Dupa ce a facut din Leonardo cea mai mare retea de magazine de pantofi din tara, omul de afaceri oradean Florin Panea vrea sa cucereasca si zona clientilor cu venituri ceva mai mari. Segmentul premium este, de altfel, o carte pe care pariaza si alti comercianti romani de incaltaminte.
“O retea de magazine pe un segment superior de piata este si pentru noi un test”, admite Florin Panea, proprietarul Leonardo, referindu-se la magazinele sub sigla Da Vinci, pe care compania le dezvolta de luna trecuta. Primul multibrand, care va vinde incaltaminte si marochinarie sub branduri precum Nero Giardini, Geox, Stonefly, Da Vinci sau Lea Foscatti, a fost deschis la mijlocul lunii octombrie, in Lotus Market din Oradea, pe o suprafata de 570 de metri patrati, in urma unei investitii de aproximativ 600.000 de euro. “Mai deschidem inca unul pana la sfarsitul acestui an si asteptam reactiile pietei. In functie de rezultate hotaram daca vom extinde reteaua”, precizeaza Gratian Ivan, directorul comercial al Leonardo, completand ca ideea unui lant de magazine pozitionat pe un segment mai inalt decat Leonardo este mai de mult in planurile companiei.
Afacerea pe care Florin Panea a inceput-o in urma cu 14 ani are trei linii de dezvoltare pentru 2009: in afara de lanturile de magazine Leonardo si Libelula, pe segmentul de preturi medii, respectiv mici, Leonardo tinteste si cumparatorii cu venituri medii superioare odata cu deschiderea magazinelor Da Vinci. “Piata va fi tot mai clar diferentiata si fragmentata, astfel ca fiecare categorie in parte va avea propriii clienti”, motiveaza Ivan.
In acelasi timp, continua extinderea in tara si in strainatate. Cu 234 de magazine in Romania (167), Ungaria (63), Bulgaria (2) si Republica Moldova (2), reteaua retailerului din Oradea se va extinde pana la sfarsitul anului in curs cu inca 13 magazine in Romania, cinci in Ungaria, trei in Bulgaria si un magazin in Republica Moldova. La orizontul anului 2009, reteaua ar trebui sa numere cu 30 de magazine Leonardo in plus si cate patru sau cinci noi magazine Libelula si Da Vinci, conform lui Gratian Ivan. “In urmatorii doi-trei ani vom dezvolta puternic retelele din Bulgaria si Moldova si ne vom consolida in tara si in Ungaria”, spune Ivan, care spera ca anul viitor Leonardo sa deschida primul magazin si in Ucraina.
In orasele mici, pana in 30.000-40.000 de locuitori, unde veniturile sunt modice, compania continua sa dezvolte reteaua de magazine Libelula - “un Leonardo in varianta ieftina si foarte ieftina”, potrivit lui Panea. Primele doua magazine Libelula au fost deschise in urma cu sapte ani, la Oradea si Timisoara. Acum, reteaua a ajuns sa numere 28 de astfel de magazine. “Aceasta piata nu prea este exploatata de nimeni. Daca exista magazine alimentare gen XXL, Billa, Penny Market sau Plus, de ce nu ar exista si un lant de magazine de pantofi pentru segmentul acesta?”, declara Florin Panea intr-un interviu anterior pentru BUSINESS Magazin.
Cresterea retelei de magazine a adus companiei, in primele opt luni ale anului in curs, vanzari de 104 milioane de euro, cu 17% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Pentru sfarsitul lui 2008, estimarea initiala a unei cifre de afaceri de circa 190 de milioane de euro a fost revizuita in jos, pana la 165-170 de milioane de euro. “Cresterea cu 30-40% fata de anul 2007 nu va putea fi realizata”, sustine Ivan, invocand contextul crizei, care va afecta si consumul in Romania.
“Influentele crizei generale se resimt tot mai mult si aici, suprapuse peste un grad din ce in ce mai mare de indatorare a populatiei la banci, ceea ce duce la o scadere a cererii”, explica directorul comercial al Leonardo. Cu toate acestea, adauga Ivan, avem de-a face cu o piata in plina dezvoltare, cu tot mai multe proiecte de centre comerciale, iar consumatorii sunt sensibili la produsele de marca. Decizia Leonardo de a intra pe un segment superior nu este singulara. Roberto si Cristina Batlan, proprietarii marcii de incaltaminte Musette, vor deschide luna aceasta primul magazin premium, sub brandul Cristhelen B, intr-un spatiu de 70 de metri patrati inchiriat in America House.
“Ne-am repozitionat si vizam clientii cu venituri mari si foarte mari. Cristhelen B este linia premium a Musette si are deja o pondere de aproape 90% din produsele noastre”, precizeaza Cristina Batlan. Compania detine 11 magazine in tara, plus inca unul in Bulgaria, prin care vinde brandurile proprii Musette si Cristhelen B. Pana la sfarsitul acestui an, Musette va mai deschide doua magazine in Bulgaria.
Si Benvenuti s-a lansat anul acesta pe segmentul premium, dupa ce a deschis doua magazine Enzo Bertini, la Bucuresti si Constanta. “Pana de curand, cu mici exceptii, acest segment nu a fost exploatat de comerciantii autohtoni. E adevarat ca nici piata din Romania nu era inca pregatita”, sustine Miruna Dumitrescu, director de comunicare in cadrul Benvenuti. Compania numara 33 de magazine, dintre care 28 Benvenuti, doua Enzo Bertini, un magazin de genti si marochinarie Oxus si trei outleturi Leggero.
Planurile Benvenuti pentru urmatoarele trei luni vizeaza deschiderea a inca trei magazine, cu suprafete intre 170 si 200 de metri patrati - la Deva (Deva Mall) si Bucuresti (Cora Lujerului si Fashion House Outlet). Investitia pentru deschiderea unui magazin nou poate ajunge pana la 260.000 de euro cu tot cu stocul de marfa, din care 60.000 de euro reprezinta amenajarea. Pe primele opt luni, vanzarile companiei au crescut cu 38% fata de aceeasi perioada din 2007, la 6,5 milioane de euro. Pentru 2008, estimarile vizeaza ceva mai mult de 16 milioane de euro.