Turismul celor patru anotimpuri. Ce investiţii fac hotelierii din România pentru a atrage turişti pe parcursul întregului an
Centrele spa şi de tratament au devenit o nevoie în unităţile hoteliere locale, mulţi proprietari de hoteluri investind din ce în ce mai mult în a le oferi astfel de servicii turiştilor. Mai mult, staţiuni balneare au reînceput să fie puse pe harta turistică a României datorită investiţiilor realizate în zonele cu un astfel de potenţial. Cum s-a schimbat percepţia românilor în legătură cu acest tip de activităţi?
Este o provocare generată de pandemie, efectul pozitiv al pandemiei în domeniul nostru este această întoarcere a oamenilor către sănătatea lor, către starea lor de bine. Fiind cerere mai mare, investitorii observă lucrul acesta şi se adaptează la profilul clientului. Un centru spa este un criteriu de selecţie atunci când aleg un hotel”, spune Iuliana Tasie, vicepreşedinte al Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România. Potrivit ei, populaţia a devenit consumatoare de servicii şi pentru că românii au fost plecaţi în afară şi au văzut avantajele acestui tip de relaxare, existând la ora actuală o creştere exponenţială a interesului pentru destinaţiile în care poţi să faci ceva. „Fie că e montan, fie că e la mare, toată lumea întreabă de serviciile spa.” Proprietarii de hoteluri au început să investească tot mai mult în crearea sau extinderea centrelor spa, iar staţiunile balneare, fie cele mai cunoscute, fie cele care abia au reintrat pe harta turistică locală, atrag un număr tot mai mare de turişti. Dacă înainte percepţia oamenilor era că staţiunile balneare se adresează doar celor cu diverse probleme de sănătate, care merg acolo doar pentru tratament, perspectiva aceasta a suferit schimbări în ultimii ani.
Tinerii sunt tot mai atraşi de serviciile oferite în centrele wellness şi spa. Odată cu cererea în creştere, automat şi investitorii se uită tot mai atent la această piaţă. „Sunt trei categorii de investitori. Din prima fac parte cei care au deja un centru de tratament, sunt într-o staţiune care are leisure – nu vorbim de oraş, ci de munte sau de mare, sunt conştienţi că trebuie să îşi dezvolte şi latura spa şi investesc în zona unor spa-uri de relaxare. Există categoria a doua care deja au spa-uri medicale şi îşi îmbunătăţesc serviciile prin extinderea cât mai mult a zonei de wellness, care înseamnă să combini şi alt gen de terapii care duc la un tratament total, minte şi corp, nu doar tratarea directă a unor afecţiuni. Se dezvoltă multe spa-uri medicale mari, care încep să aibă şi această latură. Cea de-a treia categorie o reprezintă proiectele individuale, cum este cel de la Borsec, care este al unei primării. Vorbim de spa-uri, cum era pe vremea romanilor, care deservesc comunitatea. Este o nişă nouă care apare, sunt staţiuni vechi care s-au pierdut, însă acum se revigorează. Clar este o nevoie şi este un trend european care se simte şi la noi”, mai spune Iuliana Tasie.
Apele Borsecului, puse la treabă
Primăria oraşului Borsec, o zonă renumită în ape minerale, va deschide pe 15 decembrie centrul spa şi de tratament Fontana Spa & Balneo Borsec, o investiţie de 9 milioane de euro, începută în urmă cu mai bine de un deceniu. Centrul balnear cuprinde un centru spa şi o bază de tratament, cu o capacitate de 1.000 persoane pe zi în sezonul de vară şi 700 persoane în timpul iernii. Centrul va dispune de o zonă de spa care va include piscine interioare şi exterioare, saună finlandeză, infrasaună, saună cu aburi, iar zona balneo va avea diverse posibilităţi de tratament, precum împachetări cu nămol, masaje sau terapii cu apă minerală caldă şi rece. În trecut, Borsec era o cunoscută staţiune balneară, existând 15 izvoare de apă minerală carbogazoasă naturală. Recent, Borsec a redevenit oficial staţiune balneară. Un alt proiect care a readus la viaţă o veche zonă cunoscută pentru tratamentele balneare este Alma Health & Spa Retreat.
„Efectul pozitiv al pandemiei în domeniul nostru este această întoarcere a oamenilor către sănătatea lor, către starea lor de bine. Fiind cerere mai mare, investitorii observă lucrul acesta şi se adaptează la profilul clientului. Un centru spa este un criteriu de selecţie atunci când aleg un hotel.”
Iuliana Tasie, vicepreşedinte al Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România
Complexul a fost deschis la începutul lunii iunie în staţiunea Lacu Sărat din judeţul Brăila, după o investiţie de 20 de milioane de euro. Investiţia a readus la viaţă staţiunea, care, exceptând acest proiect, are o imagine degradantă. Complexul turistic este dezvoltat de compania Eldomir Impex, controlată de Vasile Dogărescu, care activează în zona comercializării de carburanţi având un lanţ de benzinării sub numele Eldomir. Complexul are 185 de camere şi apartamente. Pe lângă facilităţile de cazare, Alma Resort are un centru balnear şi de wellness, o plajă privată cu nisip şi 1.000 de şezlonguri, un aqua park, piscine cu apă dulce şi sărată, şase restaurante, cât şi un centru de evenimente cu o capacitate de 1.000 de persoane. Centrul balnear are proceduri care includ împachetări cu nămol sapropelic din Lacul Sărat, băi cu apă sărată, duşuri subacvatice, duş Vichy, băi galvanice, cameră de fizioterapie, electroterapie, magnetoterapie şi masaj. Aceste tratamente sunt destinate vindecării afecţiunilor reumatismale, inflamatorii, dermatologice, ginecologice, endocrine, stări posttraumatice precum şi remedierii bolilor omului modern, determinate de stres, suprasolicitare, sedentarism şi alimentaţie.
„Odată cu pandemia, multă lume a migrat către o combinaţie între leisure şi business, a crescut cererea pentru leisure, iar lumea investeşte în spa ca un diferenţiator. Noi avem o tradiţie, am fost şi un jucător important pe zona de servicii medicale şi spa, am ratat, dar vedem o revenire. Hotelierii se uită foarte atent la această zonă.”
Călin Ile, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România
Centrele spa, soluţia pentru prelungirea sezonului turistic
Turismul balnear mai este numit şi turismul celor patru anotimpuri, asta pentru că hotelierii de pe litoral pot prelungi sezonul turistic prin investiţiile în centrele spa. Mai mult, un astfel de centru poate creşte durata medie a şederii turiştilor din acele zone.
Însă, pe lângă cei care investesc în zonele balneare, există şi hotelierii din marile oraşe, din zonele montane sau de litoral, care aleg să îşi dezvolte un astfel de centru sau să îşi extindă actualul centru pentru a putea îndeplini cerinţele turiştilor, care caută din ce în ce mai mult servicii de spa şi wellness. „Pentru hotelurile de leisure aceste servicii au devenit o nevoie, însă pentru hotelurile din zonele urbane nu e, mai ales în cazul unităţilor clasificate la trei stele, la patru şi cinci stele vedem tot mai multe astfel de centre de spa. Odată cu pandemia, multă lume a migrat către o combinaţie între leisure şi business, a crescut cererea pentru leisure, iar lumea investeşte în spa ca un diferenţiator. Noi avem o tradiţie, am fost şi un jucător important pe zona de servicii medicale şi spa, am ratat, dar vedem o revenire. Hotelierii se uită foarte atent la această zonă”, spune Călin Ile, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România. România deţine circa 60% din apele minerale ale Europei, iar turismul balnear are un potenţial semnificativ de a se dezvolta, însă turismul balnear local este o piaţă fragmentată. Mărimea pieţei este greu de măsurat în contextul în care sectorul economic este foarte divizat. Activitatea de spa nu are un cod CAEN propriu, centrele spa şi de wellness funcţionează pe mai multe coduri care fac referire la sănătate, întreţinere corporală, activităţi recreative şi distractive şi activităţi de asistenţă medicală specializată. Operatorii economici îşi pot alege independent propriul domeniu de activitate, principal sau secundar. Dacă activitatea de bază a unui operator economic este serviciul de cazare, atunci centrul spa poate fi o activitate secundară.
Singurele cifre centralizate la nivelul acestei pieţe sunt ale Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR), asociaţia reprezentativă a acestei pieţe, în care sunt înscrişi circa 40 de hotelieri şi complexuri din zona balneară, cu afaceri totale de 200 mil. euro în 2019. În total însă, piaţa are o valoare mai mare.
Alma Health & Spa Retreat din staţiunea Lacu Sărat, judeţul Brăila, a fost deschis în luna iunie, după o investiţie de 20 de milioane de euro. Pe lângă facilităţile de cazare, complexul are un centru balnear şi de wellness, o plajă privată cu nisip şi 1.000 de şezlonguri, un aqua park, piscine cu apă dulce şi sărată, şase restaurante, cât şi un centru de evenimente cu o capacitate de 1.000 de persoane.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro