Femeile destepte aleg tehnologia

Postat la 30 iunie 2008 20 afişări

Spune-mi ce porti in geanta ca sa stiu cine esti - ar putea fi o adaptare masculina a cunoscutului proverb. Ce spune existenta unui smartphone in geanta unei doamne? Multi ar fi tentati sa creada ca este exceptia care confirma regula "telefoanele destepte sunt pentru barbati". Un studiu recent vine sa contrazica mitul creat in jurul telefoanelor inteligente si astfel iese la iveala adevarul: femeile iubesc tehnologia!

Potrivit unui studiu, realizat de Nielsen Mobile, numarul femeilor americane care folosesc smartphone-uri s-a dublat in ultimul an. Peste 10,4 milioane de femei din State sunt astazi posesoarele unor telefoane care au mai multe caracteristici decat culoarea roz si taste cu cristale Swarovski. Cercetatorii pun aceasta cres- tere pe seama tendintei de ieftinire a acestor terminale mobile si a orientarii producatorilor spre telefoane destepte cu un design apreciat si de reprezentantele sexului frumos. Specialistii din industrie spun ca un "vinovat" pentru acest trend este si Apple cu al sau iPhone, a carui strategie de marketing a fost adoptata si de ceilalti producatori, fiind astfel obligati sa lanseze pe piata telefoane la preturi mai mici si cu un design imbunatatit. In octombrie anul trecut, unul din patru posesori ai telefonului iPhone a fost o femeie, iar in martie numarul a crescut de la 1 la 3, potrivit Nielsen, companie care urmareste tendintele de pe piata IT.

Nu doar in business

Apetenta femeilor pentru telefoane mobile cu functii multiple nu este tocmai noua si nu se bazeaza numai pe ieftinirea acestora. Femeile folosesc smartphone-uri de ani de zile, cu precadere in mediul de afaceri. Acum insa, tot mai multe femei realizeaza functionalitatea telefoanelor si in mediul casnic, pentru stabilirea programului familiei sau pentru a tine legatura cu prietenii. "In ziua de azi nu mai esti privit ca un tocilar daca ai un smartphone", spune Carolina Milanesi, director de cercetare in cadrul Gartner Group, cel mai mare institut de cercetare in domeniul IT. "Si femeile, inclusiv sotiile si mamele, au nevoie de ajutoare pentru a tine pasul cu ritmul de viata alert."

Producatorii de telefoane si furnizorii de servicii mobile sunt de parere ca femeile sunt cele care deschid drumul tehnologiei spre tot ceea ce inseamna mediul casnic, un mediu care nu se regasea printre destinatiile targetate initial. Potrivit Verizon Wireless, femeile sunt cele care decid asupra optiunilor wireless ale familiei, in proportie de 71%, inclusiv telefoanele sau planurile de servicii. Ca un rezultat, producatorii de smartphone-uri incep sa aiba campanii de marketing special pentru femei. Astfel, firmele producatoare de telefoane mobile dau bani grei pentru a fi prezente in revistele pentru femei cele mai citite din Statele Unite ale Americii precum Elle, Martha Stewart Living sau O, revista vedetei TV Oprah Winfrey.

Magda Popescu, PR communication la Romanian Retail Development, nu e casnica, dar are un BlackBerry de un an de zile. De cand l-a descoperit, spune ca nu se mai vede traind fara un astfel de device. Motivul? Faptul ca este in permanenta conectata la mediul de afaceri in care lucreaza. "Imi place ca primesc e-mail-uri in timp real, iar conexiunea este foarte buna, nu numai pentru internet, ci am acces la orice informatie de care am nevoie." Popescu a avut si alte smartphone-uri, dar nu a fost multumita de conexiunea la internet. "Sunt un 'control freak' si ca urmare vreau sa pot contacta sau sa pot fi contactata la orice ora din zi si din noapte." Atunci cand doreste sa-si achizitioneze un telefon, Magda Popescu isi doreste in principiu un device cu ecran mare, cu tastatura accesibila (la BlackBerry tastatura este de tip QWERTY), conexiune buna la internet si posibilitatea de a deschide documentele in MS Office.

David Christopher, director de marketing la divizia de wireless a AT&T, considera ca femeile nu erau la inceput atat de incantate de gadget-urile mari si cu functii multiple. Insa, din momentul in care smartphone-urile au devenit mai subtiri, mai mici si mai ieftine, acestea au inceput din ce in ce mai mult sa isi indrepte atentia si spre terminalele mobile care pareau a fi destinate in special barbatilor. "Acum sunt suficient de mici incat sa incapa in geanta unei femei. Iar designul chiar este o caracteristica extrem de importanta pentru ele", spune Christopher.

Toti vor sa semene cu Apple

Boom-ul pe care telefonul de la Apple l-a avut pe aceasta piata i-a facut pe ceilalti competitori sa incerce din rasputeri sa aduca inovatie in ceea ce priveste designul telefoanelor mobile sau sa faca in asa fel incat sa atraga un numar considerabil de clienti. Sprint, o divizie a Sprint Nextel, va incepe sa vanda, de luna aceasta, Instinct, un device cu touch-screen, creat de Samsung, care are multe functii asemanatoare cu iPhone-ul de la Apple. Tot vara aceasta RIM (Research in Motion, designer, producator si comerciant de solutii wireless pentru piata mondiala de telecomunicatii mobile) va adauga in portofoliul de produse BlackBerry Bold, cu o conexiune mult mai rapida la internet.

Dar, chiar daca pare ca femeile si-au schimbat complet comportamentul de cumparare a gadgeturilor, sunt inca lucruri care le dau de gol. Studiul facut de Nielsen arata ca femeile sunt mult mai sensibile la pret decat barbatii, iar jumatate din ele raman fidele brandului pe care l-au avut anterior. In plus, culoarea roz este inca preferata, o dovada fiind vanzarile mari pe care RIM si Verizon Wireless le raporteaza pentru BlackBerry Pearl, de culoare roz. "Culoarea a fost cea care a atras audienta feminina. Cu ani in urma, piata se concentra mai mult pe partea functionala. Acum termenul de "lifestyle" se regaseste foarte mult in tot ceea ce inseamna tehnologie", spune Mark Guibert, vicepresedinte al departamentului de marketing al RIM.

Cu toate acestea, specialistii atentioneaza producatorii sa nu cada in capcana rozului, pentru ca nu este de ajuns ca un smartphone sa aiba aceasta culoare sau o oglinda, pentru a fi cumparat de femei. Steven Jobs, CEO al Apple, a inteles acest lucru. Desi produsul nu se adreseaza in special femeilor, iPhone are un design curat si caracteristici multimedia care sunt si pe placul femeilor.

Cum cumpara o femeie?

In primul rand, ce este mai important pentru ea ? design, functii sau ambele? Unele femei apreciaza telefoanele colorate, din materiale mai sofisticate, altele vor un design atragator, altele se uita la functionalitatea gadgetului in detrimentul aspectului, in timp ce exista si femei care isi doresc o combinatie intre cele doua. Conteaza si ce fel de telefoane a folosit anterior. Nimeni nu vrea un telefon "entry level" daca este deja avansat in domeniu sau viceversa. Pentru ce il va folosi? Il va utiliza in special pentru a da telefoane, pentru mesaje, pentru acces la internet sau pentru a-si face agenda zilnica? Este clar ca unele telefoane sunt mai potrivite decat altele pentru diverse scopuri.

O mare parte din segmentul feminin considera ca smartphone-urile sunt mai mult decat o punte de legatura cu biroul sau mediul de afaceri. Potrivit Nielsen, doua treimi dintre femeile cu smartphone-uri spun ca le folosesc mai mult pentru chestiuni personale decat pentru business. Contrastul cu barbatii este puternic: doar 42 de procente din detinatorii de telefoane inteligente spun acelasi lucru. Dar ce ar face o femeie care doreste toate functiile unui iPhone, dar e-mail-ul de serviciu nu merge decat pe BlackBerry?

In acest caz, Andreea Newman, vicepresedinte pentru afaceri guvernamentale la Northwest Airlines, s-a hotarat sa le cumpere pe amandoua. "BlackBerry-ul

il folosesc la serviciu, iar iPhone pentru distractie, pentru ca folosirea e-mail-ului pe iPhone este mai dificila." Totusi, BlackBerry-ul i-a placut atat de mult, incat i-a cumparat unul si fiicei sale, in varsta de 21 de ani, pentru a putea comunica mai bine cand aceasta este plecata in Europa. Iar baiatului ei, in varsta de 12 ani, Newman i-a cumparat un iPod Touch (care poate accesa internetul prin conexiune Wi-Fi).

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Femeile,
destepte,
aleg,
tehnologia
/business-hi-tech/it/femeile-destepte-aleg-tehnologia-4074275
4074275
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.