaţi?
Sincer să fiu, deşi am mai bine de 25 de ani de experienţă în electro-IT, încă fac atât de multe erori şi mai am atât de multe de învăţat, încât sunt reţinut în a da sfaturi.
4. Cum aţi descrie piaţa de electroIT din prezent faţă de acum 10 de ani, când aţi preluat conducerea companiei (în februarie 2014, potrivit datelor noastre)?
Schimbată. Ca şi societatea românească per ansamblu, şi piaţa de electroIT evoluează, în unele segmente mai rapid şi mai bine, în altele mai încet şi poate nu atât de bine. Faţă de acum 10 ani, pe de o parte, tehnologia este mult mai prezentă în toate familiile de produse, pe de altă parte, nivelul veniturilor disponibile ale consumatorilor a crescut semnificativ, astfel încât tehnologia per ansamblu a devenit mai accesibilă.
5. Cum aţi descrie economía locală – şi globală în prezent - şi cum credeţi că va evolua businessul Flanco în acest context – vor avea românii o disponibilitate mai mică pentru achiziţiile de produse electro-IT sau dimpotrivă?
Cred că suntem într-o perioadă de oportunitate grozavă cu economia naţională, în care România poate depăşi acel statut de eternă speranţă (auzim de zeci de ani de zile ce potenţial grozav are ţara asta). Azi este momentul să arătăm acest potenţial. Pe de altă parte, e nevoie de curaj politic şi minte limpede, cu atât mai mult cu cât, geostrategic, lucrurile se schimbă îngrozitor de repede. Cred că marea problemă a acestei ţări este schimbarea modelului economic, de la cel de consum la cel de producţie/tehnologie. Consumul poate rămâne de bază doar în măsura în care consumăm ce producem intern. Altfel, alimentăm economiile altor ţări... Indiferent de ce va urma (reaşezări de taxe, reforme administrative), eu cred că Flanco are suficiente resurse de creştere pentru o perioadă de 5-10 ani. Sunt multe lucruri pe care încă nu le-am făcut şi care vor veni cu plus pentru noi. Pe de altă parte, competiţia între jucători, pentru un client mult mai raţional şi mai informat, este întotdeauna mai liberă şi mai cinstită.
Sub umbrela „Lider în trecut, prezent şi viitor”, BUSINESS Magazin face un „update” al executivilor şi antreprenorilor care au ţinut coperţile revistei şi au apărut în anuarele BUSINESS Magazin în cei 20 de ani de existenţă ai revistei, pe care i-am aniversat pe 5 octombrie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro