În ce s-a transformat una dintre cele mai cunoscute companii româneşti, după ce a fost cumpărată de un gigant internaţional

Autor: Cristina Roşca Postat la 01 mai 2024 836 afişări

Operaţiunile din Europa ale Beko (fostul grup turc Arcelik) şi cele ale Whirlpool, companie originară din SUA, au fost aduse împreună sub umbrela firmei Beko Europe. Noua entitate adună fabrici cu o capacitate de producţie de 25 de milioane de unităţi. E vorba de 11 unităţi de producţie în total, în cinci ţări, dintre care două în România, ambele în judeţul Dâmboviţa. Acestea contribuie cu o şesime la capacitatea totală de fabricaţie a gigantului nou fondat. E vorba de fabricile Arctic SA, companie rebranduită recent în Beko România.

 de Cristina Roşca - Milano


România deţine cea mai mare fabrică a grupului Beko Europe, nou înfiinţat, rezultat din alipirea operaţiunilor din Europa ale Arcelik (actualmente Beko) din Turcia şi Whirlpool din SUA. Compania nou fondată ca urmare a acestei tranzacţii internaţionale - Beko Europe - e deţinută în proporţie de 75% de Beko şi 25% de Whirlpool şi adună 11 fabrici în ţări precum Italia, Marea Britanie, Polonia, Slovacia şi România. Cea mai mare dintre ele se află în România, este vorba de fabrica de maşini de spălat de la Ulmi a companiei Beko România (fosta Arctic). Tot pe plan local, grupul deţine şi fabrica de frigidere de la Găeşti, din acelaşi judeţ, Dâmboviţa.

„Această tranzacţie a însemnat că au fost aduse împreună 69 de entităţi juridice - Whirlpool a adus 39, iar Arcelik a venit cu 30 - şi 11 fabrici. Nouă unităţi de producţie au fost aduse de Whirlpool, iar două de către noi”, a spus Hakan Bulgurlu, CEO-ul grupului Beko (fostul Arcelik), un gigant cu afaceri de 11 mld. euro la nivel global, într-o întâlnire cu presa, organizată la Milano. În acest oraş din nordul Italiei se află sediul nou înfiinţatei Beko Europe. Cele două fabrici aduse în acest deal de către grupul turc Beko, cunoscut până recent drept Arcelik, sunt cele ale companiei româneşti Arctic - e vorba de fabrica de frigidere din Găeşti, o unitate de producţie cu o istorie de câteva zeci de ani, şi cea de maşini de spălat din Ulmi, un proiect greenfield ce datează de circa cinci ani şi care a necesitat o investiţie de peste 100 mil. euro.

Compania din România, ce purta denumirea de Arctic SA - ca urmare a brandului cu acelaşi nume -, a fost şi ea rebranduită în Beko România SA, ca urmare a unui proces global de rebranding. Marca Arctic rămâne însă pe piaţă, alături de celelalte nume precum Beko sau Grunding, fiind unul dintre cele mai puternice branduri de pe plan autohton. „În România avem un business mare, scalabil, avem un sistem bine pus la punct pentru a alimenta cu electrocasnice întreaga lume. Fabricile locale produc pentru export.

În România avem, la Ulmi, cea mai mare fabrică a Beko Europe. Şi nu e doar cea mai mare, ci este şi cea mai digitalizată şi eficientă dintre unităţile de producţie ale grupului”, a adăugat executivul Hakan Bulgurlu. El spune însă că e prea devreme pentru a vorbi despre planuri de investiţii sau despre viitor, pentru că fuziunea cu Whirlpool abia s-a încheiat şi acum începe practic integrarea operaţiunilor celor două grupuri. „Suntem foarte mulţumiţi de fabricile din România. Totuşi, nu putem vorbi despre planurile pentru că e nevoie de timp pentru a analiza ce avem deja în portofoliu şi ce mai avem nevoie. Nu excludem investiţii în fabricile deja existente (în cele cinci ţări), dar nu excludem nici relocări dintr-o unitate în alta sau chiar închideri. Unele fabrici, spre exemplu, nu funcţionează la capacitate maximă şi trebuie să le creştem activitatea”, a adăugat el.


Hakan Bulgurlu, CEO-ul grupului Beko: „În România avem, la Ulmi, cea mai mare fabrică a Beko Europe. Şi nu e doar cea mai mare, ci este şi cea mai digitalizată şi eficientă dintre unităţile de producţie ale grupului.”


Fabricile din România au împreună o capacitate de circa 4 milioane de electrocasnice, potrivit celor mai recente date ZF. Beko România este cel mai mare producător autohton de electrocasnice, iar frigiderele şi maşinile de spălat realizate local ajung în peste 80 de ţări. „Avem o amprentă incredibilă în România. Fabrica de la Găeşti, spre exemplu, care este o fabrică cu istorie, are tehnologie nouă şi modernă şi acum produce pentru a alimenta, printre altele, toată Europa cu frigidere built-in”, adaugă Ragıp Balcıoğlu, CEO al recent înfiinţatei companii Beko Europe, rezultate de pe urma tranzacţiei.

Executivul adaugă că deşi e prea devreme să vorbească despre investiţiile viitoare, el vede în continuare loc de creştere pe Bătrânul Continent. „Vom investi în Europa. Am decis să facem această tranzacţie pentru că dimensiunea e importată în industria noastră şi ca să putem folosi economii de scală când vine vorba de costuri sau de investiţii în branduri. Împreună (Whirlpool şi Beko) avem şansa să creştem. Cele două companii se complimentează reciproc şi e nevoie de un jucător european puternic, care produce în Europa, pentru a se lupta cu companiile asiatice care inundă piaţa cu electrocasnice ieftine”, completează Hakan Bulgurlu. Pentru grupul Beko (fostul Arcelik), aceasta este cea mai recentă dintr-o serie lungă de tranzacţii ce au avut loc pe pieţe precum Bangladesh, Pakistan sau Africa de Sud. Fiind vorba însă de un acord foarte mare - compania rezultată are 20.000 de angajaţi şi afaceri de 5,5 mld. euro - a avut nevoie de mult timp pentru a fi realizată. Deal-ul a primit acordul Comisiei Europene şi al autorităţilor din Marea Britanie pentru a putea fi finalizat. „Această tranzacţie a avut loc într-un context de piaţă dificil. Majoritatea pieţelor de electrocasnice de la nivel global scad deja de mai mulţi ani, mai exact postpandemie, iar în 2024 ne aşteptăm ca industria să fie flat (zero creştere). Dar cum populaţia lumii creşte, asta înseamnă tot o scădere. Suntem o industrie care e pe declin de trei ani, iar asta e ceva neobişnuit. Ne aşteptăm ca pe final de 2024 piaţa să revină pe plus.”

Piaţa de electrocasnice a scăzut de la 88 de milioane de unităţi vândute în Europa în 2021 la 75 de milioane de unităţi anul trecut, completează Ragıp Balcıoğlu.„Este o scădere abruptă, record. Europa, dar nu numai, traversează o perioadă de multiple crize - geopolitică, de mediu şi economică. În primul trimestru, declinul a continuat, dar Beko a reuşit să îşi crească în perioada asta cota de piaţă datorită unui bun mix de produse şi datorită unei evoluţii foarte bune pe segmentul de built-in.” Hakan Bulgurlu mai spune că deşi piaţa e dificilă, grupul nou format îşi concentrează atenţia pe creştere. Totuşi, abia în următorii şase ani, după ce vor fi analizate datele noului gigant recent format, va putea să ofere detalii. „Ne luptăm cu companii din Asia care au avantaje la nivel de costuri de finanţare, la nivel de costuri cu forţa de muncă, la nivel de costuri cu energia şi cu logistica. Noi, în Europa, avem costuri mari cu forţa de muncă, spre comparaţie. O să încercăm să păstrăm toţi angajaţii (cei 20.000 din compania Beko Europe, rezultată din alipirea operaţiunilor din Europa ale Beko şi Whirlpool - n.red.), dar în final trebuie să fim profitabili. Ca să creştem, trebuie să fim profitabili. Europa are nevoie de un campion propriu în producţia de electro-IT. Noi asta vrem să facem, dar e nevoie de timp.” Beko (fostul Arcelik) are, dincolo de fabricile din Europa, şi alte câteva zeci în toată lumea, din China (Shanghai) în Africa de Sud. Acum sunt în construcţie două noi unităţi în Egipt şi Bangladesh, ţări cu populaţie în creştere.„Beko este jucătorul numărul unu în Europa şi este al doilea actor mondial din industrie, după Haier (China). Avem afaceri de 11 mld. euro şi 45 de fabrici în toată lumea. Ţintim să fim numărul unu. Acum un deceniu eram jucătorul numărul 10 sau 11. Acum suntem numărul 2”, afirmă executivul care conduce aceste operaţiuni globale ale companiei recent rebranduite din Arcelik în Beko. Rebrandingul, ce a avut loc la nivel global, ducând la schimbarea numelui companiilor din toate ţările, inclusiv România, are în spate o explicaţie simplă. „Arcelik era un nume greu de pronunţat. Statistic, cu cât ai un nume mai scurt, cu atât sunt şanse mai mari să ai succes. Plus că Beko era deja numele brandului nostru”, explică Hakan Bulgurlu. Acest lucru nu afectează însă brandurile, care vor rămâne aceleaşi. În România, spre exemplu, grupul funcţiona cu trei mărci - Arctic, Beko şi Grunding. După fuziunea cu Whirlpool, celor trei li se vor alătura şi altele precum Whirlpool, Indesit sau Hotpoint. „Suntem un grup care acum are 16 mărci şi vom investi în cotinuare atât în branduri, cât şi în portofoliul de produse”, afirmă Ragıp Balcıoğlu, CEO al recent înfiinţatei companii Beko Europe, rezultate de pe urma tranzacţiei. Noua entitate adună laolaltă fabrici cu o capacitate de producţie de 25 de milioane de unităţi. Din total, mai bine de o şesime reprezintă capacitatea celor două fabrici din România.

Executivul adaugă totodată că România este, după Marea Britanie, piaţa cu cea mai mare cotă de piaţă pentru grupul Beko Europe. Din estimările ZF, operaţiunile rezultate din alipirea Arctic şi Whirlpool adună circa 40% cotă de piaţă. Ca vânăzări, cele mai puternice pieţe sunt Marea Britanie, Italia şi Franţa, urmate de România. „Vrem să creştem în continuare pe piaţa din România, vrem să ne consolidăm poziţia în Europa şi să construim pe mai departe”, a adăugat Ragıp Balcıoğlu. Compania autohtonă Arctic (actualmente Beko România) a terminat anul 2022 (cel mai recent pentru care există date publice) cu o cifră de afaceri record, de 3,8 mld. lei, cu 8,5% mai mare decât în 2021. Cea mai mare parte din business vine din producţie, iar cea mai mare parte a vânzărilor fabricilor vine din export. Firma administrează atât businessul de producţie, cât şi pe cel de import şi distribuţie (produse electrocasnice aduse în România din alte fabrici ale grupului). Whirlpool România a obţinut în 2021 (ultimul an pentru care există date publice) afaceri de 356 mil. lei. E vorba doar de businessul de import şi distribuţie dat fiind că Whirlpool nu avea producţie în România.    ■

Ragıp Balcıoğlu, CEO al Beko Europe: „Avem o amprentă incredibilă în România. Fabrica de la Găeşti, spre exemplu, care este o fabrică cu istorie, are tehnologie nouă şi modernă şi acum produce pentru a alimenta toată Europa cu frigidere built-in.”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
STRATEGIE,
romania,
fabrici,
electrocasnice,
Beko,
Arctic

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.