Tehnologia redefineste deja si conceptul de jucarie
Cum parintii se distreaza cu iPod-ul si telefonul mobil, cei mici au inceput sa ceara jucarii asemanatoare. Ba chiar se poate spune ca nu s-ar supara deloc daca li s-ar da pe mana originalele.
Cum parintii se distreaza cu iPod-ul si telefonul mobil, cei mici au inceput sa ceara jucarii asemanatoare. Ba chiar se poate spune ca nu s-ar supara deloc daca li s-ar da pe mana originalele.
Cel putin anul trecut, vanzarile pe acest segment au inregistrat o scadere de opt procente in Statele Unite, de la 651 de milioane la 600 de milioane de dolari, conform companiei de cercetare a pietei NPD Group. Analistii spun ca de vina pentru aceasta scadere este interesul tot mai mare al copiilor pentru gadgeturile de ultima ora ale adultilor.
Iar asta i-a pus la treaba pe designerii si inginerii companiilor producatoare de jucarii, care si-au propus sa redefineasca cu totul conceptul de jucarie. Unele companii spera sa ii castige pe cei fascinati de tehnologie lasand la o parte banalele masinute sau papusi, in timp ce altele incearca sa insufleteasca jucariile clasice cu cateva cipuri plasate "in punctele esentiale".
Statisticile arata ca aceste schimbari vin dupa un an dezamagitor pentru intreaga industrie: vanzarile de jucarii din Statele Unite au scazut cu aproximativ 4%, de la 22,1 miliarde de dolari in 2004 la 21,3 miliarde in 2005, conform NPD Group. Asta in timp ce industria jocurilor video a crescut usor, de la 9,9 miliarde la 10,5 miliarde de dolari.
"Industria de jucarii continua sa se lupte cu noua realitate digitala din viata copiilor", a spus Anita Franzier, analist al NPD Group, "Copiii nu imbatranesc mai repede, doar se joaca diferit fata de cum o faceau in trecut", a adaugat ea. Provocarea industriei este redefinirea jucariei. "Ce deosebea o jucarie traditionala fata de versiunea pentru adulti era faptul ca cea din urma nu putea fi folosita de copil. Nu-i dai un camion adevarat unui copil, pentru ca nu-l poate folosi si atunci ii dai un camion de jucarie." Insa povestea se schimba cand vine vorba de electronice destinate copiilor.
"Vad pe rafturi o multime de accesorii de jucarie pentru iPod. Cred ca o buna parte dintre ele sunt niste prostii. Un iPod este perceput de un copil ca un pas spre maturitate. Copiii nu vor sa-l transforme intr-o jucarie", spune Chris Byrne, analist din industrie. O explicatie mai practica a faptului ca cei mici prefera versiunile originale ale gadgeturilor consta in functionalitatea redusa a jucariilor.
De exemplu, camerele foto pentru copii se comercializau pana nu demult fara afisaj LCD, ceea ce reprezenta o problema pentru ei. Unde mai este distractia daca copilul nu poate sa vada ce anume a fotografiat? Frenezia care i-a cuprins pe designerii in cautare de modele care sa-i atraga pe copii a fost mai vizibila ca oricand la Targul International de Jucarii, organizat la jumatatea lui februarie in New York. Aici s-au lansat o serie de jucarii "de noua generatie" cu care producatorii spera sa schimbe trendul descrescator al vanzarilor.
Dar care sunt argumentele lor? De pilda, compania Fisher-Price a prezentat un aparat foto pentru copii, Kid-Tough Digital Camera. Camera este suficient de rezistenta si usor de folosit chiar si pentru prescolari, iar marginile sunt acoperite cu cauciuc pentru o priza mai buna. Nu in ultimul rand, este dotata cu un ecran LCD cu diagonala de 1,3 inci, unde copilul isi poate admira creatiile. Urmeaza sa fie lansata in cursul acest an la un pret de 70 de dolari.
O alta jucarie inteligenta de la Fisher-Price este Digital Song and Story Player (player digital de muzica si povesti). Dupa cum va imaginati, este un player MP3 pentru copii, care vine cu o multime de melodii si povesti incarcate in memorie. Cu un pic de ajutor din partea mamei sau a tatalui, copii pot incarca si alte povesti sau melodii de pe calculator, in acelasi mod cum ar proceda cu orice player muzical pentru adulti. Cei de la Fisher-Price au lansat si un site asemanator cu magazinul de muzica iTunes al Apple, de unde parintii pot cumpara melodii si povesti. In plus, castile MP3 playerului au un volum limitat, pentru a proteja timpanele copiilor. Aparatul urmeaza sa fie introdus in magazine din vara, tot la un pret de 70 de dolari.
Daca o camera foto mai rezistenta sau un player audio usor modificat nu reprezinta neaparat adevarate revolutii in domeniu, noul set Lego, denumit Mindstorm, are toate sansele sa trezeasca o mica reactie de gelozie din partea parintilor. "Am creat un nou set care contine «caramizi» inteligente si senzori cu ajutorul carora iti construiesti propriul robot", spune Soren Lund de la divizia Mindstorm a Lego. Kit-ul vine cu nu mai putin de 571 de piese, la care se adauga patru senzori.
Doi dintre ei devin ochii robotului, care poate astfel detecta obiectele din jur si masura distantele pana la obstacole. Alti doi senzori pot fi montati pe post de urechi si astfel robotul poate actiona la comenzi vocale. "Te duci la calculator, programezi comportamentul jucariei si obtii un robot autonom", explica Lund. Lego Mindstorm este destinat copiilor de peste 10 ani si costa 250 de dolari.
Cei de la Lego au o concurenta puternica din partea companiei Hitec Robotics, care a lansat primul sau robot biped din SUA. Oficialii companiei spun ca robotii de jucarie creati de Hitec Robotics au mare succes in Japonia. Unul dintre acestia are o camera incorporata, poate inregistra semnal audio-video si se poate plimba prin camera in timp ce filmeaza. Pus in modul de paza, poate observa si inregistra pe oricine intra in camera. Un alt robot, denumit Robonova1, reuseste sa-si mentina echilibrul ca un gimnast adevarat, pe un singur picior. Robotul este conceput pentru competitii.
Mai exact, doi roboti de acest tip pusi unul langa altul vor incerca sa se darame reciproc. "Robotii se asaza pe o masa obisnuita. Este ca o lupta sumo, unde robotii incearca se impinga unul pe celalalt de pe masa", explica Glen Merrit de la Hitec Robotic. Insa acest nou gen de jucarii, chiar daca ii incanta pe copii, are si dezavantaje. Multi specialisti sunt de parere ca tehnologia nu face altceva decat sa limiteze imaginatia copiilor.
Spre exemplu, cu Pixel Chix de la compania producatoare de jucarii Mattel, copilul nici nu mai are nevoie de o viata sociala. Jocul, daca poate fi numit asa, este o versiune virtuala a unei prietene pentru copil, care poate sa-i dea instructiuni de genul ce sa bea, sa manance sau cand sa mearga la culcare, urmarind rezultatele pe ecranul dispozitivului. Daca prietena virtuala este ignorata, isi face bagajele si pleaca de pe ecran. In acest an, compania a mai introdus cateva "detalii" in poveste: o casa noua si o masina pentru ca prietena virtuala sa aiba cu ce sa fie plimbata.
Categoric, nici jucariile clasice nu au fost uitate de catre producatori. E drept ca un pic de tehnologie nu strica, spun ei. In timp ce Warner Bros. se pregateste de lansarea noului film "Superman Returns", aceeasi companie Mattel si-a propus sa-i transforme la propriu pe copii in SuperCopii cu ajutorul Inflato-Suit.
De fapt, este un costum ce se poate umfla cu aer generat de un mini-motor pe baza de baterii, facand ca un copil sa arate ca un Superman. Costumul poate fi combinat cu PunchnCrunch Gloves (manusi), care genereaza efecte sonore in timp ce copilul indoaie o bara de otel de jucarie. Piesa de rezistenta este o replica de dimensiuni reduse a lui Superman, imbracat intr-un costum aerodinamic, ce poate zbura timp de 2 minute, fiind controlat prin telecomanda de catre copil. "Avem un raspuns pozitiv fata de linia noastra de jucarii. Faptul ca poti controla un Superman zburator a dat pe spate pe toata lumea", spune Sara Roseles, oficial al companiei Mattel.
In acest context, se pare ca melancolia pentru jucariile clasice este mai des intalnita la adulti - si se extinde si la alte preocupari ale celor mici, mai ales cand vine vorba despre desenele animate. "Nu le mai fac cum le faceau odata. Acum sunt niste monstri patratosi care urla si tipa. Inainte chiar puteai sa zici ca sunt frumoase, dar acum...", este o explicatie des intalnita intre parinti cand vine vorba de preferintele copiilor "din ziua de azi". Dar, pana la urma, producatorii de jucarii o tin pe-a lor: tot copiii vor decide ceea ce este frumos si ce nu, avand adesea criterii care adultilor le scapa.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro