Profesiunea: Blogger

Postat la 22 februarie 2006 1 afişăre

Tiparul ne-a transformat pe toti in cititori, radioul in ascultatori, televiziunea in telespectatori iar internetul in jurnalisti.

Tiparul ne-a transformat pe toti in cititori, radioul in ascultatori, televiziunea in telespectatori iar internetul in jurnalisti.

In cadrul studiului Imagining the Internet, cei peste 1.300 de experti chestionati au fost in mare masura de acord ca cel mai important impact pe care internetul il va avea asupra societatii in urmatorii zece ani se va referi la domeniul diseminarii informatiei si ca acest impact va produce efecte substantiale in domeniul presei.

Ca orice predictie, si aceasta se bazeaza pe extrapolarea unei evolutii. Inca de la inceputurile internetului, diversele forme de forumuri virtuale au deschis calea catre o noua modalitate de informare, mai intai in domeniul stiintific si tehnologic si apoi in domenii tot mai diverse. Urmatorul pas l-a reprezentat aparitia "publicatiilor electronice" (numite, in jargonul internetului, e-zine). Este extrem de interesant procesul de profesionalizare a acestora, incepand de la revistele semi-clandestine ale hackerilor anilor ‘80, pana la e-zinele profesioniste de azi, multe dintre ele cu o audienta invidiata chiar si de presa scrisa. Printre exemplele elocvente se numara Salon (domenii diverse), Nerve (lifestyle) sau The Register (tehnologia informatiei).

Aceasta evolutie n-a ramas fara urmari in zona presei traditionale, care s-a vazut pusa in situatia sa se adapteze si sa concureze in noul mediu. Prima reactie a fost crearea unor editii electronice care reflecta editiile tiparite. Insa abia atunci s-a vadit ca de fapt e-zina este o noua forma publicistica, cu mecanisme proprii si cu o alta dinamica. Dispare notiunea de editie pentru ca materiale noi pot fi publicate oricand (uneori stirile vin "in timp real") iar feed-back-ul cititorilor devine parte integranta a publicatiei. S-au produs mutatii importante: unele reviste tiparite au migrat pe web (de pilda Byte) iar unele e-zine au scos editii tiparite (un exemplu este Nerve). Revista Wired are o editie lunara tiparita, dublata de un jurnal on-line extrem de dinamic. La fel procedeaza The Guardian, BBC si alte nume grele din media "traditionale". 

Insa un nou fenomen vine sa bulverseze acest peisaj si asa destul de zbuciumat. O forma aparent benigna de publicistica personala - blog-ul (de la "web log", jurnal personal pe web) - a capatat o popularitate uluitoare in ultimii ani si pare ca se apropie de masa critica necesara pentru a fi luata in serios. Chestiunea nu este cantitativa - exista milioane de blog-uri - ci calitativa: poate fi considerata asa-numita "blogosfera" (totalitatea blog-urilor) o forma de presa alternativa? 

Tom Foremski a fost vreme de 20 de ani jurnalist. Si nu la cine stie ce gazeta obscura de provincie, ci la Financial Times, in calitate de reporter specializat pe domeniul tehnologiei si editorialist. Cu toate acestea, s-a hotarat sa renunte la postul de la FT pentru a se dedica in totalitate blog-ului sau, Silicon Walley Watcher. 

Rezultatele nu au intarziat sa apara, astfel incat SWW a fost nominalizat de Bacon’s printre cele mai influente blog-uri (alaturi de Wonkette si Dave Barry). Mai important este insa ca a obtinut sponsori si a devenit, astfel, un blogger profesionist - poate primul. Garrett Graff are 23 de ani si scrie un blog - FishBowlDC - despre stirile care apar in media la Washington. Numele sau va ramane cu siguranta legat de data de 7 martie 2005, cand a devenit primul blogger acreditat la o conferinta de presa desfasurata la Casa Alba. 

Evenimentul s-a dovedit cu mult mai important decat conferinta de presa, stirea despre aceasta premiera fiind prezentata de CNN si relatata pe larg de New York Times. Oficialii de la Casa Alba au fost pusi in fata unei intrebari extrem de dificile: sunt blogger-ii jurnalisti? 

La sfarsitul anului trecut, trei blog-uri au publicat niste informatii despre cateva produse dezvoltate de firma Apple care inca nu au fost prezentate public. Apple a sustinut ca e vorba de secrete comerciale si a cerut in justitie ca blogger-ii sa dezvaluie identitatea persoanelor care au furnizat informatiile. Legile americane prevad dreptul jurnalistilor de a-si proteja sursele, asa ca intrebarea din fata instantei a fost aceeasi: sunt blogger-ii jurnalisti sau nu? Raspunsul din 4 martie a fost negativ. Insa Electronic Frontier Foundation - aparatorul celor trei bloggeri - a inaintat un recurs, blogosfera indeamna publicul sa boicoteze firma Apple iar dezbaterile pe marginea Primului Amendament sunt in plina desfasurare. Foremski este cu siguranta jurnalist. Graff a fost considerat jurnalist de Casa Alba. Pronosticul meu este ca Apple nu va afla cine a vorbit despre Asteroid si Q97.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Profesiunea: Blogger
/business-hi-tech/profesiunea-blogger-976279
976279
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.