“Harry Potter si Printul Semipur”, animatia “Coraline”, comedia dramatica “Chéri”, filmul de aventuri “Cursa spre Witch Mountain”, action-ul “Surrogates”. Filme cat se poate de diferite, dar asemanatoare in ceea ce priveste sursa: cuvantul scris.
Aparitiile editoriale au fost intotdeauna la mare cinste la Hollywood si, data fiind tot mai acuta lipsa de inspiratie a scenaristilor si obsesia producatorilor pentru investitii “sigure”, ecranizarile cartilor celebre sunt la ordinea zilei in Cetatea viselor. Zeci si sute de milioane de dolari se platesc anual pentru achizitionarea drepturilor de autor, uneori inainte chiar ca textele propriu-zise sa fie scrise, iar miza tuturor acestor achizitii este ca un prestigios studio de productie sa puna mana pe “viitorul Harry Potter”, “viitorul Stapan al inelelor” sau “viitoarea Bridget Jones”.
Peter Jackson, Ang Lee, Peter Weir, Ridley Scott, Martin Scorsese sau Tim Burton regizeaza acum sau se pregatesc sa lanseze ecranizarile unor romane de succes. Fara a ne lansa intr-o polemica privind afirmatia conform careia o imagine face cat o mie de cuvinte (surprinzator, aceasta nu se verifica si in cazul ecranizarilor, care se ridica rareori deasupra calitatii sursei scrise), sa trecem in revista cateva dintre cei mai interesanti posibili castigatori ai Oscarului pentru scenariu adaptat.
Deocamdata nu a auzit nimeni de “Taking Woodstock”, cel mai recent proiect al lui Ang Lee. Filmul se va lansa in Romania in cursul lunii octombrie si este inspirat de autobiografia “Taking Woodstock: A True Story of a Riot, a Concert and a Life” (“Cucerirea Woodstock-ului: povestea adevarata a unei razmerite, a unui concert si-a unei vieti”), scrisa de Elliot Tiber. Fiul unor proprietari de motel din statul New York, Tiber a facilitat organizarea festivalului Woodstock pe campul detinut de parintii sai, ceea ce i-a dat viata complet peste cap. Adevarata menajerie de personaje ciudate, filmul se bucura de interpretarile unor Imelda Staunton, Paul Dano, Emile Hirsh sau Liev Schrieber, ultimul intr-un rol de travestit (pe numele lui/ei Vilma) imediat dupa ce l-a interpretat pe felinul Sabretooth intr-o alta ecranizare, de aceasta data dupa benzi desenate, “X-Men Origins: Wolverine”.
Tot pe o autobiografie se bazeaza si revenirea la film a multi-nominalizatului regizor de origine australiana Peter Weir. “The Way Back”, pentru care Weir a zburat din Bulgaria in India si inapoi, a fost achizitionat imediat de MediaPro Distribution, unul dintre motive fiind tocmai acela ca pe genericul filmului apar si actorii romani Dragos Bucur si Alexandru Potocean. Blockbuster de aventuri, cu Colin Farrell in rolul unui prizonier evadat din gulagul siberian, care merge pe jos din Siberia pana in India, insotit de un pestrit grup de alti evadati, “The Way Back” se inspira din autobiografia polonezului Slavomir Rawicz, aparuta in 1956 si tradusa in 25 de limbi. Cu premiera programata in cursul lui 2010, filmul are toate sansele sa-i impresioneze pe membrii Academiei Americane de Film la Oscarurile din 2011. Filmul 3D “Coraline” se lanseaza la 1 mai, iar sursa acestei animatii atipice este nuvela fantasy/horror a britanicului Neil Gaiman. In iunie se lanseaza in Romania amuzantul “Chéri” al lui Stephen Frears, inspirat din romanele lui Colette si cu o sclipitoare Michelle Pfeiffer in rolul Leei, o curtezana trecuta de prima tinerete care se indragosteste de rasfatatul “chéri” (Rupert Friend), fiul unei colege intru multumirea domnilor instariti. Sanse sa impresioneze are si drama “My Sister’s Keeper”, ce se lanseaza in august, ecranizarea unui controversat roman de Jodi Picoult, despre Anna (Abigail Breslin), o fata de zece ani care isi da in judecata parintii dupa ce afla ca a fost conceputa ca o “ferma de organe” pentru sora ei mai mare, bolnava de leucemie. Daca acum este cunoscut doar pentru fotografiile cu Cameron Diaz rasa in cap, “My Sister’s Keeper” are toate sansele sa provoace o dezbatere despre implicatiile morale ale subiectului.
Bruce Willis joaca si el in filmul de actiune “Surrogates”, ecranizarea unui roman grafic cu subiect cel putin interesant: in 2054, fiintele umane traiesc in solitudine, folosind “surogate” identice cu ei insisi, un fel de clone controlate de la distanta, pentru a interactiona. Cand mai multe surogate sunt ucise, personajul lui Bruce Willis incepe o investigatie care il obliga sa iasa in exterior si sa nu mai traiasca prin intermediari. Leonardo DiCaprio (“Shutter Island”), Johnny Depp (“The Rum Diary”) si Tom Hanks (“Angels & Demons”) sunt doar cativa dintre actorii de categorie A implicati in prezent in ecranizarea unor succese literare de casa sau de critica. Dar pe langa subiectele europene si americane, la mare cinste se afla acum exoticul.
Fascinanta Indie
Daca “Viata lui Pi”, romanul canadianului Yann Martel, va fi ecranizat de Ang Lee, mai multe carti inspirate de istoria si civilizatia Indiei si-au facut drum spre inima producatorilor de la Hollywood.
Poate cea mai importanta achizitie recenta a acestora este “Vara indiana: povestea secreta a sfarsitului unui imperiu”, scrisa de britanica Alex von Tunzelmann. Intr-un stil ce aminteste de biografiile romantate, desi autoarea foloseste nenumarate surse istorice, “Vara indiana” patrunde in spatele controversatului transfer de putere britanico-indian din 1947, construind o interesanta increngatura de relatii cu viceregele Indiei, sarmantul, dar uneori superficialul Dickie Mountbatten, sotia lui, energica Edwina, viitorul premier al Indiei separate de Pakistan, Jawaharlal Nehru, si parintele indienilor, Mahatma Gandhi. Stilul plin de viata al lui von Tunzelmann ne introduce fara menajamente in complicatele jocuri de putere, dar si in relatiile personale din spatele acestora. Cea mai importanta este, fara indoiala, povestea de dragoste dintre Edwina Mountbatten si Nehru, care ar fi putut avea consecinte dezastruoase asupra relatiilor dintre India si nou-nascutul Pakistan. Conform Times, rolurile li s-au oferit unor nume mari: Hugh Grant ar trebui sa-l interpreteze pe Dickie, in timp ce Cate Blanchett ar putea fi Edwina Mountbatten.
“Shantaram”, romanul fostului condamnat la inchisoare Gregory David Roberts despre palpitantele aventuri indiene ale acestuia, a atras atentia unor nume la fel de mari, de la Russell Crowe la Peter Weir si Johnny Depp. Sansa de a regiza filmul i-a revenit Mirei Neir, castigatoare a unui Leu de Aur la Venetia in 2001 pentru “Monsoon Wedding”. Ea a declarat la inceputul anului ca mega-coproductia are toate sansele sa apara in cursul lui 2011. In fine, “The White Tiger”, romanul de debut al lui Aravind Adiga, a castigat - ca si “Viata lui Pi” - premiul Booker 2008 si are toate sansele sa-si vada cat de curand amibitiosul protagonist, intreprinzatorul Balram Halwai, pe marele ecran.