Românul care a adus pe piaţa din ţara noastră o noua modalitate de a plăti. Fără carduri şi chiar fără un smartphone, achiziţiile pot fi făcute astfel „cât ai clipi”, la propriu
Mihai Drăghici, un român reîntors în România, a adus pe piaţa locală tehnologia prin care putem plăti „cu faţa”. Fără carduri şi chiar fără un smartphone, achiziţiile pot fi făcute astfel „cât ai clipi”, la propriu. A povestit despre toate acestea antreprenorul, cu un accent american.
Mama mi-a dat ideea să mă întorc şi să îmi vizitez bunica, ce avea la vremea respectivă 89 de ani. Aveam planificată o călătorie de doar o săptămână, dar când am ajuns şi am văzut câte oportunităţi erau aici în tehnologie şi pe segmentul inovării, am decis să mă întorc pentru totdeauna”, descrie Mihai Drăghici, fondatorul tehnologiei PayByFace în România, motivele pentru care a ales să se întoarcă acasă, cândva în 2019.
Drăghici are 42 de ani şi vorbeşte cu accent american fiindcă şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii pe „tărâmul făgăduinţei”. Ceea ce s-a transformat într-o vizită în ţara sa de origine avea să fie debutul unei noi vieţi, dar şi al unui nou start-up. „PayByFace este o nouă modalitate de plată prin scanarea feţei clienţilor în anumite spaţii din oraş – precum farmaciile, cafenelele, saloanele şi chiar şi cabinetele stomatologice. Mai întâi, trebuie să downloadezi aplicaţia, disponibilă pe iPhone sau Android şi să îţi creezi contul. Odată ce te înregistrezi pe aplicaţie, ai nevoie de un card de debit sau de credit, să setezi o parolă şi să îţi înregistrezi selfieul. Apoi, vei vedea toate locurile din Bucureşti unde această tehnologie este disponibilă şi vei putea să mergi acolo pentru a folosi dispozitivul iPad care îţi permite să plăteşti cu faţa în momentul în care faci o achiziţie”, descrie Mihai Drăghici tehnologia. Odată ajuns în faţa iPadului, clientul poate plăti fără să atingă dispozitivul, folosindu-şi propriul telefon, motiv pentru care avantajele sunt evidente în contextul pandemic. Dintr-o perspectivă de business, comercianţii care folosesc această tehnologie, „creează o platformă de loialitate care poate fi folosită pentru a face un marketing eficient şi pot astfel să reconstruiască loialitatea clienţilor pe care i-au pierdut anul trecut din cauza pandemiei”.
Mihai Drăghici a lansat acest proiect în 2019, chiar înainte de a se muta în Bucureşti din Statele Unite. „Am plecat din România cu familia mea în 1985 când aveam cinci ani, iar în urmă cu trei ani am decis să mă mut înapoi pentru a construi start-up-uri tech în Europa. Am lucrat pentru acest start-up disruptiv în ultimii trei ani şi a fost într-adevăr o perioadă plină de provocări, dar pandemia de anul trecut a accelerat folosirea PayByFace datorită experienţei handsfree pe care o oferim, potrivită contextului actual de piaţă. Doar în ultimele trei-patru luni, ne-am extins la 30 de comercianţi în Bucureşti şi am semnat pentru 100 de locaţii din România. Vrem să ajungem la încă cel puţin 50 de locaţii din Bucureşti până la finalul lunii februarie”, descrie antreprenorul cele mai recente realizări şi planurile pe termen scurt.
Spune că ideea dezvoltării proiectului PayByFace i-a venit ca urmare a tuturor situaţiilor din trecutul său în care s-a concentrat pe găsirea unei soluţii mai bune, mai rapide şi mai convenabile de plată. „Când am venit în Bucureşti în urmă cu trei ani, eram într-un restaurant şi, când a venit momentul să plătesc, am cerut nota. M-au întrebat – Cum vreţi să plătiţi, cash sau cu cardul? Am fost şocat şi confuz în legătură cu decizia şi atunci am simţit că să plătesc cu faţa ar fi mult mai uşor.” În ceea ce priveşte finanţarea ideii, aceasta a venit iniţial de la doi angel investors din Bucureşti, care acum sunt parte din Tech Ventures Capital VC. Potrivit lui Mihai Drăghici, ei au investit 20.000 de euro, direcţionaţi înspre achiziţia a 50 de tablete iPad şi în oferirea unor comercianţi din oraş a aplicaţiei în scopul testării acesteia. În februarie 2020 au instalat primul dispozitiv din Bucureşti la cafeneaua Creamier, din apropierea Ateneului.
În continuare, mizează pe expansiune, iar planurile de viitor ale antreprenorului nu se limitează la Bucureşti: şi-a propus ca în perioada următoare să instaleze dispozitivele PayByFace în mai multe unităţi din România, iar în curând va lansa businessul şi în Bulgaria, în Sofia. „Avem deja acolo primul iPad funcţional la Bistro Luna, aflat într-un mare campus de birouri. Vrem ca de asemenea să ne extindem în Constanţa, Mamaia şi Vama Veche pentru ca oamenii să nu mai fie nevoiţi să îşi ascundă telefoanele şi portmoneele în prosoapele lor de pe plajă, să poată să plătească cu faţa în baruri şi cluburi.”
Acum sunt în procesul unei sesiuni de obţinere a unei finanţări de tip Seed pentru 280.000 de euro în schimbul a 15% din compania olandeză tip holding – „Sperăm să încheiem această rundă cu succes până la finalul lunii februarie”.
Mihai Drăghici spune că a dezvoltat afaceri în mai multe colţuri ale lumii, ca urmare a parcursului său atipic – geografic, şi nu numai.
A dezvoltat start-up-uri tech timp de aproape 20 de ani nu doar în Statele Unite, ci şi în India, Canada, Mexic şi, acum, Europa. „Lansasem de fapt 10 companii la momentul în care m-am mutat în România şi doar două au supravieţuit: PayByFace.io şi un start-up med-tech intitulat MedicPad.com”, mărturiseşte antreprenorul.
Prin MedicPad, construieşte soluţii software pentru industria sănătăţii care permit transformarea digitală, tehnologii de inteligenţă artificială şi de RPA (Robotic Process Automation) pentru a îmbunătăţi eficienţa, responsabilitatea şi conectivitatea între pacienţi şi doctori.
„Am fost un antreprenor în serie încă dinainte de perioada bulei dot-com. Am construit şi am lansat multe start-up-uri website în acele zile şi am construit câteva dintre cele mai mari reţele de home digital signage din California, Texas şi Washington în anii 2000. Acela a fost punctul meu de lansare, iar în 2020 mi-am dezvoltat abilităţile inginereşti ca inginer software pentru mai multe corporaţii din Statele Unite şi am călătorit în toată lumea transformând idei în MVP (minimum viable product) şi MBP (Minimum buyable product) în mai multe ţări. Câteva dintre acestea au avut succes şi le-am vândut, dar multe dintre acestea au eşuat lamentabil…prin urmare am învăţat multe din toate aceste experienţe.” Mai mărturiseşte şi că şi-a dorit să devină inginer electrician, dar a decis să renunţe la studii. „Voiam să mă angajez şi să învăţ în lumea reală şi să fiu plătit pentru asta. Părea să aibă mult mai mult sens pentru mine decât să stau 4-5 ani în şcoală şi să ies de acolo cu un împrumut uriaş pentru studenţi şi fără job. Dacă aş avea timp, m-aş întoarce la şcoală acum, dar nu pentru inginerie, ci poate pentru o licenţă în domeniul ingineriei sau în biotech.” În urma experienţelor sale din alte ţări în care a trăit - India, Franţa şi Statele Unite, - exclamă, referindu-se la România: „Este un loc unic şi plin de provocări când vine vorba despre traiul aici, darămite când vorbim despre construcţia unui start-up tech! Sunt într-adevăr multe provocări şi este nevoie de multă răbdare, entuziasm, perseverenţă şi abilităţi astfel încât să reuşeşti să ajungi la obiectivele fixate la timp din perspectivă de business. Singurul aspect pe care cred că românii îl fac foarte bine este partea de networking în afaceri...networkingul şi construirea de relaţii este cheia. Pe de altă parte, mai este mult de muncă în România când vine vorba de a fi proactiv, a fi lider şi asumarea de riscuri”.
Ce urmează?
„Cred că voi rămâne în Europa pentru o perioadă de timp, soţia şi fiul meu sunt cu mine acum şi nu plănuiesc să merg prea departe de casa mea din Bucureşti. Poate vom trăi în Olanda, în contextul în care cele două companii tip holding pe care le deţin sunt înregistrate acolo acum. Dar cred voi avea mereu în Bucureşti un loc pe care să-l pot numi acasă. Îmi doresc, de asemenea, să încep să lucrez la dezvoltarea de start-up-uri tech cool atunci când voi avea 50-60 de ani, odată ce Elon Musk va trimite rachetele lui spre Marte!” Iar când vine vorba despre sfaturile pe care el le-ar da unui antreprenor aflat la început de drum, spune: „Fii curajos, perseverent, inteligent şi înconjoară-te de mentori buni şi de consultanţi care să îţi susţină demersurile. În plus, asigură-te că îţi alegi echipa şi partenerii foarte inteligent, inclusiv partenerul de „iubire” fiindcă probabil aceea va fi cea mai importantă persoană care te va ghida înspre succes sau eşec dacă începi să dezvolţi o companie şi să fii antreprenor. Este un stil de viaţă, nu un titlu. Apoi, asigură-te că iubeşti ceea ce faci, fiindcă vei face acel lucru non-stop pentru o perioadă lungă de timp şi câteodată nu vei avea bani deloc pentru lungi perioade, aşadar este foarte important să iubeşti ceea ce faci în fiecare zi”.
Mihai Drăghici, fondator PayByFace: „Singurul aspect pe care cred că românii îl fac foarte bine este partea de networking în afaceri...networkingul şi construirea de relaţii este cheia. Pe de altă parte, mai este mult de muncă în România când vine vorba de a fi proactiv, a fi lider şi asumarea de riscuri.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro