Care este problema comună pe care România a avut-o de fiecare dată când a trecut printr-o criză. Ce resursă îşi doresc majoritatea companiilor, dar pe care nu o au
Piaţa muncii nu doar că a răzbit prin crizele ultimilor ani, ci a ieşit la suprafaţă mai puternică, întrecând nivelul din 2019, când furtuna crizelor globale nu se pornise încă. Accelerarea recrutării din 2021 şi 2022 a adus însă angajatorii într-o poziţie vulnerabilă, într-o piaţă în care balanţa înclină mai mult spre angajaţi.
În acest moment, piaţa resurselor umane este mult mai dinamică prin comparaţie cu perioada de dinaintea pandemiei. Angajatorii se simt nevoiţi să se adapteze noilor procese de recrutare, care sunt mult mai rapide şi pline de provocări, observă Raluca Peneş, HR manager în cadrul companiei de resurse umane Smartree. „A devenit o adevărată provocare pentru oamenii de HR să găsească candidaţi care să corespundă cerinţelor postului din perspectiva competenţelor, într-un timp relativ scurt.” În acest context, principalele dificultăţi cu care se confruntă angajatorii anul acesta sunt legate de deficitul de candidaţi, care se adânceşte an de an.
„Noi investitori au venit în România, companiile şi-au extins schemele de personal, dar numărul tinerilor absolvenţi nu poate să ţină ritmul cu aceste suplimentări de roluri. Apoi, calitatea competenţelor dobândite de tineri reprezintă o altă provocare. Este din ce în ce mai greu de selectat candidaţi care nu au avut răbdarea şi motivaţia necesare dobândirii unor experienţe, unor competenţe care să-i ajute în evoluţia lor profesională. De asemenea, nu trebuie să neglijăm numărul tinerilor care aleg să părăsească ţara. Dacă până acum câţiva ani, companiile aveau posibilitatea să aleagă un candidat final dintr-o listă, acum candidaţii aleg o ofertă de angajare dintr-o serie de oferte primite”, a mai observat ea.
Începând cu trimestrul al II-a din 2022, piaţa de recrutare şi-a revenit treptat şi, per ansamblu, a ajuns la nivelul la care era în 2019, chiar depăşind-o în anumite sectoare, cum ar fi IT-ul şi manufacturingul (producţia - n.red.), subliniază şi Ionela Borsan, recruitment manager în cadrul companiei de recrutare în regim temporar APT Prohuman. „Este o piaţă foarte dinamică, iar deficitul de personal din multe domenii ne pune în situaţia de a vorbi despre o piaţă în care candidaţii fac regulile jocului.” IT-ul reprezintă sectorul cel mai competitiv, observă ea, unul în care nevoile companiilor depăşesc cu mult disponibilul de candidaţi din piaţă, iar competiţia acerbă dintre companii a atras o creştere accelerată a salariilor din această industrie.
„Pe zona de «blue collars» am înregistrat o scădere semnificativă a personalului autohton disponibil, în mare parte ca urmare a relaxării condiţiilor de călătorie şi renunţării la lockdown, fapt ce a revigorat migraţia românilor în ţările UE. Companiile care folosesc cu precădere muncitori calificaţi şi necalificaţi au apelat tot mai des la candidaţi din zone non – UE/Asia, anul 2022 reprezentând apogeul de până acum al numărului de angajaţi din aceste zone”, completează Ionela Borsan. Când vine vorba de principalele dificultăţi cu care se confruntă angajatorii anul acesta, ea menţionează mai ales adaptarea la sistemul de muncă full remote sau hibrid.
Această schimbare a adus cu sine şi un impact în procesul de recrutare întrucât majoritatea candidaţilor, în special cei care au un nivel de experienţă cuprins între 0-5 ani, aveau în continuare o preferinţă pentru lucrul de acasă exclusiv. „Astfel, s-a simţit o fluctuaţie mare în rândul prezenţei la interviu care a fost din ce în ce mai scăzută, dar şi în rândul ofertelor acceptate de către candidaţi, rata de angajare a acestora scăzând considerabil faţă de anii precedenţi. Prin urmare, atragerea de noi talente în organizaţie s-a produs mai lent şi cu o serie de costuri mai ridicate, atât în zona de recrutare, cât şi în ceea ce priveşte retenţia.” Totodată, creşterea accelerată a inflaţiei în contrapondere cu o creştere minoră a salariilor a creat un dinamism, candidaţii fiind implicaţi concomitent în diverse procese de recrutare, o provocare majoră fiind aceea de a-i ţine antrenaţi în proces până la final, şi inclusiv de a finaliza procesul cu o ofertă acceptată.
Oana Botolan-Datki, managing partner în cadrul companiilor Cteq IT&C Solutions şi Cteam Human Capital, observă că piaţa actuală a muncii este mult mai dinamică, dacă ne uităm la felul în care a evoluat aceasta în anii anteriori. „Dacă vrem să comparăm 2022 cu 2018 - 2019, este vizibil pentru noi că sunt mai multe posturi deschise şi deci este mai dinamică piaţa de recrutare. Numărul specialiştilor şi absolvenţilor a crescut şi el în numere absolute, dar de fapt a scăzut în realitate datorită concurenţei cu angajatorii din străinătate.”
Un alt fenomen actual observat de ea este creşterea constantă şi vizibilă a aşteptărilor salariale în recrutare, ceea ce desigur că se explică atât prin cererea mare cât şi prin creşterea inflaţiei şi a nesiguranţei datorate războiului de lângă noi şi proaspetei pandemii. „Necesitatea recrutării şi a păstrării oamenilor în companie a condus şi la adaptarea companiilor la acest ritm rapid de creştere, după o perioadă iniţială de întârziere în reacţii.” În încheiere, ea spune că un alt factor care va influenţa într-un mod încă incert ca volum ultimele luni ale anului acesta este recesiunea începută în Statele Unite şi în state din vestul Europei, precum Germania, de exemplu, care se răsfrânge nu doar asupra companiilor multinaţionale, ci şi asupra întregului lanţ din industrie.
Anul 2022 a fost un an al candidaţilor, în sensul că lipsa de personal a pus presiune pe multe companii şi a încetinit dezvoltarea unor afaceri, crede Sorin Faur, fondator al companiei de recrutare şi consultanţă în resurse umane Academia de HR. „Dificultăţile au fost aceleaşi ca şi în 2019: pentru companii a fost tot mai greu să găsească oameni calificaţi, motivaţi şi loiali. Este şi firesc cumva – multitudinea de oferte şi angajatori care se luptă pentru oameni creează tentaţii pentru oricine. Statisticile arată că, în medie, 50% dintre angajaţi sunt în căutarea unui alt loc de muncă sau sunt deschişi către o propunere. Pentru angajatori, asta a însemnat că le-a fost greu să atragă oameni de valoare, că au fost nevoiţi să pluseze mult la salarii şi că au avut dificultăţi în păstrarea angajaţilor existenţi”, explică Sorin Faur.
În concluzie, el spune că 2022 a fost şi un an al revenirii masive la birouri, companiile au încercat să îşi aducă oamenii pe cât posibil fizic la sediu, însă piaţa nu şi-a găsit încă punctul de echilibru, mulţi angajaţi nu mai vor să se întoarcă permanent şi acum se încearcă diverse formule hibrid: un anumit număr de zile sunt lucrate de acasă, restul de la birou. De aici vin alte provocări, unele legate de gestionarea angajaţilor şi de managementul echipelor.
Retrospectiva unor ani atipici
„Anul 2021 a reprezentat însă doar începutul unei perioade în care s-au produs schimbări majore în procesele de recrutare, precum şi în tot ceea ce înseamnă raportul angajat-angajator. (...) Dacă facem o paralelă între activitatea de recrutare din 2021 şi cea din 2019, putem afirma că în anul dinaintea pandemiei deficitul de personal a fost resimţit doar în anumite sectoare precum IT, retail, pe când anul trecut, în 2021, lipsa de personal s-a transformat într-o problemă resimţită la nivelul tuturor sectoarelor de muncă”, descrie Raluca Peneş felul în care s-a reaşezat piaţa postpandemie. În ceea ce priveşte sectoarele de activitate cu cea mai dinamică activitate de recrutare în anul 2021, ea menţionează IT-ul, retailul, producţia şi logistica. „Motivul principal care a condus la această dinamică a activităţii de recrutare din aceste sectoare a fost fluctuaţia de personal, fluctuaţie generată în principal de priorităţile în schimbare ale angajaţilor”, punctează reprezentanta Smartree.
Ionela Borsan este de părere că după provocările înregistrate în 2020 că urmare a declanşării pandemiei de COVID-19 care au determinat o scădere semnificativa a cererii de personal şi, implicit, a recrutării faţă de anul 2019, începând cu trimestrul al doilea, anul 2021 a venit cu o revigorare mult aşteptată a activităţii de recrutare. „Treptat, multe sectoare de activitate au început să reintre în normal, multe proiecte puse on hold în anul 2020 au fost reactivate şi, ca atare, necesarul de personal în domenii precum servicii, IT, producţie şi retail a fost unul ridicat. Din păcate însă, pe parcursul anului 2021 a continuat şi chiar s-a accentuat deficitul de personal, în mod special calificat, dar şi necalificat, fapt care a atras cu sine multe provocări pentru recrutori”, explică ea. Pandemia a venit şi cu o modificare şi o adaptare a modului de lucru în multe domenii de activitate. Generalizarea sistemului de lucru de acasă în multe industrii a necesitat un sprijin masiv din partea aplicaţiilor software, ca tare industria IT a fost motorul din spatele acestor schimbări, lucru care a determinat o creştere semnificativă a cererii de profesionişti în domeniu, mai mare chiar decât oferta de candidaţi din piaţă, subliniază reprezentanta APT Prohuman. „Un sector de activitate care a avut nevoie de volume mari de recrutare în anul 2021 a fost şi cel de curierat – delivery, companiile din această industrie având nevoie de forţă de muncă suplimentară pentru a face faţă cererilor din partea clienţilor.”
Sorin Faur observă că anul 2020 a fost un an dificil, provocator, perioadele de lockdown au dus la o scădere abruptă a activităţii de recrutare, o scădere semnificativă, dar nu uniformă, proporţional cu modul în care diverse sectoare au fost afectate. „Per ansamblu, scăderea a fost şi de aproximativ 40% - 45%, scăderea fiind ţinută în frâu de proiectele din a doua parte a lui 2020, când s-a înregistrat o creştere importantă a nevoilor de recrutare în domenii precum delivery, curierat, e-commerce, IT şi telecomunicaţii”, explică el. Astfel, prin raportarea la o bază foarte mică, anul 2021 poate părea spectaculos, dar per ansamblu, nu a egalat sau abia a ajuns să egaleze pe anumite segmente de piaţă, activitatea din 2019, un an 2019 care a fost unul foarte activ şi cu numeroase proiecte de recrutare, reflectând nevoile de creştere din piaţă şi boomul economic. „2020 şi 2021 au fost şi anii tranziţiei către munca de acasă, munca de la distanţă şi de oriunde, fapt ce a însemnat reorganizarea anumitor procese interne pentru companii, respectiv regândirea activităţii de recrutare şi de HR din această perspectivă. (...) Munca de la distanţă a deschis piaţa de recrutare către noi zone geografice pentru că până în 2020 companiile erau obligate să recruteze dintr-un areal geografic limitat, aflat la o distanţă de maximum o oră şi jumătate de sediu, peste această distanţă, timpul dus-întors acasă-serviciu devine nesustenabil pe termen lung. Acum, dintr-odată, pentru joburile care se pretează, companiile au putut extinde recrutarea cu oameni de oriunde, ceea ce multe companii au şi făcut, având şi în prezent echipe cu oameni din oraşe diferite care nu s-au văzut niciodată fizic”, subliniază Sorin Faur.
Cu chef de muncă
O dovadă că angajatorii au început să prindă curaj în 2021 este activitatea de recrutare a celor mai mari zece angajatori din economie. Astfel, în 2021, cumulat, cele 10 companii din clasament au ajuns la mai mult de 100.000 de angajaţi, cu circa 14.000 mai mulţi faţă de anul 2019, adică înainte de izbucnirea pandemiei. Începând cu anul trecut, şi candidaţii au început să fie mult mai receptivi şi deschişi la noi provocări profesionale, potrivit specialiştilor citaţi de Business MAGAZIN. În plus, dacă în urmă cu un an, majoritatea angajaţilor erau preocupaţi de siguranţa propriului loc de muncă, între timp au conştientizat faptul că pandemia a influenţat piaţa forţei de muncă prin crearea de noi roluri în diverse domenii – astfel că există noi oportunităţi pentru candidaţi.
Domeniile care au prins avânt în 2020, respectiv delivery, retail, curierat, e-eommerce, IT, telecomunicaţii au continuat să prospere şi în 2021, reflectând noile nevoi din piaţă şi faptul că tot mai multe procese şi activităţi economice au migrat pe online, este de părere expertul în resurse umane. „Companiile şi-au regândit procesele din perspectiva digitalizării şi delocalizării geografice dezvoltând procese mai agile, mai uşor de scalat, mai flexibile şi mai uşor de adaptat. La aceste domenii s-au alăturat vânzările, logistica şi construcţiile, care şi ele au mers foarte bine în 2021.” În 2022, piaţa şi-a revenit la nivelul din 2019, urmare şi a faptului că mai toate restricţiile au fost ridicate şi, inclusiv domeniile afectate în pandemie, precum turismul şi HoReCa şi-au revenit pe deplin. „Aşa cum ştim, aceste domenii au trecut în partea cealaltă, confruntându-se cu o acută lipsă de personal disponibilizat în 2020 şi care nu a mai dorit să se întoarcă, fapt resimţit de milioane de oameni în haosul din aeroporturi de exemplu şi numeroasele curse anulate. În 2021 şi, respectiv 2022, până în prezent, oamenii şi companiile au simţit nevoia să accelereze motoarele pentru a recupera pierderile acumulate în timpul pandemiei sau pentru a profita de noile oportunităţi. Piaţa este deci foarte dinamică, a câştigat în adâncime şi în anvergură faţă de 2019, incluzând domenii noi, de generaţie nouă şi toate dezvoltările care se preconizează prin continuare accelerată a digitalizării economiei şi nevoia de o economie verde”, a completat Faur. Finalul anului 2022 vine cu noi provocări aduse de inflaţie şi criza energetică, fapt ce începe iarăşi să afecteze recrutarea, în măsura în care unele companii vor fi nevoite să îşi diminueze sau chiar închidă activitatea, fiind blocate de preţurile prea mari la gaze şi energie, crede el. „Este un proces în dezvoltare care depinde de mulţi factori: de vreme – cât de grea va fi iarna –, şi de factorii economici şi geopolitici.” Oana Botolan-Datki, managing partner în cadrul companiilor Cteq IT&C Solutions şi Cteam Human Capital, vorbeşte despre evoluţia recrutării în sectorul de IT şi spune că anul 2021 a fost un an greu în recrutare, un an în care candidaţii au fost asaltaţi de oferte de angajare, atât din România, cât şi din alte ţări, unul în care salariile au crescut şi la fel şi ofertele de retenţie. „A fost un an în care angajatorii au avut planuri de creştere a numărului de angajaţi, dar şi o fluctuaţie voluntară de peste 25% – adică 1 din 4 angajaţi a plecat din companie şi a trebuit să fie înlocuit. Faţă de 2020, recrutarea a fost mult mai activă pentru că în 2020 a existat cel puţin un trimestru de freeze total, urmat de mişcări mai de durată. A durat un pic până când angajatorii au avut cum să deblocheze activitatea de recrutare şi să organizeze noile condiţii de lucru şi de asemenea candidaţii au cântărit mai atent şi pe o perioadă mai lungă decizia de a schimba locul de muncă”, explică ea. În 2019, activitatea de recrutare în IT a fost intensă, bine organizată şi optimistă. Intensă şi optimistă ca volume, ca oferte transmise, ca oferte acceptate, ca nivel crescut al salariilor, dar în limitele bugetate, cu îngrijorări legate de aceste creşteri constante ale cererii de candidaţi şi lipsei de candidaţi, spune Oana Botolan.
„Dacă vrem să comparăm 2021 cu 2019 este ca şi cum am compara o expediţie pe Everest cu o urcare pe Jepii Mici vara. Despre 2020 aş spune că a fost că o expediţie pe K2 fără şerpaşi. Norocul face că în recrutare riscurile sunt doar financiare.” Vorbind despre IT, ea crede că este sectorul cel mai dinamic în recrutare, atât datorită dezvoltării businessurilor din domeniu, cât şi digitalizării tuturor celorlalte industrii, în combinaţie cu deficitul de candidaţi de 10.000 până la 25.000 de oameni pe care îl are această industrie în România.
„Ca şi cum această ecuaţie competitivă nu ar fi suficientă, este şi industria în care oamenii se încadrează la categoria care poate livra rezultate de oriunde, în proporţie de cel puţin 90% din posturi, ceea ce desigur că aduce în scena şi potenţiali angajatori din orice alte ţări – de la vestul Europei la Statele Unite, în contextul în care oricum se lucra remote în toate ţările în această industrie.”
„Dacă până acum câţiva ani, companiile aveau posibilitatea să aleagă un candidat final dintr-o listă, acum candidaţii aleg o ofertă de angajare dintr-o serie de oferte primite.”
Raluca Peneş, HR manager, Smartree
„Este o piaţă foarte dinamică, iar deficitul de personal din multe domenii ne pune în situaţia de a vorbi despre o piaţă în care candidaţii fac regulile jocului.”
Ionela Borsan, recruitment manager, APT Prohuman
„Dacă vrem să comparăm 2022 cu 2018 - 2019, este vizibil pentru noi că sunt mai multe posturi deschise şi deci este mai dinamică piaţa de recrutare. Numărul specialiştilor şi absolvenţilor a crescut şi el în numere absolute, dar de fapt a scăzut în realitate datorită concurenţei cu angajatorii din străinătate.”
Oana Botolan-Datki, managing partner, Cteq IT&C Solutions şi Cteam Human Capital
„Dificultăţile au fost aceleaşi ca şi în 2019: pentru companii a fost tot mai greu să găsească oameni calificaţi, motivaţi şi loiali.”
Sorin Faur, fondator, Academia de HR
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro