Într-o piaţă a evenimentelor în care noutatea şi inovaţia sunt cerinţe constante, un start-up-ul românesc vine cu o soluţie inovatoare care trasformă roboţii în artişti
Într-o piaţă a evenimentelor în care noutatea şi inovaţia sunt cerinţe constante, start-up-ul românesc CyberEvent vine cu o soluţie inovatoare - RoboCanvas, un sistem de roboţi bazat pe inteligenţă artificială care transformă fotografiile în caricaturi desenate în timp real.
Cu o investiţie de peste 130.000 de euro şi opt luni de dezvoltare intensă, sistemul a fost deja prezent la peste 30 de evenimente organizate pentru branduri de top precum Google şi Coca-Cola. Compania, care a încheiat anul 2024 cu venituri de 400.000 de euro, îşi propune să îşi dubleze afacerile în 2025, mizând pe extinderea în ţările vecine şi pe dezvoltarea de noi soluţii inovatoare pentru industria evenimentelor.
„Lucrând de mulţi ani în industria evenimentelor şi fiind destul de conectat la nivel global cu ceea ce se întâmplă în piaţă, aceasta este genul de industrie în care, în briefuri, nu lipseşte niciodată solicitarea: «Am vrea ceva nou, am vrea ceva inovativ, am vrea ceva, dacă se poate, ce nu s-a mai văzut». Iar 99% dintre soluţiile aplicate evenimentelor trebuie să conţină ceva ce nu s-a făcut până acum“, a precizat, în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Valentin Văcăruş, fondatorul CyberEvent.
Compania a fost fondată înainte de pandemie, când Văcăruş a identificat o oportunitate în piaţă.
„Înainte de pandemie, organizând pentru clienţi un eveniment cu multe soluţii digitale, am descoperit că nu există nicio platformă sau hub care să pună la dispoziţia, în special, a agenţiilor sau a companiilor soluţii tehnologice care să permită interacţiunea directă cu end-userul, cu participanţii la eveniment. Am început cu o instalaţie second-hand cumpărată din Israel. După aceea, pas cu pas, am ajuns la aproape 100 de astfel de soluţii, dintre care 95% sunt produse în România.“
RoboCanvas, una dintre soluţiile create de companie, a necesitat opt luni de dezvoltare intensă. „Caricaturile sunt create de un model bazat pe inteligenţă artificială. Este un model pe care îl rulăm local şi pe care l-am antrenat cu ajutorul a 1.000 de caricaturi realizate de caricaturişti celebri. Tot ceea ce este transmis către roboţi este interpretat de un model AI care generează codul necesar pentru ca roboţii să deseneze“, a explicat Ştefan Gavril, chief innovation officer în cadrul CyberEvent.
Cum funcţionează mai exact RoboCanvas? Persoanei care vrea să încerce soluţia i se face mai întâi o poză cu telefonul mobil, care este procesată de software-ul AI RoboCanvas şi transformată într-o caricatură, ce este ulterior desenată de roboţi pe hârtie.
Soluţia este scalabilă, putând funcţiona cu mai mulţi roboţi în paralel: „La un eveniment mare, am putea lucra şi cu şase roboţi în paralel, sau clientul poate alege unul singur, dacă are un buget mai restrâns“, a precizat Gavril. Pentru trei roboţi prezenţi la un eveniment pentru câteva ore, preţul porneşte de la 2.500 de euro.
Anul acesta, echipa continuă să lucreze la îmbunătăţirea soluţiei: „Momentan durează circa 3-4 minute ca robotul să deseneze caricatura, dar vrem să reducem timpul la două minute. Oamenii nu vor să aştepte foarte mult, chiar dacă mulţi stau şi filmează procesul, fiind fascinaţi de ideea că o mână de robot le creează desenul“, a menţionat Gavril. De asemenea, compania lucrează şi la diversificarea tipurilor de portrete: „Am implementat un tip de caricatură care îţi creează o imagine mai plăcută, mai dezirabilă – o caricatură mai «soft». În momentul de faţă, lucrăm şi la implementarea unei alte opţiuni – să se poată alege şi un portret simplu, nemodificat de AI.“
CyberEvent a implementat până acum diverse soluţii pentru companii precum Google, YouTube, Philip Morris, Coca-Cola şi Procter & Gamble, fiind prezentă cu activări în ţări precum Italia, Polonia, Serbia, Croaţia şi Arabia Saudită.
O altă soluţie inovatoare la care lucrează compania este Holobox: „Este o cutie cu un ecran transparent. Datorită profunzimii cutiei, tot ce se vede pe ecran arată ca o hologramă. Software-ul pe care lucrăm în prezent are ca scop să creeze din acea hologramă o interacţiune foarte interesantă cu utilizatorul“, a explicat Ştefan Gavril.
Pentru 2024, CyberEvent şi-a propus să participe la 500 de evenimente şi să adauge cel puţin 15 instalaţii noi în portofoliu. „Ne propunem o cifră de afaceri de minimum 700.000 de euro la finalul anului. Practic, ar trebui să ne dublăm faţă de anul trecut, ceea ce am reuşit să facem de la an la an, într-o industrie în care, până acum, nu am investit deloc în marketing. Vom începe să investim în promovare şi credem că acest lucru ne va ajuta“, a punctat Valentin Văcăruş.
Compania a investit până acum peste 300.000 de euro în instalaţii şi plănuieşte să se extindă în ţările vecine: „Am încheiat câteva parteneriate cu companii similare din ţările din jur, precum Ungaria, Cehia şi Austria. Acesta este primul nostru obiectiv – să începem să avem evenimente recurente acolo“, a completat Văcăruş.
„Ne propunem minimum 700.000 de euro ca cifră de afaceri la finalul anului. Practic ar trebui să ne dublăm faţă de anul trecut, ceea ce am reuşit să facem de la an la an într-o industrie în care noi până acum nu am investit absolut deloc în marketing. Dar vom începe să investim în promovare şi credem că asta o să ne ajute.”
Valentin Văcăruş, fondatorul CyberEvent
„Momentan durează circa 3-4 minute ca robotul să deseneze caricatura, dar vrem să îmbunătăţim timpul la 2 minute. Oamenii nu vor să stea foarte mult să aştepte, chiar dacă mulţi stau şi filmează în timp ce se desenează caricatura pe foaie pentru că le place fix ideea că mâna de robot le creează acest desen.”
Ştefan Gavril, Chief Innovation Officer, CyberEvent
Rubrica „Start-up Pitch”
1. Invitat: Cosmin Pertz, cofondator şi CEO al Examin
Ce face? Este specializat în automatizarea şi analiza video cu ajutorul inteligenţei artificiale (AI).
„Vrem să punem bazele unei companii în Statele Unite şi să atragem atât clienţi cât şi investitori din zona respectivă. Deşi ne dorim să fim activi şi în România, extinderea în SUA reprezintă o oportunitate importantă, având în vedere integrarea mai uşoară cu alte soluţii de acolo. În martie intenţionăm să facem acest pas şi să demarăm procesul de înfiinţare a companiei. Pe termen scurt, ne propunem să finalizăm între 3 şi 5 modele AI bine antrenate şi validate de clienţi cu experienţă în industrie, înainte de a ne extinde efectiv în Statele Unite. Totuşi, trebuie să iniţiem procesul din timp şi să ne familiarizăm cu particularităţile pieţei. Pe termen mediu, dorim să scalăm soluţia în mai multe direcţii, inclusiv modele AI, automatizări şi IoT.“
2. Invitaţi: Valentin Văcăruş, fondatorul CyberEvent, şi Ştefan Gavril, chief innovation officer în cadrul CyberEvent
Ce fac? Furnizează soluţii digitale pentru evenimente, una dintre acesta fiind RoboCanvas, un sistem bazat pe AI care desenează caricaturi în timp real pe baza fotografiilor utilizatorilor.
Rubrica „Start-up Update”
1. Invitată: Irina Constantin, cofondatorare şi CEO, VAUNT – platformă de vânzări şi marketing pentru domeniul imobiliar
Ce e nou? Start-up-ul românesc are în plan să lanseze o rundă de finanţare, în condiţiile în care de la lansarea soluţiei în urmă cu patru ani şi până în prezent s-a dezvoltat aproape integral doar din fonduri proprii. Acum vizează o expansiune accelerată în afara României, în special pe piaţa din Statele Unite, unde a deschis deja un sediu.
„Suntem în discuţii cu câteva fonduri şi cu câţiva investitori şi vom vedea cum se alinează planul lor cu planul nostru pentru că asta este cel mai important lucru. Noi vrem să mergem pe dezvoltarea produsului în continuare şi pe consolidarea sa şi să punem şi know-how-ul de achiziţie în produs. Este foarte important pentru noi acest lucru şi totodată să ne luăm şi parteneri în această direcţie.“
2. Invitat: Elvis Arteni, cofondator Pathium (fostul MetaTags) – soluţie de smart tracking pentru transporturi
Ce e nou? Start-up-ul local se pregăteşte să lanseze în luna martie a acestui an soluţia sa inteligentă de monitorizare în timp real a transporturilor de mare valoare, având deja discuţii cu mai mulţi potenţiali clienţi, printre care se numără o berărie artizanală din Bucureşti, o firmă de logistică din zona automotive din Sibiu şi câteva companii din zona de vest a ţării. De la demararea proiectului în 2023, start-up-ul a fost în faza de teste şi dezvoltare, reuşind să găsească anul trecut un partener strategic pentru componenta hardware a soluţiei.
„După lungi căutări am găsit un colaborator cu sediul în Italia. Ei sunt italieni la bază, dar au o experienţă de 15 ani în Europa - au mai lucrat cu firme mari, precum DHL, pentru soluţii similare. Şi atunci după câteva luni şi sesiuni de comunicare, sesiuni în care ne-au trimis device-urile lor, am testat device-urile lor, le-am conectat la platforma noastră şi multe alte de etape de «trial and error», ne-am dat seama că ei chiar ne oferă toată soluţia hardware de care avem nevoie.“
3. Invitat: Mihai Guran, fondator şi CEO al SalesOMMO – platformă pentru vânzări bazată pe AI
Ce e nou? Start-up-ul românesc şi-a propus ca în prima jumătate a anului 2025 să ajungă la un portofoliu de 20-30 de clienţi şi să atragă o finanţare de la un fond de investiţii. Proiectul SalesOMMO a fost demarat în 2023, iar prima versiune a platformei a fost lansată la începutului anului trecut.
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
-
Ce mai face George Soros la 94 de ani, „inamicul public" numărul 1 din România. Cine este Alexander Soros, urmașul lui, care a fost decorat de fostul președinte american Joe Biden în locul tatălui său. Scott Bessent, mâna dreaptă a lui Soros, alături de care a prăbușit lira sterlină, e acum ministru de Finanțe în SUA
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro