Asortat cu telefonul
Pentru posesorii de telefoane mobile, accesoriile nu mai sunt doar echipamente necesare comunicarii, ci au devenit o metoda prin care isi personalizeaza celularul. Ceea ce explica practic vanzarile in crestere de accesorii, o piata care ar putea ajunge anul acesta la 10 milioane de euro.
Cosmin Popa, proaspat absolvent al Facultatii de Drept, si-a achizitionat primul telefon mobil in urma cu aproape zece ani. De-a lungul timpului, el a schimbat in jur de opt telefoane, iar astazi are un Nokia N95, un model care inglobeaza cele mai noi tehnologii de comunicatii, ofera performante in transferul de date mobile si accesul la internet, permite accesarea diverselor aplicatii de business si are o capacitate mare de stocare. Popa spune ca a ales un asemenea model de telefon mobil tocmai pentru a avea la indemana cat mai multe functii, chiar daca nu le foloseste intotdeauna pe toate. “La fel de importante au fost insa si marca telefonului si designul”, spune Cosmin Popa.
Caracteristicile tehnice si designul sunt principalele criterii care stau la baza alegerii telefonului mobil pentru majoritatea cumparatorilor, spun retailerii de astfel de echipamente, urmate de marca si de pret. “In ultimii ani, am observat o tendinta clara catre calitate si catre telefoanele cu aplicatii mai complexe”, sustine Alexandru Munteanu, directorul comercial al Germanos, cel mai mare retailer de telefoane mobile din Romania. Potrivit studiilor periodice realizate de Germanos, romanii sunt atrasi de terminalele cu functii speciale, cum ar fi camera foto de inalta rezolutie (cel putin 2 megapixeli), conexiunea Bluetooth sau playerul audio, dar in acelasi timp devin tot mai importante si terminalele din gama fashion, cu un design modern. “Cu alte cuvinte, cumparatorii sunt inca foarte atenti la raportul calitate/pret, dar au inceput sa puna pe primul loc functiile cu care este dotat telefonul.”
In contradictie cu observatiile celor de la Germanos, oficialii Orange considera ca in ciuda faptului ca piata romaneasca este deschisa la tot ceea ce inseamna nou, telefoanele mobile cu functii de baza, mai ieftine, continua sa reprezinte un segment important de vanzari, intrucat se adreseaza in special celor care utilizeaza preponderent serviciile de voce mobila. Unul dintre motivele pentru care nu se poate face o calificare stricta in aceasta privinta este dat de faptul ca preferintele de cumparare se modifica destul de mult, in perioade scurte de timp, datorita dinamicii pietei, este concluzia la care au ajuns oficialii Cosmote.
Lasand insa la o parte marca, designul sau caracteristicile tehnice, in Romania se vand anual cateva milioane de telefoane mobile. Anul trecut, piata s-a ridicat la aproximativ 5,4 milioane de telefoane mobile, cifra care va creste anul acesta cu cel putin 10%, potrivit estimarilor Vodafone. O crestere mult mai importanta o au insa accesoriile dedicate telefoanelor mobile, o piata care se va dubla anul acesta, pana la opt-zece milioane de euro, potrivit Germanos.Cosmin Popa, spre exemplu, si-a achizitionat cel putin trei accesorii pentru fiecare model de telefon pe care l-a avut. “Absolut necesar mi se parea Bluetooth-ul, incarcatorul pentru masina si o husa care sa protejeze telefonul”, spune Popa.
Vanzarile de accesorii sunt in continua crestere, consumatorii incepand sa le foloseasca nu numai pentru a-si satisface nevoile specifice de comunicare, dar si pentru a-si face telefonul mai atractiv, cele mai cautate fiind accesoriile fashion si hi-tech. Printre cele mai populare accesorii fashion sunt husele elegante de telefon, personaje de desene animate, bijuterii cu cristale Swarovski sau chiar mini-rujuri. Germanos estimeaza o crestere a apetitului romanilor si pentru accesoriile business, precum Hands Free Bluetooth Multipoint, care se conecteaza simultan la doua terminale, tastaturi wireless si casti Bluetooth stereo. “Consumatorii folosesc aparate ce ii ajuta sa centralizeze totul intr-un singur loc, pentru a avea acces rapid la informatii”, sustin reprezentantii Vodafone. “Pentru a reusi acest lucru au nevoie de extinderea memoriei telefonului, si, pentru ca prefera sa-si foloseasca timpul la maxim, purtand conversatii chiar si in masina, aleg handsetul Bluetooth sau car kit-ul si utilizeaza incarcatorul de masina.”
Cu cat telefonul inglobeaza mai multe functii, cu atat pretul acestuia creste, iar pentru majoritatea utilizatorilor acest factor este determinant in luarea deciziei de cumparare a unui terminal. Cele mai bine vandute telefoane sunt cele din ofertele comerciale, pretul mediu al unui telefon fiind cuprins intre 100 si 150 de euro. Spre deosebire de telefoane, accesoriile, care reprezinta o completare a serviciilor mobile, sunt mult mai ieftine si depind, la fel ca in cazul telefoanelor de performantele tehnologice pe care le au. Conform operatorilor de telefonie mobila, cresterea pietei accesoriilor in Romania a fost sustinuta in principiu pe fondul avansului vanzarilor de sisteme Bluetooth. In primul semestru al acestui an, vanzarile Germanos au inregistrat la acest produs o crestere de aproximativ 30% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut , iar conform unui studiu realizat de companie in marile orase ale tarii, numarul celor care utilizeaza dispozitivul a crescut cu 33% fata de 2007.
“In contextul unei piete de telefoane din ce in ce mai mature, odata cu cresterea numarului de modele de telefoane performante, de ultima generatie, am observat o cerere in crestere a accesoriilor, printre cele mai cautate fiind Bluetooth hands free si cele fashion”, afirma oficialii Vodafone. Operatorul de telefonie mobila a inregistrat in prima jumatate a acestui an o crestere de 40% a comertului cu accesorii marca proprie, comparativ cu perioada similara din 2007.
Potrivit operatorilor de telefonie mobila de pe piata, accesoriile sunt inlocuite cu altele in momentul achizitionarii unui nou telefon. Directorul general de la Fonomat, Miguel Peralta, spune ca “intre telefon si accesoriu exista un fel de dependenta, acesta din urma fiind schimbat, de obicei, odata cu telefonul”, in timp ce oficialii de la Orange, liderul pietei de telecomunicatii mobile din Romania avand mai mult de zece milioane de clienti la sfarsitul primului semestru al acestui an si o cota de piata de 41,3%, considera ca “ne schimbam accesoriile odata cu schimbarea brandului de telefon, acestea nefiind compatibile de la un brand la altul. In medie romanii isi schimba accesoriile telefoanelor mobile in fiecare an.”
Aceste schimbari, atat cele ale telefonului mobil, cat si cele ale accesoriilor au loc datorita faptului ca producatorii lanseaza noi modele, iar consumul este crescator. In ultimii doi ani asistam la o reducere constanta a perioadei medii de utilizare a telefonului mobil, de la circa 18-24 de luni la cel mult 18 luni. Operatorii mai spun ca, in ceea ce priveste comunicatiile mobile, datorita apetitului foarte mare al romanilor pentru noile tehnologii, tara noastra a trecut foarte repede peste etapele dezvoltarii tehnologice, fiind acum la un nivel de dezvoltare comparabil cu cel al tarilor occidentale. “Telefonul reprezinta pentru romani, dincolo de o nevoie reala de comunicare, o chestiune de statut, un element aspirational”, considera Alexandru Munteanu de la Germanos.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro