Povestea unei noi afaceri româneşti cu potenţial gigant, construită de o echipă de colegi care au ajutat la crearea celui mai mare business românesc construit vreodată
Succesul avut de UiPath, unicornul tech născut în Bucureşti, nu doar a pus România pe harta inovaţiei tehnologice la nivel global, ci a creat şi o generaţie nouă de antreprenori care au la rândul lor şansa de a dezvolta companii tech cu impact internaţional. Un astfel de exemplu este Kubeark, un start-up local, demarat de şase colegi care au lucrat în cadrul UiPath şi care până acum au reuşit să atragă finanţări de la mai multe fonduri de investiţii care au pariat încă de la început pe unicornul românesc.
Au fost investiţi mai mult de un milion de dolari până acum în Kubeark şi în platformă. Banii, în principal, au fost investiţi în oamenii, în colegii noştri. Este cel mai important lucru pentru noi să avem oamenii cu experienţa şi cu capacitatea necesară să poată inova. Încercăm să le dăm cât mai multă libertate să inoveze. De-abia acum cred că începe partea efectivă de inovare reală, în clipa în care am început să avem anumiţi clienţi, să discutăm cu ei, să aplicăm ceea ce facem, şi cred că toate aceste costuri şi toată această dezvoltare viitoare a companiei se vor duce în principal către oameni şi mult mai puţin către orice altceva“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Pitch, Bogdan Nedelcov, cofondator şi CEO al Kubeark.
Suma investită până acum provine din runda de finanţare pre-seed în valoare de 2,8 milioane de dolari obţinută de Kubeark la începutul acestui an de la Credo Ventures (lead investor), LAUNCHub Ventures, Seedcamp, 500 Emerging Europe, Sequoia Scout şi încă un fond de investiţii de dimensiune mai mică din SUA.
Povestea Kubeark a început în urmă cu circa doi ani, când Bogdan Nedelcov alături de cinci colegi cu care a lucrat anterior în cadrul unicornului UiPath -Teofil Harapcea, Adrian Tudoran, George Dumitraşcu, Bogdan Dumitru şi Mihai Faur – au avut ideea de a dezvolta o platformă pentru managementul operaţiunilor software.
„Am început acum doi ani şi jumătate din ideea de a ajuta creatorii de software să-şi distribuie şi să facă managementul operaţiunilor software-ului pe care îl produc mai uşor şi mai facil pentru clienţii săi. De-a lungul timpului am creat o platformă destul de complexă. Am început cu una foarte tehnică targetată pe oamenii care lucrează în zona de infrastructură de cloud, dar cu timpul am avansat, iar platforma la nivelul actual este o platformă mai mult de business prin care automatizăm şi ajutăm companiile să îşi livreze clienţilor software-ul pe care îl creează. Iar clienţii pot fi de două tipuri - pot fi cei externi, deci creatorii de software care vor să-şi vândă softul efectiv pe piaţă, dar există şi o piaţă adiacentă, şi foarte mare de altfel, a celor care îşi creează softul pentru nevoile interne ale companiei şi îi ajutăm şi din acest punct de vedere.“
Platforma Kubeark susţine transformarea digitală prin trei arii de servicii principale. În primul rând, simplifică administrarea ciclurilor de viaţă ale software-ului în contextul mai multor infrastructuri, accelerează procesele de lansare de noi produse şi servicii şi transformă aplicaţii software existente în soluţii eficiente de tip SaaS. În al doilea rând, asigură mentenanţa şi administrarea soluţiilor software fără niciun fel de întreruperi, crescând astfel eficienţa şi siguranţa operaţiunilor, iar în al treilea rând, oferă avantaje financiare substanţiale datorită posibilităţii de a optimiza utilizarea resurselor şi gestionarea costurilor, sporind în acelaşi timp vizibilitatea şi profitabilitatea platformelor cloud.
„Noi am adus o reducere a complexităţii în industrie prin adăugarea de funcţionalităţi şi de module în platformă, în aşa fel încât prin aceeaşi acţiune, aceeaşi metodă să poată fi aplicată la oricare dintre furnizorii de cloud. Dacă există un centru de date on-premise să fie aplicat şi acolo, practic să fie aplicate aceleaşi politici de securitate şi de guvernare peste clouduri şi on-premise. Şi mai mult de atât, să reducem complexitatea şi technical debt-ul necesar pentru a putea scala în mai multe clouduri sau în mai multe infrastructuri. E o tendinţă în piaţă acum - companiile nu numai că au o strategie multi-cloud şi că la ora actuală merg cu anumite funcţionalităţi din fiecare cloud pentru a-şi atinge ţelurile, dar există o componentă foarte puternică şi de on-premise care este acolo şi care va rămâne. Deci există o complexitate a infrastructurilor şi a sistemelor şi este extrem de greu de gestionat, iar Kubeark vine şi rezvolvă exact această problemă”, a explicat Bogdan Nedelcov.
Recent, echipa Kubeark a lansat o nouă versiune a platformei sale, cea mai importantă funcţionalitate adăugată fiind cea de automatizare.
„Am inclus toolul de automatizare prin care un utilizator de Kubeark nu mai trebuie să facă aproape nimic manual. Odată ce şi-a setat nişte lucruri în platforma noastră, se poate da drumul la o automatizare, iar totul să mergă din punct de vedere tehnic fără o intervenţie umană. Acest aspect este foarte important deoarece clienţii noştri îşi doresc scalabilitate, îşi doresc expansiunea, să ajungă la mii sau chiar zeci de mii de clienţi, iar această intervenţie umană este extrem de dificil de organizat când vine vorba de scalabilitate şi de targeturi de nivelul acesta.”
Pe lângă partea de automatizare, start-up-ul a inclus în noua versiune şi un modul care ajută companiile să îşi vândă produsul cu ajutorul marketplace-urilor sau în secţiunile de la furnizorii de cloud, tip Azure, AWS etc.
„Pe lângă acesta, cred că cel mai important lucru nou, care nu se vede foarte mult în faţă, este partea de securitate, partea de enterprise-grade din platforma noastră. Am introdus foarte multe concepte în aşa fel încât să ne ajute pe viitor să vindem platforma către companii din ce în ce mai mari. Ne referim la companiile foarte mari, companiile enterprise din toată lumea, cele care produc tehnologie şi pentru acestea era nevoie să aducem platforma la un nivel de securitate şi la un nivel de scalabilitate necesară cât să fie acceptată de către ei”, a adăugat el.
Anul acesta, Kubeark vrea să atragă clienţi-cheie din diferite industrii precum cea bancară, asigurări, telecom, educaţională şi academică, pentru a înţelege cât mai bine particularităţile fiecărei industrii în parte.
Printre clienţii actuali ai Kubeark se şi numără două start-up-uri din România – CRM Connect şi Zetta Cloud. „Aceştia au plecat de la zero cu noi. Când au dezvoltat produsul, l-au dezvoltat cu ajutorul Kubeark şi au gândit o strategie multi-cloud. Chiar dacă la început erau mici, ne-a uimit efectiv cum au putut să crească şi ce au putut să facă cu ajutorul Kubeark. În rest, discutăm cu foarte multe companii extrem de mari. În principal, targetul nostru sunt companiile enterprise sau creatorii de software enterprise şi industriile diferă extrem de mult.”
Modelul de business al Kubeark se bazează pe achiziţia de licenţe pentru folosirea soluţiei, dar în curând start-up-ul va avea şi o versiune SaaS a soluţiei. Tarifele variază foarte mult de la client la client, în funcţie de modulele alese, proiectele putând varia ca şi costuri de la câteva zeci de mii de dolari până la câteva milioane de dolari.
„Ne bazăm foarte mult pe partenerii de business, pe consultanţi, dar şi partenerii tehnici care pot să facă implementări şi pot să ne ajute în zona aceasta. Avem o strategie destul de complexă şi complementară cu aproape toate industriile. Suntem pregătiţi să dăm drumul la motoarele de vânzări cât de curând.”
Rubrica „Start-up Pitch”
1. Bogdan Nedelcov, cofondator şi CEO al Kubeark.
Ce face? Dezvoltă o platformă de management al operaţiunilor software.
„Au fost investiţi mai mult de un milion de dolari până acum în Kubeark şi în platformă. Banii, în principal, au fost investiţi în oamenii, în colegii noştri. Este cel mai important lucru pentru noi să avem oamenii cu experienţa şi cu capacitatea necesară să poată inova. Încercăm să le dăm cât mai multă libertate să inoveze. De-abia acum cred că începe partea efectivă de inovare reală, în clipa în care am început să avem anumiţi clienţi, să discutăm cu ei, să aplicăm ceea ce facem, şi cred că toate aceste costuri şi toată această dezvoltare viitoare a companiei se va duce în principal către oameni şi mult mai puţin către orice altceva.“
2. Mădălin Ilie, CEO al Telerenta
Ce face? A lansat de curând o platformă automatizată pentru închirierea de echipamente electronice. Momentan, de pe site-ul telerenta.ro se pot închiria doar televizoare.
„Estimăm că până la finalul anului vom avea circa 3.000 de contracte active pentru televizoare şi alte echipamente pe care le vom adăuga pe parcurs. Plănuim ca în următoarea perioadă, în a doua jumătate a acestui an, să începem să adăugăm şi alte categorie din zona de electronice şi IT, primele pe care le avem în vedere fiind laptopurile.“
Rubrica „Start-up Update”
Andrei Perianu, cofondator şi COO al Bankata.ro - platformă digitală de agregare a produselor financiare.
Ce e nou? Start-up-ul local a ajuns la aproximativ 15.000 de utilizatori lunari din care o treime îşi continuă activitatea pe platforma financiară care colaborează în prezent cu aproape 98% din băncile din România. Platforma a fost lansată în august 2022.
„Am ajuns la 15.000 de utilizatori lunari. Dar numărul de utilizatori nu este neapărat focusul nostru - bineînţeles, cu cât mai mulţi utilizatori, cu atât mai bine -, însă pe noi ne interesează să avem utilizatori care chiar cumpără ceva, adoptă un produs sau pe care îi ajutăm să facă o decizie financiară. Astfel, ne referim tot timpul la rate de conversie şi am observat că unu din trei oameni care vin pe platformă ia un anumit tip de decizie - fie se abonează la newsletter pentru a învăţa, fie explorează pe site-urile unor parteneri pe care îi avem, fie aleg un produs financiar. Deci o treime dintre cei care ne vizitează merg mai departe şi iau o decizie la noi pe platformă.“
Rubrica „Start-up Star”
Florin Talpeş, CEO şi cofondator Bitdefender
Pieţele bursiere sunt închise pentru noile companii de tehnologie
„E cunoscut faptul că în decembrie 2021 am depus un dosar la autoritatea americană de reglementare a bursei pentru a ieşi pe bursă, pe Nasdaq. Unul din motivele pentru care voiam să facem acest lucru este de a trece la nivelul următor pentru reputaţia noastră globală. Ce s-a întâmplat între timp? Toată lumea ştie - economia s-a dus unde s-a dus şi de fapt bursele pentru noi companii de tehnologie s-au închis.“
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro