Cum stăm cu digitalizarea în România şi care este potenţialul pe care ni-l oferă tehnologia

Postat la 08 decembrie 2021 488 afişări

Cum stăm cu digitalizarea în România şi care este potenţialul pe care ni-l oferă tehnologia

• Se spune că „nevoia te învaţă”, iar pandemia a fost cea care a împins înainte şi România pe drumul spre o tehnologizare rapidă la toate nivelurile.

• Deşi accesul la toate instrumentele necesare părea suficient pentru o mult sperată digitalizare la nivel naţional, s-a dovedit că mulţi români nu au folosit această oportunitate.

• Necesitatea creată de pandemie a fost conştientizată de marile companii. În prima jumătate a anului 2021, Orange a extins acoperirea 4G pentru 85.000 de persoane din 215 localităţi din zone rurale, iar tehnologia 5G este accesibilă în prezent clienţilor Orange din 17 oraşe şi din staţiuni montane şi estivale.

Articol cu conţinut publicitar

Nevoia şi accesul la noile tehnologii şi la instrumentele digitale au luat amploare odată cu contextul pandemic şi criza sanitară care a mutat atât majoritatea angajaţilor, dar şi elevii sau studenţii, împreună cu profesorii lor, în mediul online.

În urma acestei provocări, una dintre întrebările cu greutate a fost dacă toţi cei care au nevoie au acces la instrumente digitale, internet şi alte tehnologii, le şi folosesc. Însă, odată cu trecerea timpului, oamenii şi-au dat seama că întrebarea corectă este dacă cei care aveau acces la toate tool-urile necesare aveau şi cunoştinţe şi abilităţi suficiente pentru a le folosi.

Accesul la oportunităţile oferite de lumea digitală ar trebui să fie egal pentru toţi. Cele mai recente studii arată că românii se află pe ultimele locuri în ceea ce priveşte utilizarea zilnică a internetului, comparativ cu celelalte regiuni din Uniunea Europeană. În plus, un raport de ţară al Comisiei Europene, realizat în 2020, arată că unul din cinci români nu a utilizat niciodată internetul, arată compania Orange, liderul pieţei locale de telecom.

Practic, doar puţin peste 10% din populaţia adultă are abilităţi şi competenţe digitale peste medie, România înregistrând astfel cel mai mic procent din Uniunea Europeană, potrivit Indicelui Economiei şi Societăţii Digitale (DESI) pentru 2020.

„România se situează pe locul 26 din cele 28 de state membre ale UE conform DESI 2020. Ţara noastră înregistrează în continuare cel mai scăzut nivel de utilizare a serviciilor de internet dintre statele membre ale UE, ceea ce corespunde cu cel mai scăzut nivel de competenţe digitale elementare din toată ţara. Acelaşi nivel scăzut se remarcă şi între locuitorii de la oraş versus cei din mediul rural”, se arată într-un comunicat al Orange România.

De asemenea, 39% dintre tinerii din România, cu vârste cuprinse între 16 şi 19 ani, îşi autoevaluează competenţele digitale ca fiind scăzute, comparativ cu media europeană de 15%, ceea ce poate duce la îngreunarea integrării acestora pe piaţa muncii.

„Aceste cifre ne arată că România are în continuare nevoie de programe de incluziune digitală. Tehnologia oferă multe oportunităţi dacă aceasta este accesibilă şi totodată dacă există programe care nu doar îi aduc pe români mai aproape de tehnologie, ci îi şi ajută să înveţe cum să o folosească.”

Oportunităţile oferite de lumea digitală ar trebui să fie accesibile pentru toţi

Pentru a contribui la creşterea competenţelor digitale la nivelul populaţiei, grupul Orange, împreună cu Fundaţia Orange, au lansat mai multe iniţiative şi campanii naţionale care au rolul de conştientizare şi susţinere a importanţei accesului populaţiei la tehnologia digitală.

Un astfel de exemplu este programul de educaţie digitală Digitaliada, ce încurajează folosirea la clasă a metodelor de lucru interactive şi a conţinutului digital educativ, pentru a creşte performanţele şcolare ale elevilor. Un alt exemplu este programul de educaţie digitală gratuită pentru femei „Centrul Digital pentru Femei / Women’s Digital Centers”, lansat de Fundaţia Orange în 2015, care acum include 320 de centre în 23 de ţări, dar şi lansarea primului centru Solidarity FabLab din România, în parteneriat cu Asociaţia Fab Lab Iaşi, lansat în noiembrie 2020 de Fundaţia Orange România.

De asemenea, Orange a lansat şi campania „Facem tehnologia digitală accesibilă tuturor”, pentru a atrage atenţia asupra importanţei subiectului incluziunii digitale în România.

„Campania este construită în jurul iniţiativelor Orange şi ale Fundaţiei Orange care contribuie la dezvoltarea sistemului educaţional şi a comunităţilor vulnerabile din România”, au transmis reprezentanţii Orange.

Pe lângă campaniile de conştientizare, Orange a investit constant şi în extinderea reţelei mobile prin facilitarea accesului la reţeaua Orange 4G în mediul rural şi la tehnologia 5G în cel urban, care ajută la o mai bună incluziune digitală atât în sectorul educaţional, pe piaţa muncii, dar şi în proiectele antreprenoriale.

Tehnologia 4G şi 5G ajuta la dezvoltarea mediului de afaceri şi a celui antreprenorial

„Peste 98% din populaţia ţării se bucură de beneficiile reţelei mobile 4G, conform datelor din 31 august 2021. În prima jumătate a anului 2021, am extins acoperirea 4G pentru 85.000 de persoane din 215 localităţi din zone rurale. În plus, tehnologia 5G este accesibilă astăzi clienţilor din 17 oraşe, printre care Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Braşov, Constanţa, Craiova, dar şi celor din staţiuni montane şi estivale.”

De asemenea, investiţiile Orange în reţelele 4G şi 5G se traduc în beneficii directe pentru clienţi, prin creşterea gradului de digitalizare, un acces mai bun la informaţii, susţinerea mediului educaţional, crearea de noi oportunităţi pe piaţa muncii, dar şi favorizarea dezvoltării mediului de afaceri şi a celui antreprenorial din România.

Iar pentru a folosi tehnologia 5G la adevăratul ei potenţial, Orange a lansat, în luna martie 2021, primul abonament 5G cu router inclus ce permite conexiuni Wi-Fi la viteze 5G pentru companii şi a introdus, în 2020, internet nelimitat 5G în abonamente mai accesibile – Smart15 (15euro/lună).

Orange susţine şi ecosistemul de start-up-uri, astfel că a dezvoltat primul laborator 5G din România, un hub în care mediul academic, startup-urile şi companiile pot să inoveze şi să testeze soluţiile bazate pe tehnologia 5G. În plus, Orange este activ implicată în proiecte de cercetare la nivel European, pentru dezvoltarea reţelei 5G.

Tot pentru a susţine antreprenorii români Orange a dezvoltat mai multe programe, precum Orange Fab România - program de accelerare de un an, conceput pentru a susţine antreprenorii în dezvoltarea de produse inovatoare şi distribuirea acestora pe plan local şi internaţional – sau Orange 5G Lab - iniţiativă Orange în colaborare cu Insitutul de Cercetare CAMPUS al UPB ce îşi propune să susţină cercetătorii, startup-urile şi companiile să îşi testeze în avans soluţiile bazate pe 5G şi să inoveze în jurul acestei tehnologii.

„Orange 5G Lab face parte dintr-o iniţiativă internaţională a grupului Orange care îşi propune să sprijine actorii economici şi cercetătorii în descoperirea valorii, utilităţii şi oportunităţilor aduse de 5G şi în dezvoltarea soluţiilor care vor face diferenţa într-o economie digitală”, au mai transmis reprezentanţii Orange.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
tehnologie,
4g,
internet,
dezvoltare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.