Concedii mai putine, dar mai ieftine
“Sa fim multumiti daca vom mentine nivelul de vanzari atins in 2008”, este sentimentul general cu care operatorii turistici au pasit in noul an. 2009 va inlatura incertitudinea si panica ce au marcat industria in ultimele luni, dar bilantul pe care il va scoate la lumina la final de an nu se anunta prea fericit.
Care va fi presiunea consumatorului asupra evolutiei preturilor?
Ca urmare a diminuarii cererii, este considerata normala o scadere a tarifelor practicate atat de hotelieri, cat si de agentiile de voiaj. Cu toate acestea, operatorii turistici nu par dispusi sa reduca tarifele, cum spune si Dragos Raducan, secretarul general al FPTR. “Daca nu vor ingheta preturile cel putin la nivelul lui 2008, vor iesi in pierdere. Iar cele mai afectate vor fi agentiile de turism din cauza scaderii cererii pentru destinatiile externe.” De partea cealalta, reprezentantii hotelului de cinci stele Crowne Plaza cred ca taierea dramatica a tarifelor, aplicata de majoritatea hotelurilor, va “omori” piata.
Mai creste piata de turism?
Pe fondul starii generale de incertitudine, in prima perioada a lui 2009 piata va stagna sau chiar va scadea usor, dar de la luna la luna lucrurile vor deveni clare si cel putin din acest punct de vedere 2009 va aduce un avantaj: punerea managerilor fata in fata cu situatia de fapt a economiei. Asa ca Nicolae Lech, directorul general al companiei Nova Travel, membra a grupului Eurolines Romania, vede rate de crestere cu doar 3-5% mai mici fata de cele previzionate in septembrie pentru 2009. Cel mai pesimist este fondatorul Alto Tours: “Ar trebui sa fim multumiti daca vom reusi sa mentinem nivelul de vanzari atins in 2008”.
Care va fi destinatia anului?
“Nu o sa fie o modificare majora fata de 2008, cu exceptia faptului ca Romania ca destinatie turistica va cunoaste o mai mare atentie”, spune Nicolae Lech de la Nova Travel. Directorul general al agentiei de turism online Vola.ro crede ca vor avea castig de cauza in general destinatiile usor accesibile, cu zboruri directe si pentru care costurile de transport si cazare se situeaza la un nivel rezonabil. “Acest trend va infl uenta si deschiderea de catre companiile low-cost a unor noi destinatii cu plecare din Bucuresti, Timisoara sau Cluj.” Se vor bucura de atentie sporita si calatoriile tip city-break, in special catre Viena sau Budapesta, in timp ce pentru vacanta de vara clientii se vor intoarce catre Grecia si Turcia.
Care va fi motorul cresterii?
Desi unele voci sunt sceptice, iar altele isi pun sperantele in calitatea resurselor umane, cresterea se va face pe seama voiajelor ieftine. Investitii majore in 2009 nu se anunta, dar motoarele cresterii vor fi turismul regional, sederile scurte si cu buget restrans si, paradoxal, o crestere va fi adusa de destinatiile de lux, conform reprezentantilor ANAT. Explicatia consta in numarul mic de pachete disponibile, in conditiile in care oamenii cu bani isi vor permite in continuare sa le cumpere.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro