Prima alaturare intre masini si ceasuri a fost facuta de nimeni altul decat Leonardo da Vinci care, in faimosul sau Codex Arundel, a desenat schitele unui motor si ale unui mecanism de ceasornic. Nu se stie daca artistul chiar a prevazut ca in secolul 20 automobilele si ceasurile vor fi unite in campanii de co-branding si cross-promotion sau daca a fost doar primul care a descoperit un adevar evident: ceasurile si masinile chiar merg bine impreuna.
De la Breitling la Panerai si de la IWC la Jaeger-LeCoultre, majoritatea marilor orologerii au incheiat cate un parteneriat cu automobile, pornind, evident, de la ceasurile de bord si ajungand la modele in serie limitata sau chiar marci independente care poarta numele masinii cu pricina. Poate ca elvetienii si-au dat seama ca, pentru barbati, marcile supreme ale puterii sunt masinile si ceasurile si ca o combinatie intre cele doua n-ar putea fi decat inspirata. Sau poate ca, dupa cum spunea Jean Claude Biver, CEO al marcii Hublot, orologerii realizeaza ca \"pana acum cativa ani, ceasurile concurau doar cu alte ceasuri, dar acum competitia lor sunt masinile, vacantele, mobila si arta\", avand in vedere ca piata luxului e din ce in ce mai aglomerata. In orice caz, chiar daca se concureaza, masinile si ceasurile se si completeaza.Limuzine si boliziBreitling a inceput colaborarea cu Bentley in 1953. A facut apoi furori cu modelele sale Breitling Le Mans, lansate pentru a marca victoria Bentley in cursa de la Le Mans din 2003. Ulterior a lansat gama Breitling for Bentley si, in acelasi timp, produce ceasurile de bord pentru Continental GT. Anul acesta, firma a continuat colaborarea cu limuzina britanica, lansand gama \"The Flying B\". Sub deviza \"Cel mai mare lux in viata este timpul. Savurati fiecare secunda\", orologerul prezinta mai multe versiuni ale unui ceas dreptunghiular, cu linii usor curbate, care tind sa evoce modelele coup? sau cabriolet de la Bentley. Si, pentru ca poarta numele unei limuzine, ceasul are dimensiuni \"generoase\" - adica de-a dreptul imense: 38,5x57,3 mm. Mai mult, pentru a aminti de viteza cu care zboara kilometrii cand esti la volanul unui Bentley, ora nu e indicata in modul traditional, ci prin intermediul unei ferestre situate in dreptul orei 12, si care seamana cu un vitezometru. Carcasa este imprimata cu faimosul \"B\" inaripat, probabil pentru a spori gradul de \"brand awareness\". Flying B are mecanism automatic si e disponibil in otel, aur roz si aur alb, la preturi care ajung pana la 40.900 de euro. Dar cel mai exclusivist Breitling pentru Bentley - Mulliner Tourbillon - a fost lansat anul trecut si imediat inclus de Forbes pe lista celor mai scumpe ceasuri: 215.000 de dolari (168.000 de euro). Chiar si asa, e un ceas foarte greu de obtinut, pentru ca firma elvetiana intentioneaza sa fabrice doar doua pe luna timp de cativa ani. Fiecare Mulliner Tourbillon este personalizat de viitorul proprietar, care, pe langa ca isi alege materialul (platina sau aur alb, roz sau galben), culoarea cadranului si nuanta curelei din piele de aligator, va avea si satisfactia de a sti ca initialele sale sunt gravate pe una dintre puntile mecanismului. Panerai este o marca eminamente italiana, de la origini (cand fabrica ceasuri pentru marina italiana) pana la mecanismele pe care le produce acum in propriile ateliere si, desigur, pana la designerii bruneti imbracati din cap pana-n picioare in Armani, Ferre sau alt creator italian si care vorbesc foarte fluent italo-engleza. In aceste conditii, un parteneriat cu Ferrari nu a mirat pe nimeni. \"Era de la sine inteles: si Panerai, si Ferrari sunt marci italienesti care pun accentul pe design si exclusivism. In plus, ambele au cate un fan-club devotat: paneristi pentru Panerai si tiffosi pentru Ferrari\", spun cei de la Panerai, motivandu-si alegerea, daca mai era nevoie. Colectia Ferrari a fost lansata cu un an inainte ca bolidul rosu sa implineasca 60 de ani, iar Panerai a incercat sa comprime masina la dimensiunea unui ceas, pentru a pastra toate caracteristicile Ferrari. In primul rand, toate modelele includ faimosul calut cabrat, care are o poveste destul de romantica: simbolul i-a apartinut maiorului Francesco Baracca, un aviator italian care a murit in lupta, in 1918. Scutul cu calutul cabrat i-a fost incredintat lui Enzo Ferrari de catre familia Baracca, ai carei membri fusesera impresionati de curajul lui Ferrari care pilota pe circuitul de la Savio, in 1923. Ferrari a incorporat talismanul lui Baracca in masinile sale, iar restul e istorie.Gama Ferrari cuprinde doua colectii - Scuderia si Granturismo. Ambele sunt puternic influentate de estetica masinilor Ferrari si includ detalii inspirate de motor, de grilaj si de tabloul de bord. Ceasurile sunt din otel, titan, aur sau platina, iar mecanismele acopera functiile unui ceas sport. Coloristica mizeaza pe mult galben si rosu, culorile emblema Ferrari. Elementele distinctive ale colectiei Scuderia sunt mastile de titan aplicate in jurul cronometrelor, iar in dreptul orei 12 apare calutul cabrat pe fundal galben si tricolorul italian. Chiar daca numele Panerai nu apare nicaieri, ceasurile pastreaza totusi caracteristicile marcii italiene: dimensiuni indraznete (45 mm) si calibrul Panerai. Preturile pot ajunge pana la 22.000 de euro (varianta in aur roz).Jaeger-LeCoultre are, poate, cea mai veche legatura cu masinile: in anii \'20, 95% dintre masinile care castigau cursele automobilistice aveau la bord ceasuri fabricate de acest orologer. Tot in anii \'20 a inceput si mariajul dintre Jaeger-LeCoultre si Aston Martin, iar in 2006 a aparut Amvox 2 Chronograph Concept - un ceas creat in colaborare cu Aston Martin, primul cronograf fara buton. Lansarea, oprirea si resetarea functiei cronograf se realizeaza printr-o apasare pe cristalul de safir al carcasei (in dreptul orei 12 pentru lansare si oprire si la ora 6 pentru resetare). Elementele Amvox2 fac referire la farurile, bordul si culorile Aston Martin. Sistemul mecanic integrat al ceasului este complet nou, iar butonul de blocare al cronografului este plasat in dreptul orei 9. Varianta de titan cu legaturi de platina costa 23.000 de euro. Anul trecut, IWC s-a aliat cu Mercedes-AMG si au lansat 55 de exemplare dintr-un model foarte exclusivist denumit CLS 55 AMG \"IWC Ingenieur\", un omagiu adus de inginerii germani ceasului \"ingineresc\" de la IWC, care a implinit 50 de ani in 2005 si din care au fost fabricate doar 1.000 de exemplare. Masina are un motor V8 de 5,5l si foarte multe detalii exclusiviste, care fac trimitere la IWC Ingenieur: bordul (vitezometru, tahometru, ceasul cu logo-ul IWC), nuanta gri-titan (carcasa ceasului este din titan) etc. CLS 55 AMG \"IWC Ingenieur\" incepe de la circa 100.000 de euro (versiunea standard) si poate ajunge pana la aproximativ 200.000 de euro (in functie de personalizari), dar se pare ca seria a fost deja epuizata. Ceasurile \"Ingenieur AMG\" au fost lansate in trei serii, dintre care \"IWC Ingenieur Automatik CLS 55 AMG\" in doar 55 de exemplare, disponibile numai pentru cei care au cumparat si masina. Dupa cum spunea un fan IWC, \"Merita sa-mi cumpar o masina ca sa fac rost de un Ingenieur\". Un \"Ingenieur AMG\" porneste de la 20.757 RON (5.900 de euro) si ajunge pana la 22.688 RON - 6.500 de euro (pentru varianta cronograf).Care e mai scump: ceasul sau masina?Dar orologeria nu este atrasa doar de masinile \"civile\", ci se aventureaza si pe piste, cu bolizii de curse. Audemars Piguet, orologerie \"cuminte\" si eleganta, a erupt cu un model aerodinamic, cu o carcasa ovala si cadran excentric - Millenary MC 12 Tourbillon si Chronograph, o reverenta in directia Maserati. Dupa cum masina este inovatoare, tot asa si ceasul foloseste materiale mai neobisnuite - carbon, aluminiu eloxat. Designul este, bineinteles, inspirat de motorul Maserati, iar mecanismul complicat si indraznet trimite cu gandul la masini de curse. Ceasul combina un tourbillon, un cronograf si sistemul care asigura o rezerva de functionare de 10 zile printr-un original \"sasiu\". Modelul este disponibil in culorile alb si albastru, semanand foarte bine cu versiunea pentru sosele a lui MC12. Ceasul este din platina, in serie limitata de 150 de piese, iar semnul distinctiv este faimosul trident Maserati, aplicat in aur. Pretul este 1.239.552 RON (350.000 de euro). Maserati MC 12 este masina care marcheaza revenirea marcii italiene in competitiile sportive de nivel inalt. De altfel, Maserati este sponsorul competitiei Trofeo Maserati Europa.Cum curentul vintage face valva in toata industria luxului anul acesta, ceasurile nu fac nici ele exceptie. De aceea, Girard-Perregaux a lansat la randul sau modele care fac referire la raliuri - mai precis, cursele din 1911 si 1976 din cadrul Raliului Monte Carlo. Firma a lansat un model dedicat primei editii a Raliului de la Monte Carlo (1911), cand soferul marseiez Henri Rougier a castigat cursa intr-o masina Turcat-Mery cu motor de 25 cp. Carcasa este gravata cu numele masinii si al soferului. \"Monaco 1911\" este disponibil in 500 de exemplare.Tissot s-a indepartat putin de la curentul mainstream, pe patru roti, si a ales sa lanseze un model dedicat competitiei MotoGP, intr-o prezentare mai excentrica - ceasul este vandut intr-o casca de motocicleta, de culoare galbena, fiind inconjurat de 17 medalioane gravate cu numele circuitelor MotoGP. Aceste medalioane pot fi folosite si po post de carcasa, pentru ca purtatorul sa stie mereu ce cursa are loc.Spre deosebire de masini, ceasurile nu trebuie sa o ia inainte ca sa capete recunoastere, apreciere si fan-cluburi. Dimpotriva. Dar la bordul unui Ferrari sau Bentley, e permis.