Omul care dă de pământ cu gândirea pozitivă
Oliver Burkeman este tânărul lipsit de prejudecăţi care, la nici 40 de ani, ţine cu tot dinadinsul să răstoarne ansamblul clişeelor legate de gândire pozitivă, motivaţie, fericire, mesaje care s-au constituit, în ultimele câteva decenii, într-un soi de cultură a fericirii.
Burkeman, jurnalist la The Guardian, autorul unei rubrici săptămânale "care îţi va schimba viaţa", dă de pământ cu arhanghelii fericirii impuse prin "positive thinking" şi încearcă să explice, în "Antidotul", de ce o abordare stoică, lipsită de pozitivismul impus, dar realistă şi raţională, poate genera fericire.
În sprijinul afirmaţiilor sale Burkeman invocă filosofi antici greci, alături de filosofi moderni, psihologi, împăraţi romani, budişti, alpinişti, scriitori, umorişti, cineaşti, antreprenori, experţi în terorism sau mahalagii din Kenya - o lume întreagă şi colorată, pentru care drumul spre fericire se traduce prin eşec, pesimism, nesiguranţă sau insecuritate.
O bună bucată din carte este destinată zonei corporatiste şi modului în care angajaţii îşi definesc reuşitele şi îşi stabilesc obiective. Cultura optimismului forţat, crede Burkeman, stă, într-o oarecare măsură, printre cauzele actualei crizei financiare, pentru că brokerii de pe Wall Street au fost "setaţi" să creadă că "mie/nouă nu ni se poate întâmpla ceva, pentru că noi gândim pozitiv".
Sau exemplul "29" de la General Motors: compania traversa, în preajma anului 2000, o situaţie dificilă, pierzând clienţi şi profituri în favoarea competitorilor asiatici. Filosofia organizaţională, de tip pozitiv, a companiei a impus un obiectiv, iar obiectivul era "29", adică procentul de cotă de piaţă pe care compania îşi propunea să îl câştige pentru a-şi redobândi poziţia dominantă. Au fost imprimate insigne cu "29", iar valoarea apărea pe orice document al companiei şi era ţintă de creştere pentru oricine, de la ingineri la vânzători. Pentru "29" s-au investit sume uriaşe în strategii şi publicitate, în loc să fie folosiţi pentru cercetare şi îmbunătăţirea produselor. 29 a devenit un fetiş, care a început să alimenteze gândirea pe termen scurt, viziunea fără susţinere reală şi un întreg şir de eşecuri care au aruncat compania în faliment, în 2009.
Oliver Burkeman este omul cu duşul rece, aşa că nu există încheiere mai bună a acestei cronici decât un citat din Shakespeare: "Nu există bine sau rău, doar gândurile noastre pot aşeza lucrurile în acest fel". Hamlet zice, putem noi oare să-l contrazicem?
Oliver Burkeman - "Antidotul", Editura Publica, Bucureşti, 2014
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro