Bridget Jones, mai blonda si mai rotunda
Matematic vorbind, Bridget Jones nu avea cum sa dea gres. E de mirare doar ca nu s-a gandit nimeni la formula castigatoare ceva mai devreme.
Matematic vorbind, Bridget Jones nu avea cum sa dea gres. E de mirare doar ca nu s-a gandit nimeni la formula castigatoare ceva mai devreme.
Inainte de toate, trebuie spus adevarul: Bridget Jones este un film pentru femei. Pentru femeile masochiste, mai precis. Caci ce fiinta cu capul pe umeri este in stare sa plateasca biletul de intrare la un film unde vede cum o blonda grasuta si nu teribil de desteapta trece prin tot felul de aventuri comice, dupa care sfarseste prin a prinde o slujba ideala si un barbat frumos, destept, bogat, sensibil si rabdator?
Si cu toate acestea, zeci de milioane de femei din lumea intreaga s-au calcat in picioare in ziua premierei peliculelor cu Bridget Jones ("Jurnalul lui Bridget Jones" si "Bridget Jones: La limita ratiunii") pentru a vedea cum filmul bate viata ... de departe. Iar aceste zeci de milioane de femei si-au mai tarat si prietenii, logodnicii sau sotii la cinematograf, razbunandu-se pentru faptul ca si ele, probabil, fusesera obligate sa vizioneze din primele randuri minunatele scene artistice si sensibile din Alien vs. Predator sau alte asemenea capodopere.
In orice caz, Bridget este un fenomen mult prea raspandit al acestor ani pentru a putea fi ignorata. Mai ales ca, in loc sa se "ofileasca" o data cu trecerea timpului, Bridget devine din ce in ce mai puternica. De la carticica publicata in 1997 si care a devenit rapid un best-seller mondial (spre marea mirare a editurii si chiar a autoarei) si pana la cel de-al doilea film din serie care a adus incasari-record in primele saptamani de la lansare, Bridget Jones s-a transformat intr-un adevarat imperiu, care include, pe langa cele doua romane si ambele filme, articolele publicate in The Telegraph de Helen Fielding, o groaza de website-uri si multe alte surse de venit create de o marca atat de puternica.
Daca Bridget s-ar fi incadrat ceva mai bine in canoanele suple ale frumusetii moderne, probabil ca s-ar fi fabricat si o papusa Barbie cu chipul sau, dar timpul nu e pierdut. Iar daca diverse staruri au ajuns subiect de studiu prin universitatile cu pretentii de prin Occident, nu e de mirare ca personajul lui Helen Fielding este deja obiectul a numeroase eseuri literare care cauta sa ii explice succesul fenomenal si sa o "contextualizeze".
Insa cel mai sigur barometru al valorii actuale a marcii ramane tot Google - o cautare pe acest motor a cuvintelor-cheie "Bridget Jones" ofera imediat nici mai mult, nici mai putin de 3.640.000 de rezultate, la foarte mica distanta de, sa zicem, Abraham Lincoln (3.770.000). La urma-urmei, Lincoln se poate lauda doar cu abolirea sclaviei si cu unificarea SUA, pe cand Bridget a inventat cuvantul "singleton", a reinviat mitul barbatului perfect, asa cum a aparut el sub numele de Fitzwilliam Darcy in "Mandrie si prejudecata", si a furnizat psihoterapie tuturor femeilor care au aflat ca poti avea peste 30 de ani, celulita, tendinta de a te face de ras in orice situatie imaginabila si tot vei gasi sufletul-pereche. Cel putin in carti.
Helen Fielding a recunoscut ca o mare parte din succesul sau i se datoreaza lui Jane Austen, care l-a creat pe mandrul Darcy, si, o data cu el, un standard imposibil de atins de majoritatea covarsitoare a barbatilor moderni. De altfel, Colin Firth a primit rolul avocatului Mark Darcy tocmai pentru ca jucase rolul lui Fitzwilliam Darcy in productia BBC a romanului "Mandrie si prejudecata", astfel incat producatorii au stiut cu siguranta ca filmul avea audienta feminina asigurata. Iar faptul ca unele femei s-au dus sa vada filmul de mai multe ori, iar apoi au cumparat si DVD-ul a fost, de asemenea, meritul lui Colin Firth.
Tot cititoarele si spectatoarele care au asigurat succesul financiar al lui Bridget Jones s-au regasit si in presiunea sociala exercitata asupra femeilor care au trecut de fatidica varsta de 30 de ani si, culmea ghinionului, au ramas nemaritate. Tratata drept o ratata de catre cercul de cunostinte, Bridget este supusa constant unor interogatorii nemiloase de catre nesuferita specie a persoanelor casatorite si pline de ele. Pana si propria mama e disperata ca unica sa fiica sa nu cumva sa ramana fata batrana (dupa atatea decenii de feminism, expresia inca mai exista) si isi da toata silinta sa o arunce in bratele oricarui barbat disponibil. Nu e de mirare ca toate chinurile eroinei au rezonat in sufletele femeilor moderne, care, desi au o cariera de invidiat, un cont sanatos in banca si o pozitie sociala nu tocmai de lepadat, sunt considerate ratate de catre o anumita parte a societatii.
Prin urmare, matematic vorbind, Bridget Jones nu avea cum sa dea gres. E de mirare doar ca nu s-a gandit nimeni la formula castigatoare ceva mai devreme. Pentru partea a doua a seriei (Helen Fielding a declarat ca e posibil sa mai scrie un "jurnal" la un moment dat) s-a reunit toata distributia din primul film - Bridget Jones, Colin Firth, Hugh Grant (in rolul lui Daniel Cleaver, seducatorul lipsit de scrupule), Jim Broadbent si Gemma Jones.
In cei trei ani de la lansarea primului film, Zellweger a avut timp sa-si perfectioneze accentul britanic, sa dea jos cele 10-15 kilograme si sa le puna la loc pentru partea a doua. Din pacate insa, acolo unde "Jurnalul lui Bridget Jones" se concentra mai mult asupra laturii amuzante a aventurilor lui Bridget si a persoanei sale aflate la mare departare de perfectiune, regizoarea celei de-a doua parti, Beeban Kidron, pare a fi stapanita de placerea perversa de a o pune pe eroina in cele mai stanjenitoare situatii cu putinta. Daca, de pilda, scena lenjeriei intime v-a facut sa rositi in prima parte, secventa in care Bridget se parasuteaza intr-o cocina nu are cum sa treaca neobservata. De asemenea, Kidron se incapataneaza sa plaseze camera in unghiurile cele mai nefavorabile, astfel incat rotunjimile lui Bridget par mult mai ... rotunde decat erau initial.
In rest, Bridget, dupa cum ne-a obisnuit, trece prin tot felul de peripetii, unele penibile, altele si mai penibile, dar le accepta cu atat de mult calm si cu voie buna, incat nu ai cum sa o urasti. Cocina, scenele de gelozie, revenirea in forta a mizerabilului si totusi irezistibilului Cleaver, zilele si noptile petrecute la inchisoare, cicalelile neincetate ale mamei narcisiste - toate sunt proiectate pentru a tine bietele spectatoare cu sufletul la gura. Nu credem insa ca va stricam surpriza daca va spunem ca totul se termina cu bine si de data aceasta si, chiar daca in jurul lui Mark Darcy roiesc nenumarate femei care arata mai bine decat Bridget, el tot pe ea o prefera.
R: Beeban Kidron. Cu: Bridget Jones, Colin Firth, Hugh Grant, Jim Broadbent, Gemma Jones. Durata: 108 minute. In
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro