Cum se lupta berarii cu criza
Obisnuiti pana nu de mult cu cresteri spectaculoase, producatorii de bere si-au adaptat deciziile la vanzari cu 15% mai mici, apeland la majorari de preturi sau inchideri de fabrici. Care dintre aceste strategii are cele mai bune sanse?
Considerat un indicator al prosperitatii economice, consumul de bere in Romania a suferit un declin de 15% in primele opt luni ale anului fata de aceeasi perioada a anului trecut. Desi berarii priveau cu incredere anul 2009, in asteptarea caruia au investit numai anul trecut peste 200 de milioane de euro, consumul s-a redus in medie cu 10 litri de bere in perioada ianuarie-august. "2009 este primul an dificil dupa anii de cresteri spectaculoase", recunoaste Stephan Maria Weber, presedintele Ursus Breweries, liderul pe piata berii.
Cea mai mare problema cu care s-au confruntat marii producatori a fost deprecierea monedei nationale. Euro s-a apreciat cu 15%, ajungand in primul semestru la un curs de 4,24 lei, ceea ce a avut un impact direct asupra productiei. "Cumparam toate materiile prime din import, in euro, moneda care a devenit mai scumpa", explica Jan Derck van Karnebeek, directorul general al Heineken Romania, a doua companie de profil de pe piata.
Totusi, desi berarii se plang de cresterea costurilor cu materiile prime, pretul orzului pentru malt a scazut cu circa 18% de la inceputul anului in Europa. Astfel, tona de orz pentru malt a ajuns in septembrie la 102-106 euro, in comparatie cu 125-129 de euro, cat era in februarie, potrivit portalului e-malt.com. Preturile s-au diminuat pe fondul unei recolte mult mai bune si al scaderii cererii pentru orz comparativ cu anul trecut. Pentru a beneficia de contextul favorabil al pietei mondiale, managementul Heineken a decis sa opreasca productia de malt din fabricile din Hateg, Craiova si Miercurea Ciuc si sa cumpere materia prima de la furnizori. Stoparea productiei a dus si la concedierea a 61 de angajati ai fabricii.
Alte elemente de cost care au afectat activitatea berarilor au fost cele legate de energie, apa si ambalaje. Pentru a tine in frau efectele acestor costuri din ce in ce mai mari, Heineken si Ursus au decis sa transfere plusurile in pretul de vanzare al produselor. La Heineken, spre exemplu, cresterea preturilor la raft a fost de 4-6% in primele opt luni ale anului. "Majorarea preturilor s-a facut in concordanta cu schimbarile inregistrate in costurile noastre fixe si variabile", declara oficialii de la Ursus Breweries. Sunt totusi si berari care nu mizeaza pe cresterea de pret. "Cine opereaza cresteri de preturi in acest moment dificil este putin nebun", spune Shachar Shaine, directorul general al United Romanian Breweries Bereprod (URBB).
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro