Poveştile unor oameni care au renunţat la cariere impresionante în cele mai mari corporaţii din România pentru a trece în spatele barului şi a învăţa să prepare cafeaua în mod profesionist

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 22 decembrie 2022 679 afişări

Unii şi-au lăsat în urmă carierele în care investiseră ani întregi pentru a trece în spatele barului şi a învăţa să prepare cafeaua în mod profesionist. Alţii le fac în paralel pe amândouă. Cert este că, aşa cum piaţa de cafenele de specialitate se dezvoltă de la un an la altul în peisajul bucureştean, aşa se dezvoltă şi fondatorii acestor localuri care fac dimineţile şi întâlnirile – de business sau de plăcere – şi mai reuşite. Ziarul Financiar, Business Magazin şi După Afaceri Premium au adunat 30 de poveşti din lumea cafenelelor de specialitate pe care le-au scris de-a lungul anului 2022. Ţineţi cont că acestea sunt numai câteva dintre numeroasele localuri în care vă puteţi bea cafeaua cu plăcere şi în 2023!

1. AM PM Coffee

Cafeneaua lui din Sibiu, care s-a transformat într-un obiectiv în sine pentru bucureştenii amatori de cafea de specialitate, i-a condus lui Bogdan Berdacovici paşii către următorul nivel. Aşa că, anul trecut, el a mai aruncat o ancoră cu numele AM PM Coffee şi în afara Sibiului. Unde altundeva decât în Capitală?

„O mare parte dintre clienţii care ne-au trecut pragul la Sibiu în ultimii trei ani au fost din Bucureşti. Au apreciat calitatea produselor, dar şi conceptul, diferit de majoritatea cafenelor care adoptă, în mare parte, un design industrial sau nordic. Mulţi dintre clienţi ne-au confirmat că şi-ar dori un astfel de loc în Bucureşti.”

Aşa că dorinţa li s-a transformat în realitate. Bogdan a luat în octombrie 2021 decizia de a explora serios această pistă, apoi şi-a făcut temele legate de investiţie şi a pornit la drum, alăturându-i-se doi parteneri care au crezut în ideea lui. Astăzi, pe strada Paris, la numărul 7A, îşi aşteaptă discret cafegiii localul AM PM Coffee.

La AM PM Coffee, după cum şi numele o sugerează, ideea este de a putea petrece timp atât dimineaţa, cât şi seara. Practic, în prima parte a zilei, clienţii vin pentru cafea şi gustări, în vreme ce, seara, locul se transformă într-un hotspot cultural şi social nest, cu cocktailuri, ateliere tematice sau evenimente de degustare. Comună pentru toată ziua este pofta de networking.

2. AM. Social Space

Un spaţiu social. Adică mai mult decât o cafenea. Asta şi-au dorit şi asta au reuşit doi francezi îndrăgostiţi de România. Ideea lor a prins viaţă în Bucureşti, nu departe de parcul Carol, şi continuă să capete şi mai multă viaţă cu fiecare nou eveniment organizat, cu fiecare ceaşcă de cafea umplută şi golită, cu fiecare nou client „convertit” la dinamica AM. Social Space.

Arthur Bergeret şi Hugo Pillegand sunt francezi, originari din Lyon, prieteni din copilărie. Au venit împreună în România în urmă cu aproape cinci ani, la început de 2018. Hugo are un background în business development în industria de publicitate, iar Arthur are experienţă de project manager în marketing. Amândoi împărtăşesc spiritul antreprenorial şi au ales să facă împreună un pas important în vieţile lor, renunţând la joburile corporate ca să-şi urmeze visul de a deschide o afacere. Cum altfel decât împreună?

„Pe lângă cafea, promovăm produsele artizanale şi locale şi avem o selecţie mare de beri şi sucuri artizanale. Suntem deschişi de dimineaţă până seara, iar meniul nostru conţine de la sucuri naturale, la vinuri şi cocktailuri. Nu avem bucătărie, însă propunem zilnic o selecţie de produse de brutărie – croissante, quiche, sandwichuri, prăjituri”, spun cei doi francezi.

AM. Social Space este laptop friendly, astfel că zilnic ajung acolo numeroşi adepţi ai lucratului remote şi oameni din sectorul corporate, care vor să varieze mediul lor de muncă.

3. Baristro

Un spaţiu deschis către Parcul Carol din Bucureşti i-a făcut pe Vlad şi pe Mădălina Antipa să încheie peste zece ani de corporaţie pentru a păşi într-o lume nouă, a antreprenoriatului cu gust amărui şi note de cafea. Este ceea ce a făcut ca astăzi să existe Baristro, un local care îşi aşteaptă clienţii cu cafea de specialitate şi cu opţiuni de mic-dejun, dar care are şi câteva rafturi destinate unor produse de luat acasă, o selecţie de ciocolată de tip craft, făcută de artizani din mai multe colţuri ale lumii, cafea de la prăjitorii locale, dar şi din Europa, ceaiuri, gemuri şi câteva obiecte de ceramică artizanală.

Mădălina Antipa a lucrat mai bine de un deceniu în domenii diferite precum asigurări, consultanţă şi project management, iar soţul ei, Vlad, tot în corporaţii şi-a petrecut viaţa de dinaintea Baristro. Conceptul acestei cafenele a prins contur în urma călătoriilor în alte ţări, unde astfel de localuri sunt mult mai frecvente. Iar Mădălina şi Vlad le puneau mereu pe lista de obiective din itinerariu atunci când descopereau un oraş nou. Doi prieteni cărora le-a surâs ideea de a face asta şi în Bucureşti li s-au alăturat încă de la început în dezvoltarea lui.

Numele este în primul rând un derivat de la „barista”, specialistul în crearea cafelelor, mai ales că această băutură este epicentrul activităţii localului de la Parcul Carol. Totuşi, el integrează şi conceptul de „bistro”, adică un loc accesibil, comod, neimpunător, cu gustări simple şi rapide.

4. boteca13

Poate că boteca13 este o cafenea din Bucureşti, de pe strada Boteanu, însă povestea ei a început de fapt pe străzile Parisului. Pentru că acolo locuiau, în 2019, Anca Rădulescu şi Bogdan Tenciuc, cei doi tineri antreprenori care se fac „responsabili” de acest loc ascuns undeva lângă Ateneu şi totuşi deschis către pasionaţii de cafea bună.

„Ne mutasem acolo (la Paris – n. red.), eu din ţară, el din Londra”, spune Anca Rădulescu. „Ne-am găsit pasiunea pentru cafea din diferite experienţe şi eram pregătiţi să avem o experienţă în domeniul cafelei la Paris. Nu a fost. A fost foarte greu să găsim cafea bună, în ciuda faptului că toţi vedem Parisul ca pe oraşul care a consacrat imaginea de stat la terasă cu un ziar şi un croissant. Mult timp, am valsat şi cu ideea de a face ceva în Paris, dar familia ne-a tras înapoi şi, după mult timp de chibzuială, am ajuns în Bucureşti.”

Anca are experienţă de muncă în corporaţie, iar backgroundul lui Bogdan este în mixologie (arta de a amesteca băuturi) şi cocktail bar, fiind câştigător al Finlandia World Cup 2013 şi lucrând pentru Interbelic Bar între 2007 şi 2013.

5. Buimac

O vizită pe o plantaţie de cafea, un forum al pasionaţilor de această băutură şi câteva echipamente pentru prăjit au fost primele ingrediente din „reţeta” Buimac, o cafenea cu prăjitorie de pe strada Icoanei din Bucureşti. Totul a început în 2015, când Cosmin Racoltă căuta să îmbunătăţească metoda de extracţie a cafelei. Câţiva ani mai târziu, alături de partenerul Alexandru Hirjoghe, a deschis prăjitoria şi cafeneaua Buimac.

„Am reuşit să strângem o comunitate, vecinii ne-au primit foarte bine în cartier. În partea de sus a cafenelei avem o zonă de mansardă unde organizăm activităţi pentru copii, pentru că în cartier sunt multe mămici care şi-ar dori o pauză de cafea în timp ce copiii se joacă. Facem şi ateliere de pictură pentru copii”, spune Cosmin Racoltă.

6. Butter

Miruna Mihălcescu şi Mihail Şerban sunt doi tineri, de 29 de ani fiecare, pentru care ideea de a fi angajaţi nu a fost suficient de atrăgătoare, astfel că au ales să facă o schimbare către domeniul antreprenoriatului. Aşa au reuşit să deschidă, în luna februarie a acestui an, Butter, o cafenea în mijlocul comunităţii din cartierul Domenii.

„Ideea ne-a venit într-un moment în care ne întrebam cât timp o să mai lucrăm la birou. Am găsit spaţiul pe care îl avem acum la sfârşitul anului 2021 şi l-am luat, neştiind ce o să urmeze. Abia apoi au venit ideile şi am deschis în februarie 2022”, povesteşte Miruna Mihălcescu.

Au găsit spaţiul într-o zi de vineri, iar luni s-au hotărât să-l preia. Mihail lucra anterior în afacerea familiei, iar Miruna avea un job într-o corporaţie, în domeniul automatizării. Au vrut să încerce businessul pe cont propriu, iar după cele câteva luni de experienţă acumulată, spun că domeniul HoReCa, pe care şi l-au ales, nu este deloc simplu.

7. Cafe de Fleurs

Într-o piaţă a cafenelelor din ce în ce mai bogată, Alin Burtic a căutat o modalitate de a se distinge de businessurile deja existente şi aşa a ajuns să integreze şi florile în localul său. Afacerea a primit numele Cafe de Fleurs, un brand care se regăseşte astăzi pe două localuri din zona de nord a Capitalei.

„M-am gândit să fac un proiect diferit, care să se diferenţieze de celelalte cafenele. Se întâmpla în 2016. Cunoşteam de mult zona de birouri din nord, Aurel Vlaicu-Pipera, şi mi-am dorit să merg acolo. Acum avem două localuri – primul s-a deschis în septembrie 2016 în zona Barbu Văcărescu, iar al doilea în 2019 în Voluntari, tot într-o zonă de birouri”, povesteşte Alin Burtic.

De amenajarea ambelor localuri s-a ocupat chiar ei, iar feedbackul clienţilor a fost foarte bun încă de la început – îşi aminteşte că li se schimba starea de spirit când intrau în cafenea şi vedeau că acolo găsesc şi flori. Aşa că cei mai mulţi reveneau şi în zilele următoare şi continuă să revină şi astăzi.

Planul lui Alin Burtic în acest moment este să mai deschidă, în viitor, alte şapte-opt locaţii proprii, iar în rest să ducă brandul mai departe în sistem de franciză.

8. Cascara Coffee Shop

Conceptul Cascara a luat naştere în 2015, din pasiunea Biancăi Voicu pentru gusturi şi arome noi. Dar nu e singură în această poveste, ci este însoţită de soţul ei, Tiberiu Voicu, împărţind în mod egal entuziasmul pentru lumea cafelei.

„În 2003, am început să lucrez la una dintre primele cafenele din România în care se dezvoltau secretele latte art. Aici am învăţat că arta se extinde dincolo de gust şi design, în arome speciale. Anul 2005 m-a surprins împărtăşindu-mi deja secretele novicilor la fel de curioşi şi pasionaţi ca mine. Am fost trainer pentru peste 100 de persoane cu ocazia unui eveniment organizat de un brand internaţional”, povesteşte Bianca Voicu. Zece ani mai târziu, şi-a luat inima în dinţi şi a hotărât să deschidă o prăjitorie de cafea de specialitate, aşa că a început cu documentarea, a continuat cu pregătirea spaţiului de producţie şi cu obţinerea avizelor. În 2017, a prăjit prima şarjă de cafea şi a început să trimită cafea la colaboratori. Peste încă doi ani, a decis să ducă şi mai departe gustul cafelei din propria prăjitorie, aşa că a deschis, pe Calea Victoriei din Bucureşti, Cascara Coffee Shop.

9. Coffee in 30 seconds

Cătălin Iliescu a refuzat din start să-şi ancoreze businessul în zona marilor bulevarde ale Capitalei, căutând mai degrabă intimitatea cartierelor, familiaritatea zâmbetelor dintre blocuri, unde pare că toată lumea se cunoaşte. De la ideea de „Hai în cartier!” s-a ajuns la ceea ce a devenit Coffee in 30 seconds, un local mic şi cochet de cartier, cu cafea bună, nu departe de Parcul Tineretului. De ce această denumire?

„Numele are o foarte mare semnificaţie pentru mine şi pentru concept. Practic, este parte majoră în concept. Nu îmi dau seama dacă nu ar fi fost Coffee in 30 seconds, oare cum s-ar fi numit. Se făcea că acum poate mai bine de 15 ani începeam să ascult ceva din muzica internaţională, pe lângă multă muzică românească şi acel band pe care îl ascultam se numea şi se numeşte în continuare 30 Seconds to Mars.” I-a plăcut muzica lor, le-a urmărit evoluţia de-a lungul timpului, aşa că, atunci când a avut ocazia, a vrut să încununeze această apreciere în numele propriului businees. Coffee in 30 seconds a fost varianta de nume care a sunat cel mai bine pentru Cătălin şi pentru prietenii din jurul lui, aşa că şi-a setat un target: să poată servi cafeaua clienţilor în 30 de secunde sau măcar pe aproape.

De profesie inginer constructor, Cătălin Iliescu a avut mereu ca aliaţi calculele şi precizia, astfel că, văzând tot felul de încăperi, spaţii mai mult sau mai puţin amenajate, şi-a dat seama că se poate ocupa singur de amenajarea interioară a cafenelei sale. Aşa că acolo se găsesc azi elemente proiectate şi montate chiar de el, însă nu s-a concentrat foarte mult pe asta, deoarece conceptul cafenelei, după cum o sugerează şi numele, este ca cei care cumpără să plece mai departe să savureze cafeaua la pas prin cartier, în drum spre serviciu sau spre casă.

10. Dose Cafe

Alex Răduca a fost, mai bine de şase ani, ofiţer de marină, ocazie cu care a navigat mult prin Europa. Aşa a ajuns să facă cunoştinţă în Belgia, în timpul voiajelor, cu ceea ce avea să devină o nişă aparte şi în România – cafeaua de specialitate. I-a plăcut gustul, i-a plăcut experienţa, l-a fascinat procesul de preparare, aşa că, împreună cu un coleg, tot navigator şi tot Alex, a decis să lase puntea şi să transforme plăcerea în proiect antreprenorial, unul care poartă astăzi numele Dose Café şi care a aruncat ancora undeva pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti, nu departe de intersecţia cu Şoseaua Ştefan cel Mare.

După ce a luat decizia de a trece de pe vas în spatele barului, a făcut cursuri în Belgia, a găsit furnizor pentru cafeaua de specialitate şi a turat motoarele într-un moment în care această nişă începea să ia avânt. Astăzi, Dose Café înseamnă o cafenea şi o terasă în Dorobanţi, organizarea cursurilor de barista, evenimente şi un magazin online, deţinut şi administrat de Alexandru Răduca, după ce partenerul alături de care a pornit acest proiect a decis că îşi doreşte un parcurs de viaţă ceva mai liniştit decât nebunia din antreprenoriatul românesc.

11. Dropshot

Răzvan Burlacu nu voia decât să-i prepare partenerei lui de viaţă, Larisa, o cafea mai bună în fiecare dimineaţă, pe vremea când încă era studentă la Inginerie Aerospaţială şi devora în sesiune băuturi instant pe bază de cafea. Nu voia s-o lase să se mulţumească doar cu atât, aşa că a încercat să se perfecţioneze în pregătirea cafelei cu gust adevărat de cafea, iar ceea ce începea astfel în 2016 avea să însemne o schimbare radicală de carieră întâi pentru Răzvan, din 2017, apoi pentru Larisa, din 2020, amândoi devenind full-time „coffee people”. Ceea ce au creat ei este astăzi una dintre cele mai mari şi proeminente prăjitorii locale de cafea de specialitate, acompaniată de un local care are în centru aceeaşi băutură.

Businessul de cafea, care include şi cafeneaua Dropshot, dar şi fratele mai mare – Tastecrafters, de distribuţie de cafea – este deţinut de Răzvan în proporţie de 90% şi de Larisa – 10%. Ea este fost inginer în aviaţie, a lucrat în România la Blue Air şi Aerostar, iar Răzvan este antreprenor din 2007, are studii economice, de marketing şi un MBA, fiind acum specialist, consultant şi formator în cafeaua de specialitate.

Partea de prăjitorie şi comercializare de cafea către clienţi finali sau alţi distribuitori a fost completată şi de cafeneaua Dropshot Pearl, amplasată discret în zona Aviatorilor din Bucureşti. Despre acest loc, Răzvan Burlacu spune că este ocazia perfectă pentru a intra în contact cu consumatorul final, care are astfel posibilitatea de a alege produse conform gusturilor proprii sau metodelor de preparare folosite.

12. First Coffee

A fost odată ca niciodată o şcoală de barista, adică acei maeştri ai cafenelelor de specialitate, care scot ce e mai bun din fiecare boabă aromată şi amăruie. Şcoala a deschis-o Silvia Constantin, în 2011, iar pentru trei ani a funcţionat într-un loc restrâns, la etaj, aşa că, de fiecare dată când trebuia să se prezinte la un eveniment, trebuia să coboare toată aparatura pentru făcut cafeaua de la etaj şi s-o transporte în diverse locuri. Anii au trecut, şcoala şi-a mutat sediul într-un loc ceva mai practic şi s-a îmbogăţit şi cu o cafenea. First Coffee, pe numele ei, care se află astăzi la doi paşi de Piaţa Universităţii.

Silvia este absolventă de psihologie, a lucrat în advertising, iar într-o zi din anul 2004 a decis să pornească un proiect editorial tematic, sub numele Coffee Break. A reuşit să adune câţiva oameni la fel de entuziaşti ca ea din lumea cafelei, care, pe vremea aceea, nu era la nivelul actual, şi a creat în România Asociaţia de Cafea de Specialitate, pe care o conduce de zece ani. Clădirea în care se află First Coffee nu este lipsită de semnificaţie, ba chiar vine cu o energie aparte. Acolo a fost, în trecut, hanul Sfântu Gheorghe, acel gen de loc în care oamenii se opreau ca să-şi tragă sufletul.

13. Fluid Coffee

Florin Lemnaru, 38 de ani, Bucureşti. Aşa sună, în puţine cuvinte, descrierea celui care a deschis, la începutul anului 2022, cafeneaua Fluid din zona Pieţei Spaniei din Bucureşti. Încheiase de câteva luni colaborarea cu angajatorul la care lucra, pentru că a simţit nevoia să-şi poată exprima propriile idei. Iar una din ele a fost spontană şi s-a concretizat în ceea ce este astăzi Fluid Coffee. „Nu a fost un business gândit cu ani înainte. Mă vedeam prăjind şi preparând cafea pentru încă unu-doi ani şi abia după mă gândeam că voi trece de partea antreprenoriatului. Însă s-a declanşat în subconştient acea dorinţă”, povesteşte Florin Lemnaru.

Una dintre pasiunile lui este latte art-ul, adică arta de a crea imagini în cafea, iar anul acesta a devenit vicecampion naţional în această măiestrie. „Când vine vorba de latte art, experienţa gustativă este suplimentată de o experienţă estetică şi obiectivul meu este ca oamenii să-şi facă ziua mai frumoasă îmbinând aceste două tipuri de experienţe senzoriale.”

Cu toată experienţa la pachet, Florin Lemnaru a considerat aşadar că poate să ţină în frâu o cafenea doar a lui, mai ales că se învârte în domeniul HoReCa din 2013, moment până la care făcuse construcţii şi asigurări medicale. Iar din 2014 se află în preajma cafelei.

14.  Gong Cafe

În iarna lui 2020, pe când lumea se pregătea să sărbătorească primul Crăciun în vreme de pandemie, Iulian Susanu se pregătea să deschidă o cafenea, o decizie aproape de neînţeles

într-un context în care localurile se închideau şi se deschideau de pe o zi pe alta, în funcţie de caruselul numărului de infectări cu coronavirus. A deschis-o şi a reuşit s-o facă să supravieţuiască, aşa că şi astăzi, undeva între Piaţa Unirii şi Piaţa Universităţii, vizavi de magazinul Cocor, îşi aşteaptă clienţii cu uşa deschisă şi cu aburi aromaţi Gong Cafe.

După mai mulţi ani în care a lucrat în domeniul bancar pentru olandezii de la ABN Amro şi pentru Banca Transilvania, a ales să facă o schimbare şi a trecut de partea antreprenoriatului. În 2011, el a fondat Romanian Boutique, un magazin de suveniruri care, de altfel, se învecinează astăzi cu Gong Cafe. Cafeneaua nu face decât să completeze oferta comercială dintr-o zonă care se pierde parcă pe zi ce trece în degradare şi care are nevoie de businessuri vibrante precum Gong Cafe, care să-i redea strălucirea.

Pe la Gong Cafe trec în general persoane cu vârste între 18 şi 40 de ani, cu venituri medii şi peste medie, oameni atenţi la ce mănâncă şi ce beau, oameni care fac sport des, aşa cum îi descrie proprietarul cafenelei, care spune că a format o comunitate în jurul businessului său.

15. Handsome Monk Coffee

Beatrice Leca şi Dorin Dumitrana au fost parteneri de viaţă înainte de a fi parteneri de business. Lumea afacerilor i-a adus la aceeaşi masă când au preluat o franciză a reţelei de cafenele Handsome Monk Coffee, ancorându-se cu businessul lor chiar pe Calea Victoriei, cel mai efervescent bulevard al Capitalei.

Handsome Monk Coffee Victoriei este prima franciză a brandului românesc Handsome Monk Coffee. Cei doi antreprenori au investit peste 100.000 de euro şi au deschis cafeneaua în august 2018, amândoi având background pe această piaţă. Beatrice Leca a fost brand manager chiar pentru Handsome Monk Coffee şi a asistat în mod direct la naşterea brandului, iar Dorin Dumitrana a activat în trecut pe piaţa de distribuţie de cafea. „Am reuşit să închiriem spaţiul într-o perioadă în care Calea Victoriei nu redevenise încă «la modă». Erau destul de multe spaţii disponibile spre închiriere. Dificultatea constă în bugetul pentru chirie, pe care îl setezi când porneşti pe acest drum. Iniţial, am bugetat un cost mult mai mic, pentru ceea ce ne propusesem (clădire de birouri), iar spaţiile din centrul oraşului depăşeau cu mult ceea ce aveam noi în plan. Diferenţa a fost undeva la 30-40%.”

Categoria principală de vârstă din care vin clienţii este cuprinsă între 18 şi 24 ani, incluzând elevi şi studenţi, dar şi oameni care vin să lucreze din cafenea – freelanceri, antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cafenele,
cafea,
povesti,
bar,
business,
afaceri

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.