Cum a ajuns Porsche la 1 mld. euro
A dus Porsche Romania la afaceri de un miliard de euro si a condus Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile intr-o perioada in care vanzarile de masini au explodat. Care sunt acum provocarile lui Brent Valmar, cel care in urma cu zece ani dadea o cariera de vanzari la importatorul Mercedes de atunci – grupul Tiriac - pentru a o lua de la zero la importatorul Volkswagen?
“Sper ca stii ce faci. Aceasta a fost incurajarea pe care am primit-o (de la membrii familiilor Porsche si Piech, proprietarii Porsche Romania – n. red.) in momentul in care am pus prima caramida. Nu mai era nimic in zona, era camp”, spune Valmar in timp ce se ridica de pe scaun si arata spre cele patru-cinci cladiri care se zaresc prin fereastra imensa a biroului si care se afla in diferite faze de finalizare.
De la adapostul celor aproape 60.000 de masini vadute numai anul trecut, cu o valoare ce se apropie potrivit estimarilor de pragul de un miliard de euro, Valmar isi permite acum sa discute relaxat cu actionarii, deoarece in conditiile mentinerii marjei de profit din 2006, firma detinuta de familiile Porsche si Piech ar putea consemna pentru 2007 un profit net de peste 80 de milioane de euro. Dar Valmar evita sa vorbeasca despre rezultatele financiare. “Cel putin pana in primavara, cand se incheie anul fiscal nu pot sa va spun nimic”.
Accepta insa sa discute despre strategie, deoarece, dupa cum spune chiar el, tocmai a inceput o noua faza in activitatea de zece ani a importatorului local al grupului Volkswagen. {i cea mai importanta.
“Toata lumea a vandut pana acum atatea masini cate a putut sa obtina de la producator. Lupta se da de acum incolo in plan calitativ, sectorul serviciilor”, crede Valmar, cel care pana anul trecut a fost si presedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Din aceasta postura, el era cel care an de an anunta un ritm moderat de dezvoltare al pietei auto - in general 10%-15% - si care la sfarsit de an consemna cresteri de 30% sau chiar 50%.
“Au fost cei mai buni ani ai pietei auto, dar trebuie sa aveti in vedere ca eram ultima tara din Europa ca grad de motorizare, dupa Albania. ntre timp am mai urcat un pic in clasament, dar chiar si asa suntem cu mult in urma mediei europene, ceea ce inseamna ca mai este loc de crestere”, considera el.
{i cine altcineva, daca nu importatorii, au profitat de cresterea pietei auto?
n timp ce Porsche a ajuns la un miliard de euro, potrivit estimarilor, Renault Nissan Romania s-a apropiat anul trecut de afaceri de jumatate de miliard de euro, avand in vedere ca a anuntat vanzari de peste 35.000 de masini Renault si Nissan.
Valoarea este superioara celor 350 de milioane de euro pe care le-ar fi putut consemna General Motors Romania (care a vandut cumulat 33.000 de Opel si Chevrolet), insa spre deosebire de concurentii francezi, grupul american este prezent pe piata locala doar prin intermediul unui birou de reprezentanta.
Cresteri importante a avut si Romcar, importatorul Ford, care a trecut probabil cu cele aproximativ 22.000 de masini vandute de pragul de 250 de milioane de euro afaceri, dar si Trust Motors, importatorul Peugeot, care estima un volum de 240 de milioane de euro din vanzarea a aproximativ 18.000 de automobile.
Potrivit statisticilor, vanzarile de masini de import au crescut de aproape patru ori numai in ultimii trei ani, pe fondul accesului tot mai usor la finantare si al scaderii generalizate a preturilor.
Aceasta inseamna ca proprietarii de mici dealershipuri din Bucuresti si din tara care au avut curajul sa investeasca si-au vazut afacerile si implicit profiturile explodand. Surprinzator, tocmai aceasta evolutie i-ar putea determina pe unii dintre acesti proprietari sa se retraga din afaceri.
“Avem acum impreuna cu dealerii nostri peste 90 de centre in toata tara. Unii dintre proprietari sunt din primul val de investitori in industria auto, au o varsta si au ajuns la concluzia ca nu am cum sa cheltuiasca toti banii pe care i-au castigat si nici nu le trebuie de fapt foarte multi bani in fiecare luna. Cauta acum un plan de succesiune, ne-au cerut sprijin pe acest subiect si sunt pe cale sa pun la punct un astfel de program”, adauga Valmar.
Cu alte cuvinte holdingul Porsche ar putea cumpara o parte dintre dealerii din retea pe care i-ar putea integra in cadrul Porsche Inter Auto – divizia care include activitatea dealerilor proprii ai grupului austriac si care din toamna anului trecut a intrat oficial si pe piata romaneasca.
“S-au mai intamplat astfel de situatii (in Europa de Vest – n. red.), dar nu atata timp cat imobiliarele au pretul acestea. Nu lucram la aceasta in Romania, dar e un scenariu posibil”, explica seful Porsche Romania.
Dar pana atunci, exista si planuri mai concrete in alte segmente. Valmar deschide usa cabinetului din spatele biroului sau si scoate o plansa unde este schitata cea mai noua investitie a Porsche Romania: un centru integrat de peste 12 milioane de euro care va include si primul show-room pentru marcile de lux Bentley, Porsche si Lamborghini.
“n toamna trecuta aveam autorizare pe service pentru Bentley, acum avem si pentru comercializare”. n plus, holdingul Porsche ar putea demara in acest an constructia a doua noi dealershipuri proprii in Capitala, pe langa cele patru pe care le detine in nordul si vestul orasului. “Colegii de la Porsche Inter Auto (divizia care coordoneaza activitatea dealership-urilor proprii ale Porsche, intrata oficial pe piata anul trecut prin desprinderea unei parti din activitatea importatorului – n. red) au planuri si pentru alte mari orase din tara”.
Cu alte noua noi dealership-uri (ale partenerilor) estimate a fi finalizate in acest an, reteaua Porsche Romania ar putea trece de pragul de 100 de centre in toata tara, adica o acoperire mai mare decat cea pe care o are producatorul local Dacia. Cu aceasta retea, importatorul s-ar putea apropia in acest an de 70.000 de masini vandute, ceea ce ar putea reprezenta pragul intermediar pentru marele pariu al lui Valmar – 100.000 de unitati anual.
Tot un pariu il adusese si la conducerea importatorului Volkswagen in iunie 1998, venind direct din cadrul grupului }iriac, unde se ocupa de marca Mercedes.
“Stiam ca piata auto din Romania este submotorizata si are un potential de crestere, dar si faptul ca avem printre cei mai calificati oameni din regiune. Pariul pus atunci era ca vanzarile in Romania vor depasi 10.000 de unitati intr-o perioada de 5-6 ani an, dupa ce in 1998 abia daca ajungeau la 2.000 de masini. Aceeasta cifra a fost insa atinsa in cel de-al treilea an, in 2001. Singurul an in care nu am atins targetul stabilit, a fost 1999, cel cu ultima mineriada, cand am ascuns masinile in depozit”, isi aminteste Valmar.
Iar una dintre regulile economiei spune ca primul venit pe o piata este de cele mai multe ori si cel care culege cele mai mari beneficii. Fiind prima companie straina care a preluat activitatea de import din Romania a unei mari marci auto, cu cinci ani inaintea lui Renault, si cu noua ani daca ne raportam la valul de preluari inregistrat anul trecut in cazul DaimlerChrysler, Honda, Mazda, Citroen, Porsche Romania a ajuns astazi cel mai mare jucator de pe piata de import si al doilea la nivelul intregii piete auto, dupa producatorul local Dacia.
n 2007 importatorul marcilor VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley si Lamborghini a inregistrat vanzari de 58.790 de unitati, in crestere cu peste 35% fata de anul precedent, dar si cu mai mult de 10.000 de unitati peste targetul stabilit initial la inceputul anului. Desi este cel mai mare importator, Porsche Romania nu se poate lauda ca are in portofoliu cea mai bine vanduta marca de import, Renault fiind de departe liderul pietei.
Mai mult, depasirea pragului impus pentru acest an se pare ca nu se va mai repeta si in 2008, datorita modificarii taxei de prima inmatriculare care va creste semnificativ in cazul masinilor noi si se va reduce in cazul celor second-hand. “Chiar si in contexul in care taxa auto va suferi modificari, piata auto va inregistra totusi in 2008 o crestere de 5% in raport cu anul care tocmai s-a incheiat. Aceasta crestere va veni in primul rand pe fondul cresterii economice, iar clasele mica si compacta, care detin aproximativ 30% cota de piata fiecare vor inregistra in continuare cresteri notabile, datorita nevoii tot mai ridicate de mobilitate”, anticipeaza Valmar.
Dar intrebarea de la inceputul articolului ramane. Sunt oare aceste provocari suficiente pentru Brent Valmar, mai ales ca pe piata au fost vehiculate informatii potrivit carora i-ar fost propusa functia de director al viitoarei uzine Ford de la Craiova? Raspunsul lui incepe tot cu o intrebare. “De ce sa plec de aici (Porsche Romania – n.red.)? Nu ma retrag inainte sa ating cu Porsche Romania nivelul de 100.000 de autovehicule comercializate anual. Estimez ca vom atinge acest nivel in 2018”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro