Povestea din spatele listării vedetei de pe AeRo
Pe 8 decembrie 2015, producătorul clujean de software Life is Hard a fost listat pe sistemul alternativ de tranzacţionare AeRo şi în prima lună a vândut aproape 70.000 de acţiuni, reprezentând 10% din capitalul companiei. Săptămâna trecută, firma şi-a majorat capitalul social cu 700.000 de lei, acesta ajungând la 1,4 mil. lei. Cei doi acţionari majoritari – Cătălin Chiş şi Erik Barna - povestesc care au fost momentele-cheie în dezvoltarea afacerii de software.
În peisajul antreprenorial românesc din sfera tehnologiei, Life is Hard a câştigat vizibilitate. La finalul anului trecut s-a listat la bursă, fiind prima companie de software listată la bursă, şi a avut un start bun (cel mai bun debut pe AeRO, cu un raliu de 52% al acţiunilor în primele două zile de tranzacţionare). În plus, compania a fost inclusă doi ani la rând în Deloitte Fast Technology 50 CET şi Deloitte Fast Technology 500 EMEA; anul trecut a primit şi premiul Best ERP / CRM Solution of the Year, pentru produsul 24Routier.ro în cadrul IT Europe Awards, eveniment organizat la Londra.
Furnizorul de soluţii software a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 4,1 milioane de lei, în creştere faţă de 2014 (3,9 milioane de lei), şi a consemnat 879.000 de lei profit; Life is Hard deţine participaţii de 100% în Mobile Technologies SRL şi 51% din Barandi Solutions, iar cifra de afaceri cumulată depăşeşte 6,7 miloane de lei pe 2015.
Firma a fost înfiinţată de Erik Barna, care ulterior s-a asociat cu antreprenorul Cătălin Chiş, care a dezvoltat grupul de firme Active Power Solutions, cu activităţi în domeniul tehnologiei; grupul are acum peste 300 de angajaţi, un birou la Londra şi o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro.
Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe, specializarea Contabilitate şi Informatică de Gestiune, din cadrul Universităţii din Petroşani, Erik Barna spune că este un autodidact, „îmi place să învăţ lucruri noi şi fac asta în fiecare zi“. În ultimul an de facultate s-a angajat la prima firmă care furniza internet în Hunedoara, ca programator de aplicaţii web („o meserie destul de exotică la acea vreme“). Din 2000 s-a mutat în Cluj-Napoca pe o poziţie similară, refuzând în prealabil o ofertă de la o companie din Caraibe, producătoare de software pentru case de pariuri; în 2003 a preluat o poziţie similară la o firmă italiană, unde a evoluat până la poziţia de director tehnic al sucursalei din Cluj, funcţie pe care a deţinut-o până în septembrie 2008, când a decis că este momentul să facă pasul spre sfera antreprenoriatului.
Această decizie a fost cea mai grea din cariera sa, dar spune că „dacă stau să mă uit în urmă, deşi nu a fost uşor, îmi pare rău că nu am făcut acest pas mai devreme. Mental, a trebuit să depăşesc insecuritatea financiară pe care o generează o afacere la început de drum, faţăde securitatea relativă pe care o ai în poziţia de angajat“.
Despre asocierea cu Cătălin Chiş spune: „Ne-am cunoscut. Ne-am plăcut. Ne-am «luat»... şi trăim fericiţi până la adânci bătrâneţi, sper. Lăsând gluma la o parte, povestea nu are nimic din magia start-up-urilor făcute în garaj: compania a fost înfiinţată în 2004, ca un vehicul pentru a factura către diverşi clienţi din ţară dar şi din străinătate contravaloarea unor proiecte IT personale la care lucram“. În 2002, la recomandarea unui fost coleg, l-a cunoscut pe Cătălin Chiş, care înfiinţase deja Active Power Solutions.
Iniţial au lucrat la un proiect IT pentru un client din Italia, apoi au continuat cu alte câteve proiecte până în 2008; „din 2005, Cătălin mi-a propus în repetate rânduri să ne asociem, să ne apucam serios de făcut soft. Din păcate, situaţia financiară personală nu mi-a permis să-mi asum riscul de a renunţa la jobul care îmi genera un venit sigur şi de a intra în sfera antreprenoriatului decât abia în 2008“. În plină criză economică, povesteşte el, a renunţat la locul de muncă şi a început în mod serios aventura KL Software, care apoi, după rebranding, a devenit Life is Hard - Work Soft.
Despre asociere, antreprenorul Cătălin Chiş spune că „a existat din prima o chimie între noi la nivel de indivizi. Un prieten comun a făcut transfer de credibilitate tehnică asupra lui Erik, iar acesta a confirmat-o“. După ce s-au asociat, spune Chiş, a încercat sa preia parte din presiunea antreprenorială de pe Erik Barna şi să-i asigure liniştea necesară dezvoltării de soft; a trebuit să înveţe să accepte o firmă pe care nu o înfiinţase (KLS). „Acum mi-e mult mai uşor pe alte proiecte, atunci a fost o provocare. Provocare a fost şi sa transfer din viziunea pe care o aveam pentru grupul APS către Life is Hard, chiar dacă pe cele mai multe subiecte era comună.“
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro