SMS-ul care plăteşte cafeaua sau călătoria cu autobuzul

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 06 noiembrie 2012 113 afişări

SMS-ul care vinde mai mult decât chioşcul telefoanele inteligente capătă tot mai multe întrebuinţări în viaţa de zi cu zi. Mai nou, cu un SMS se poate plăti o cafea la un dozator, un buchet de flori sau se pot plăti călătoriile cu mijloacele de transport în comun în Capitală, Alba Iulia, Turda şi Iaşi. De la începutul anului viitor bucureştenii vor putea plăti chiar şi o singură călătorie prin SMS, acum serviciul vizând doar abonamentele de o zi.

"În aplicaţia de pe un smartphone, călătorii vor putea vedea de anul viitor în cât timp ajunge în staţie un autobuz, tramvai sau troleibuz, aşa cum se întâmplă în alte oraşe europene", declară Dan Boabeş, fondatorul Simplus, companie furnizoare de servicii de plată prin SMS. Compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 5,3 milioane de euro, iar pentru 2012 Boabeş se aşteaptă la încasări de 7 milioane de euro. Pentru comparaţie, în 2008, firma, care are o profitabilitate de 12-14%, a înregistrat o cifră de afaceri de 2 milioane de euro. Cel mai mare potenţial de dezvoltare al afacerii se află tot în zona serviciilor de transport în comun, spune Boabeş, care adaugă că se află în discuţii avansate cu încă alte patru oraşe pentru introducerea plăţilor prin SMS pentru autobuze sau alte mijloace. În Bucureşti, clienţii RATB pot achita prin SMS un abonament de o zi pentru a circula pe rutele de autobuz, troleibuz şi tramvai.

"Vindem prin SMS mai mult decât vinde RATB prin 200 de chioşcuri, numărul tranzacţiilor ridicându-se la 4-5.000 pe lună", spune Boabeş care admite însă că abonamentul de o zi este cel mai slab produs al regiei. Tehnic, procedura este următoarea: clientul trimite un SMS cu litera "A" la 7456, primeşte un SMS cu un cod şi poate circula liniştit pe orice rută din Capitală. De la începutul anului viitor însă, călătorii vor putea achita chiar şi un singur bilet prin SMS sau îşi vor putea încărca, cu orice sumă doresc, cardurile de transport. Care va fi însă traseul banilor din telefon către cartela de călătorii? SMS-ul trimis va fi recepţionat de un server ce va transmite informaţia apoi tuturor mijloacelor de transport. Iar în momentul în care un călător va urca în autobuz, de exemplu, şi va apropia cartela de device-ul de taxare, aceasta se va încărca automat cu suma dictată prin SMS, mai puţin contravaloarea călătoriei respective.

Tot pentru dezvoltarea serviciilor pentru transportul în comun, Simplus a achiziţionat recent platforma transporturban.ro, activă de anul trecut şi care are 30.000 de utilizatori. Platforma, explică antreprenorul, are mai multe componente, iar una dintre ele permite calcularea unei rute optime de transport între anumite puncte, iar călătorii pot afla durata medie a unui drum, de pildă. Acest serviciu poate fi accesat atât de pe calculator, cât şi de pe mobilele inteligente. De la începutul anului viitor clienţii RATB vor putea "în loc să-şi încarce cardurile la chioşc, să facă acest lucru fie din aplicaţie, unde vor putea vedea produsele ca în meniul de la restaurant, fie prin SMS, atunci când ştiu exact ce anume vor". Or, numărul chioşcurilor la care se pot face abonamente sau achita călătoriile este de zece ori mai mic decât numărul de staţii ale mijloacelor de transport în comun în Capitală; reprezentanţi ai municipalităţii au anunţat recent că doresc să cumpere şi automate la care să poată fi încărcate cartelele.

Miezul afacerii Simplus sunt însă SMS-urile, iar Boabeş spune că în această zonă sunt două variante de business: pasiv ("aştepţi să vină clientul la tine") sau activ ("îl înveţi să folosească această metodă de plată"). "La început serviciile ţinteau tinerii şi pe cei înclinaţi către tehnologie, dar acum ne îndreptăm către masa largă de clienţi", spune Boabeş, care este de formaţie inginer de telecomunicaţii şi are un MBA.

Compania clădită de el de-a lungul anilor s-a axat pe plăţile mici, cu valori de până în zece euro, iar cea mai importantă direcţie de dezvoltare pe care o vede antreprenorul este din parteneriatele cu regiile de transport în comun. Primul pas a fost făcut în urmă cu aproape doi ani, la Alba Iulia, unde se putea plăti prin SMS călătoria cu transportul în comun, 11% din totalul plăţilor fiind făcute astfel. De-atunci, serviciul a devenit disponibil şi în Turda, Bucureşti şi, de curând, în Iaşi, iar Boabeş spune că se află în discuţii cu încă patru oraşe, cu două dintre acestea fiind chiar "avansate".

Boabeş a pornit afacerea în urmă cu zece ani, când a propus unei televiziuni să încaseze prin SMS-uri plata pentru dedicaţii, iar acum "15 televiziuni din România folosesc sistemul". Simplus a dezvoltat în timp şi aplicaţii prin care se pot plăti în acelaşi fel şi cărţi, flori sau chiar cafeaua de la un aparat de tip vending. Firma are acum în jur de 2.000 de parteneri care folosesc soluţia de plată Simplus, piaţa de profil fiind estimată la circa 300 de milioane de euro. Prin 2006-2007 în domeniu activau în jur de 50 de firme, dar acum doar trei au, conform antreprenorului, afaceri de peste un milion de euro, iar Simplus rulează de peste două ori mai mulţi bani decât următorul plasat. Dan Boabeş a mai dezvoltat o afacere, Parlatel, cu activităţi în zona de telefonie fixă, care a fost cumpărată în 2007 de Digital Cable Systems. Cât de interesaţi sunt însă acum investitorii de o companie cu creşteri anuale de două cifre rămâne de văzut.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
tehnologie,
sms,
telefoane,
simplus,
dan boabes,
bilete
/business-hi-tech/it/sms-ul-care-plateste-cafeaua-sau-calatoria-cu-autobuzul-10272883
10272883
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.