Ultima speranta a operatorilor turistici: Revelionul
Dupa o vara cu rezultate destul de slabe, operatorii din turism spera ca macar sezonul de iarna sa le mai imbunatateasca bilantul. De data aceasta insa, pornesc la drum mult mai rezervati.
La Targul de Turism de saptamana trecuta, au venit cu 38% mai multi participanti fata de editia anterioara. Atmosfera a fost similara cu cea a unui targ de primavara, cu multe oferte, tot felul de variante de reduceri pentru vacante de ski sau de sarbatori, dar si cu cateva propuneri pentru vara din 2010. Targul, de multe ori ignorat in anii anteriori de multi operatori din turism, a redevenit in toamna lui 2009 o metoda de promovare pentru cele mai multe dintre agentiile de pe piata.
Scaderea din sezonul de vara a fost principala cauza: "A scazut dramatic piata cumparatorilor. Dintre produsele unei agentii, cel mai mult au scazut vacantele leisure - cu 40%", spune Doru Negulescu, director general al Kara Travel. Turismul de afaceri a scazut cu aproximativ 20-30%, iar agroturismul a inregistrat scaderi de pana la 30%, dupa cum arata estimarile agentiilor. Singurul segment unde s-a vazut o usoara crestere a fost segmentul de lux si premium, unde s-au inregistrat cresteri de aproximativ 20-30%, ajungandu-se la aproximativ 10.000 de clienti anul acesta, conform estimarilor lui Dragos Raducan, secretar general al FPTR (Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc): "Lucrul acesta e motivat si de faptul ca pe acest segment tarifele s-au redus cu aproximativ 30%". Doru Negulescu mai adauga si faptul ca in acest an s-a detasat o categorie de clienti care nu a fost afectata de criza sau a ignorat-o si a continuat sa cumpere vacante scumpe si foarte scumpe: "Au mers foarte bine vacantele care au depasit o medie de 1.000 de euro de persoana".
Solutia pentru turismul de masa a constituit-o adaptarea ofertelor la mai multe tipuri de buget. "Oamenii s-au indreptat spre tot ce a insemnat oferte speciale si last minute, practic asa s-a vandut tot sezonul verii 2009", subliniaza Daniela Mitrica, marketing manager al Paralela 45. Tactica reducerilor nu a fost preluata de toata lumea, in special de hotelierii de pe Valea Prahovei - care spun ca nu s-au orientat catre scaderea preturilor, ci au preferat sa includa mai multe servicii in oferte: "O scadere cu cateva zeci de lei nu ii atrage in mod real pe turisti, deoarece le creeaza acestora senzatia ca serviciile oferite sunt de o calitate inferioara".
Vara a trecut, iar agentiile spun ca in oferta de iarna nu vor mai exista oferte similare celor din sezonul estival - "plateste o persoana si merg doua". De data asta, agentiile au preferat sa rezerve mai putine locuri, iar reducerile se aplica in special pentru rezervari efectuate in sistem early - booking (inscrieri timpurii). Cu toate acestea, exista reduceri - de aproximativ 15-20% la preturile in euro, insa nu si la cele in lei de la hotelurile si pensiunile din Romania. Estimarile ANAT arata insa ca, pana la urma, si hotelierii romani vor reduce tarifele cu pana la 20% pentru a avea un grad de ocupare prin care sa isi acopere costurile.
n termeni de volum, agentiile spera asadar ca scaderea sa fie de aproximativ 10% fata de iarna trecuta. Estimarea este optimista, tinand cont de faptul ca scaderile din vara au fost de aproximativ 25% pe destinatii externe si de 20% in cazul turismului intern. Pe segmentul charterelor, vara a adus o scadere de 30-40%, dupa cum spune Traian Badulescu, reprezentant al ANAT. Principala explicatie sta in faptul ca charterele pentru vara au fost inchiriate din iarna 2008-2009, cand impactul crizei economice nu a fost corect estimat.
Pentru charterele de sarbatori, piata este mult mai ponderata decat anul trecut - numarul locurilor pe curse charter fiind aproximativ la jumatate. "S-au organizat curse charter catre Egipt si Austria, dar deocamdata cererea este mult mai mica fata de anul trecut", spune Dan Goicea, directorul general al Cocktail Holiday. Dincolo de ofertele premium, agentiile se bazeaza in ceea ce priveste turismul extern pe tarile invecinate, unde au lansat mai multe oferte decat in anii anteriori. n Bulgaria, la munte, se pot gasi oferte de cazare de la 30 euro pe noapte, iar in Budapesta ofertele pornesc de la 35 de euro pe noapte. "Bulgaria ar putea deveni cea mai cautata destinatie externa pentru acest sezon de iarna", spune Goicea, deoarece tarifele sunt atractive, iar diferenta de pret dintre un sejur cu avionul si un sejur cu masina este de aproximativ 20-30%, adica exact cu cat s-a redus bugetul romanilor pentru sarbatori.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro