Conceptul de arici
O carte cu o premisa incitanta: "bun" este dusmanul lui "excelent". O carte despre modul in care o companie poate deveni exceptionala, un indemn la performanta spectaculoasa si la atingerea superlativului in materie de afaceri.
O carte cu o premisa incitanta: "bun" este dusmanul lui "excelent". O carte despre modul in care o companie poate deveni exceptionala, un indemn la performanta spectaculoasa si la atingerea superlativului in materie de afaceri.
Expert in evolutia companiilor excelente si durabile, profesor la mai multe universitati americane de prestigiu, Jim Collins s-a impus pe piata cartilor de specialitate cu un volum de referinta - "Built to Last" -, si s-a impus definitiv ca personalitate de varf printre analistii problemelor de management cu prezentul volum, intitulat, in original, "Good to Great". Pentru realizarea acestui studiu, Collins si echipa lui au studiat circa 5.000 dintre marile intreprinderi americane, spre a le identifica pe acelea care au realizat un salt spectaculos de performanta in ultimii 15 ani. Operand in sectoare traditionale, unele dintre ele aflate chiar in criza, intreprinderile studiate nu au izbutit sa faca, vreme indelungata, lucruri mai bune decat concurenta. Cu toate acestea, s-au straduit sa inregistreze o dezvoltare durabila, folosind niste strategii asemanatoare, pe care autorul si expertii sai le-au pus in evidenta si le-au explicitat. Principalele lor caracteristici sunt in numar de trei:
1. Un lider modest.
Transformarea unei intreprinderi medii intr-una iesita din comun este, inainte de orice, opera unor lideri exceptionali. Toti acesti "maestri" ai managementului au un punct comun: o personalitate aparent stearsa, discreta. Astfel de lideri ingaduie organizatiei sa-si dea intreaga masura a talentului si abilitatilor, spre deosebire de conducatorii charismatici care poseda adesea tendinta de a-si strivi echipele care ii inconjoara. Cu toate acestea, modestie nu inseamna slabiciune. In intreprinderile conduse de un lider charismatic se constata ca majoritatea membrilor statului-major sunt doar niste buni executanti, in vreme ce, in cazul intreprinderilor care au fost luate in calcul de studiul lui Collins, echipele aduna laolalta personalitati puternice, care pastreaza intre ele o mare coeziune.
2. O strategie extrem de simpla.
In vreme ce strategia intreprinderilor este adesea prezentata ca fiind o disciplina de mare complexitate, strategia urmarita de intreprinderile studiate decurge dintr-un concept de o simplitate dezarmanta - conceptul de arici, cu referire la o fabula elena care pune fata in fata un arici cu o vulpe. Sireata vulpe recurge intotdeauna la idei noi ca sa-si atace prada. Ariciul are doar o idee fixa: sa se faca ghem atunci cand este atacat. Ei bine, ariciul castiga mereu. Intreprinderile cele mai performante adopta un comportament analog, reducandu-si deciziile la un obiectiv strategic foarte simplu.
3. O cultura a disciplinei.
Cel mai adesea, spiritul de echipa de la inceputuri supravietuieste cu greu, pe masura ce personalul creste in numar. Atunci, birocratia se substituie initiativei, franand activitatea. Pentru a evita aceasta capcana, intreprinderile investigate au recurs la un spirit de disciplina autoritar, vizand trei domenii: aplicarea incapatanata a strategiei, obligatia de a vedea realitatea in fata si limitarea autonomiei prin reguli de fier.
Jim Collins, Excelenta in afaceri. De ce anumite companii reusesc saltul de la "bun" la "excelent", iar altele nu?, Editura Curtea Veche, 2006
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro