Abordarea franceză a riscului
La 10 ani de la intrarea pe piaţa locală, Groupama Asigurări se îndreaptă spre pragul de 1 miliard de lei valoare a primelor brute subscrise. François Coste, executivul francez de la conducerea companiei, descrie modul în care se vede piaţa locală de asigurări din sediul central de la Paris, care sunt perspectivele de dezvoltare a acesteia, precum şi care sunt principiile de leadership după care se ghidează în carieră.
Prezenţa în România aduce grupului oportunităţi de creştere accelerată, de diversificare a riscului, talente şi inovaţie. Avem colegi români în sediul central din Paris care sunt foarte buni ambasadori pentru România ca ţară“, trasează François Coste, în câteva linii, principalele avantaje pe care filiala locală Groupama Asigurări le aduce grupului cu origini franceze din care face parte.
Coste a condus afaceri pe trei continente şi şi-a petrecut cea mai mare parte a carierei în afara ţării de origine. Este director general al companiei Groupama Asigurări din 2012, după o experienţă de carieră de aproape trei decenii în companii precum Michelin (1982-1999) şi AXA. Cea mai mare parte a parcursului său profesional s-a desfăşurat în Europa, Asia sau Africa. De-a lungul carierei a ocupat poziţii ca director financiar, director IT şi director regional de operaţiuni. Groupama Asigurări se afla la finalul anului trecut pe locul patru în topul companiilor de asigurări, cu subscrieri de 932 de milioane de lei, după Allianz-Ţiriac (cu un volum al primelor brute subscrise de 1,2 miliarde de lei), Omniasig şi Asirom, ambele controlate de grupul austriac Vienna Insurance Group (VIG), care au reuşit să depăşească un miliard de lei prime brute subscrise anul trecut.
ntreaga piaţă a asigurărilor generale şi de viaţă reuneşte prime brute subscrise în valoare de peste 10 miliarde de lei în 2016, în creştere cu 10% faţă de 2015, potrivit datelor agregate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Pentru prima dată în ultimii zece ani, piaţa românească de asigurări a închis anul cu profit, rezultatul pozitiv ajungând în 2016 la 115 milioane de lei, potrivit datelor agregate de ZF de pe site-ul Ministerului de Finanţe.
Asigurătorul Groupama a ocupat locul trei în topul asigurătorilor din punctul de vedere al profitului obţinut, cu un rezultat net de rica 32 de milioane de lei. Astfel, anul trecut a fost cel mai bun an de la criză încoace pentru asigurătorii locali. Groupama vinde pe piaţa locală atât asigurări de viaţă, cât şi generale; businessul cu poliţe de viaţă este însă redus, cu pondere de sub 6% din subscrierile totale. Compania este cel mai mare angajator din sectorul asigurărilor în România, cu aproape 1.600 de angajaţi şi 600 de agenţi. Potrivit lui Coste, angajaţii Groupama reprezintă 18% din numărul total de angajaţi din sectorul asigurărilor în România.
Compania a avut anul trecut cel mai mare număr de recomandări din partea pieţei; totodată, a fost compania cu cele mai puţine plângeri ale clienţilor la ASF, al patrulea an la rând. François Coste spune că au reuşit să îşi consolideze cotele de piaţă în liniile de business strategice pentru companie: asigură, de pildă, 1 milion de hectare de recolte, cu o cotă de piaţă de 42% pe acest segment; pe segmentul Casco şi Property ocupă locul doi pe piaţa locală. Perspectivele sunt optimiste şi pentru anul în curs, dar şi pe termen lung, potrivit directorului general al Groupama. ”Am avut o creştere de 16% într-un mod profitabil, cu 5% peste piaţă, ca în 2015.“
Când vine vorba de gradul de maturitate a pieţei locale de asigurări, în care rata de penetrare a asigurărilor în PIB este de circa 1,2%, prin comparaţie cu o medie la nivel european de 4,5%, Coste subliniază potenţialul acesteia. ”Creşterea gradului de penetrare a asigurării ne oferă multă speranţă în ce priveşte creşterea pieţei locale şi pentru o companie ca Groupama, profitabilă, cu un bun brand, cu un business scalabil, suntem extrem de optimişti în ceea ce priveşte viitorul pieţei, suntem parte din modelarea acestuia. El spune că în analizarea unei pieţe sunt luaţi în calcul numărul de locuitori ai ţării, PIB-ul pe cap de locuitor, rata de penetrare a asigurării de viaţă. ”Dacă luăm fiecare factor în parte, România stă foarte bine din punctul de vedere al numărului de locuitori, fiind a doua piaţă ca populaţie după Polonia în regiune. PIB-ul pe cap de locuitor este în continuare scăzut, dar creşte rapid; penetrarea asigurării în PIB este scăzută, de 1,2%, dar suntem optimişti şi credem în potenţialul acesteia.“
Astfel, în pieţele vestice cifrele sunt mai ridicate, însă nici prea mult loc de creştere nu mai este. ”Gradul de penetrare a asigurării poate doar să crească. n Franţa, de exemplu, este de 9%, în Ungaria - 3%, în Spania - 6%; în România poate doar să crească şi o va face în timp ce oamenii vor deveni mai conştienţi de riscuri, iar puterea de cumpărare va creşte.“ România este astfel pentru Groupama o piaţă de creştere accelerată pe care nu ar avea-o într-o piaţă vestică: ”Anul trecut am avut o creştere de 16%, anul de dinainte am avut un plus tot de două cifre, iar în primele cinci luni din 2017 am avut un avans de două cifre. Aşadar, aceasta este prima valoare pe care o obţinem prin România: creşterea accelerată“, explică Coste.
n afară de potenţialul de creştere, piaţa locală oferă francezilor posibilitatea diversificării riscului. ”Riscurile în România nu sunt aceleaşi ca în Franţa, Italia sau China, diversificarea riscului este importantă pentru companie.“ Oferă ca exemplu în acest sens riscurile climatice, mai reduse decât în pieţele menţionate, în contextul în care compania asigură 1 milion de hectare de recolte în România. ”A treia valoare pe care o obţinem în România este talentul - avem multe talente, atât tehnice, în matematică de exemplu, în marketing, vânzări, cât şi abilităţi comportamentale. Admir abilitatea românilor să adopte, să implementeze proiecte, nu doar aplecarea spre limbile străine.“
Directorul general al Groupama subliniază ca talentele româneşti sunt o sursă de inovaţie şi oferă ca argument în acest sens faptul că Groupama Asigurări a câştigat un premiu internaţional pentru inovaţie în cadrul grupului pentru folosirea Internetului Lucrurilor în asigurarea pentru locuinţe, ajutând astfel prevenirea riscurilor, printr-o colaborare cu operatorul telecom Orange. De asemenea, angajaţi români au evoluat spre sediul central al grupului din Paris şi, potrivit lui Coste, ei sunt buni ambasadori pentru România ca ţară. Luând în calcul aceste considerente, grupul francez a investit până acum 750 de milioane de euro pe piaţa locală, cea mai mare investiţie făcută de o companie din sectorul asigurărilor; aceasta a fost direcţionată spre achiziţia Banca Transilvania Asigurări, Asiban şi activitatea OTP Bank în Asigurări.
Alte mari investiţii nu sunt previzionate de Coste pentru perioada următoare; el subliniază acest lucru în modul în care compania locală se vede din sediul central, din Paris: ”Este o piaţă foarte promiţătoare, avem o creştere profitabilă, avem talente, este o sursă bună de practicare a inovaţiei în interiorul grupului, pentru că aduce diversificarea riscului, pentru că nu cerem mai mult capital de la sediul central; cea mai recentă solicitare de capital a fost în 2012. Avem mult capital investit anterior, acum vrem să ne autofinanţăm creşterea.“
Cum privesc asigurarea clienţii din România la un deceniu de la intrarea pe piaţă a Groupama? Răspunsul este diferit în ceea ce priveşte entităţile legate şi indivizii. ”Entităţile legale, fie că este vorba despre producţie sau servicii IT, sunt din ce în ce mai conştiente de riscurile potenţiale legate de afacerile lor şi sunt raţionale în procesul decizional. Identifică riscul, se asigură, aleg un asigurător bun, care să-i sfătuiască bine, să plăască bine în caz de daună. Aici există un nivel ridicat de maturitate.“ n ceea ce priveşte persoanele fizice, situaţia este diferită. ”Este un alt joc din mai multe motive – din gradul de conştientizare a riscului, accesibilitate etc. De aceea, piaţa asigurărilor pentru persoanele fizice este mai mult o piaţă a asigurărilor obligatorii.“ Totuşi, spune că vede din ce în ce mai mulţi clienţi conştienţi de risc.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro