În ce îşi mai investeşte banii unul dintre cei mai „vechi” antreprenori din piaţa locală de tehnologie
Unul dintre cei mai „vechi” antreprenori din piaţa locală de tehnologie – Antonio Eram – fondator al procesatorului de plăţi online Netopia – este cel mai nou actor din industria de investiţii în start-up-urile tech. Ţinta? Aplicaţiile sau serviciile web care se leagă de zona de plăţi. Cum îşi alege fondatorul Netopia proiectele în care îşi pune banii? Nu mergeţi la Antonio cu power-pointuri cu estimări la virgulă despre cum va fi cifra de afaceri în 2025 şi cum veţi vinde afacerea în 2030. Pasiunea fondatorilor pentru proiect şi dorinţa lor de a face ceva sunt cele care contează cu adevărat, dezvăluie antreprenorul.
Am ajuns deja la 6 investiţii. (…) Tichetul nostru mediu este undeva la 25.000 - 30.000 de euro şi se poate duce mai sus. În total până acum avem investiţii de 150.000 de euro, nu este o sumă extraordinară, dar aici vorbim de banii noştri, făcuţi de Netopia“, a declarat Antonio Eram la emisiunea ZF IT Generation, unde a fost invitat în cadrul noii rubrici Investor Watch. Printre companiile în care a investit până acum Netopia Ventures se numără Milluu şi Mocapp, proiecte care au fost prezentate în trecut în cadrul emisiunii ZF IT Generation. Eram a precizat că deciziile de investiţii sunt luate pe baza altor indicatori decât în cazul unor fonduri clasice. „Abordarea noastră nu este una tehnică. Spre deosebire de alte fonduri pe noi ne interesează mai mult pasiunea, ideea, echipa, ce au de spus oamenii, dorinţa de a face ceva, mai puţin partea de cifre, bilanţul, care e business planul, care e proiecţia, care este strategia de exit şi aşa mai departe.“
Decizia de a crea acest vehicul dedicat start-up-urilor a fost luată în condiţiile în care businessul Netopia trece printr-o reorganizare în contextul în care compania a aplicat pentru obţinerea unei licenţe de la Banca Naţională a României. „Noi trecem printr-un proces de restructurare a întregului business şi facem mai multe entităţi, această mişcare este necesară datorită faptului că vom primi o licenţă de la BNR, este un proces mai complex pe care poate îl vom aborda în altă discuţie.“ Când, făceam această organizare ne-am dat seama că am fost de-a lungul vremii abordaţi de tot felul de antreprenori şi de tot felul de oameni cu idei care au cerut - dacă putem - să fim parteneri cu ei, să venim cu o investiţie de tip angel sau să îi ghidăm. Atunci am zis că dacă tot avem nişte bani puşi deoparte şi această entitate foloseşte banii produşi de către Netopia Payments să îi investim în proiecte în care credem, care au potenţial şi care sunt în principiu axate pe linia noastră de business, de plăţi. Nu ne apucăm de construcţii, de imobiliare. Pe noi ne interesează să ajutăm cu bani, cu puţini bani sau cu mai mulţi bani - depinde de situaţie şi context, dar şi cu sfaturi, cu resursele noastre, antreprenori care vor să pornească pe zona de aplicaţii mobile, servicii web şi care se leagă într-un fel sau altul de zona de plăţi.“
Investor Watch
Antonio Eram, fondator Netopia Ventures
Investiţii ţintă: Idei bune pe zona de plăţi şi proiecte realizate de echipe cu pasiune.
„Am ajuns deja la 6 investiţii. (…) Tichetul nostru mediu este undeva la 25.000 - 30.000 de euro şi se poate duce mai sus. În total până acum avem investiţii de 150.000 de euro, nu este o sumă extraordinară, dar aici vorbim de banii noştri, făcuţi de Netopia.”
Antonio Eram nu exclude colaborarea în viitor cu alte fonduri de pe piaţa locală, dar în prezent banii sunt doar cei generaţi de Netopia Payments. „Nu suntem asociaţi cu nimeni, deocamdată, dar se poate duce discuţia către un fond local fără o problemă“. Investiţiile reprezintă mai degrabă un ajutor pentru cei aflaţi la început de drum, a punctat şeful Netopia. „Vrem să introducem banii înapoi în sistem pentru că prin asta toată lumea are de câştigat. O spun şi datorită faptului că noi nu am fost ajutaţi de nimeni niciodată. Nu am primit investiţie, când am început compania acum 17-18 ani nu exista conceptul de seed, de angel investment, de VC şi aşa mai departe, totul a fost cu mânecile suflecate, pe calea grea.“
În acest an fondul mai are bani pentru 3 până la 5 investiţii, a declarat Antonio Eram. „Anul acesta am bugetat până la 150.000 de euro, deci mergând pe această direcţie cred că mai este loc de 3-4-5 investiţii mici. Acum mulţi vor să ridice sume mult mai mari şi negociem fiecare bănuţ, dar repet, acţiunea noastră nu este de a oferi doar nişte bani ci de a ne implica efectiv în procesul de business, cu serviciile noastre. Pentru unii, de exemplu, facem modificări în platformele noastre tocmai pentru a fi mai bine integrate şi să ofere acestui antreprenor exact soluţia de care are nevoie. Această modificare presupune nişte costuri, nu o punem în calculul investiţiei, dar există ca şi cost pentru noi. Eu nu aş vedea asta ca pe o investiţie, ci ca pe un fel de ajutor pentru cei la început.“
Start-up Update
Cosmin Dumitrache, cofondator al Medic Chat - start-up-ul local de health-tech care a dezvoltat aplicaţii mobile şi o platformă prin care utilizatorii pot cere sfaturi medicilor,
Ce e nou? Start-up-ul a reuşit să atragă o finanţare în valoare totală de peste 250.000 de euro, din care o treime va fi asigurată de fondul de investiţii Cleverage, iar restul de un angel investor din SUA şi de alţi investitori privaţi înscriţi pe platforma de crowdfunding locală SeedBlink.
„Medic Chat este o aplicaţie şi platormă prin care oricine poate să acceseze rapid şi uşor sfatul unor doctori de top din întreaga ţară. Accesarea sfatului unui doctor este de regulă un proces dificil, mănâncă mult timp şi mulţi bani - noi vrem să facem acest lucru la fel de simplu ca a comanda un Glovo sau a lua un Uber sau a rezerva o cazare pe Airbnb. Avem peste 200 de doctori înscrişi, acoperim 40 de specialităţi medicale, asta încercăm noi să facem un pic diferit faţă de alţi jucători din piaţă.”
Sfatul expertului
Nic Vasiliu, technology solutions professional în cadrul echipei Microsoft din regiunea Europei Centrale şi de Est
Recomandări pentru start-up-uri: Integraţi comunicarea într-o singură platformă
„Această criză, COVID, ne forţează să interacţionăm mai mult de la distanţă decât faţă în faţă. Una din provocări este lipsa semnelor nonverbale care ne ajută să vedem reacţia participanţilor la ceva ceea ce am spus. De aceea, una din noutăţile anunţate pentru platforma Microsoft Teams este «live reactions», posibilitatea de a-ţi exprima un sentiment vizavi de ceea ce e prezentat. Opţiunile sunt like, love, laugh şi applaud.”
Andrei Georgescu, fondator White Image, prima agenţie locală de marketing prin e-mail
Recomandări pentru start-up-uri: Pentru start-up-uri în primele faze prioritatea trebuie să fie construcţia de baze de date pentru viitoare campanii.„Pentru companiile mature, sau care au atins un anume grad de maturitate marketingul prin e-mail este chiar în top 2-3 cele mai eficiente canale de vânzare. Există tendinţa şi în rândul start-up-urilor să se uite în zona asta, ceea ce nu este deloc greşit, doar că ar trebui să-şi stabilească alte aşteptări. La început start-up-urile trebuie să se concentreze pe creşterea bazei de date, şi să facă acest lucru organic şi cât mai eficient astfel încât într-un termen mediu, de un an de zile, vor începe să vadă rezultatele campaniilor pe e-mail.”
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noimebrie 2019 şi realizată împreună cu Banca Transilvania, Microsoft şi Telekom, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 300 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19,00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation.
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro