Consumati, consumati, consumati
Dupa ce au trait o buna perioada sub dominatia restrictiilor, consumatorii romani au profitat cat au putut de avalansa de produse si servicii care au aparut pe piata in ultimii ani. Desi acum ritmul de crestere a consumului ar trebui sa intre intr-un oarecare regres, invitatii BUSINESS Club estimeaza ca va mai dura pana cand Romania va ajunge la un nivel normal in aceasta privinta.
BUSINESS Magazin: In ultimii ani, consumul a crescut pe toate domeniile, iar aceasta crestere s-a suprapus peste cea economica. Este un lucru bun faptul ca o buna parte a cresterii economice de pana acum s-a datorat consumului?
DRAGOS SIMION: Cum as putea spune ca nu e buna, in conditiile in care eu reprezint o companie care din asta traieste? Evident ca este bun consumul, pentru ca, pana la urma, acesta este specificul, omului - sa consume. Pentru asta muncim, pana la urma: ca sa ne putem permite ulterior sa consumam mai mult. Lucrurile trebuie puse corect in perspectiva si daca aceasta corectitudine se transforma, macroeconomic, in niste ecuatii, ajungem la concluzia ca nu consumul in sine este o problema, oricat de mare ar fi rata de consum, ci ritmul de crestere a consumului, prin comparatie cu ritmul de crestere a celorlalte zone care ne intereseaza (zona investitiilor, in primul rand).
BUSINESS Magazin: Cum ati clasifica, in schimb, raportand la consum, momentul actual al gradului de indatorare a romanilor?
BOGDAN DOBRE: In ceea ce priveste potentialul romanilor de indatorare, este in continuare foarte mare si trebuie sa ne gandim, istoric, de unde venim si incotro vrem sa ajungem. Vrem sa fim exact cum sunt tarile din Occident in momentul de fata, desi venim din anii ‘90, cand Romania se afla pe ultimele locuri in ceea ce priveste orice bun din gospodarie: numar de televizoare la mia de locuitori, numar de frigidere la mia de locuitori, numar de masini de spalat la mia de locuitori, numar de autoturisme la mia de locuitori. In momentul in care a aparut acea diversificare, oamenii si-au dorit mai mult, au inceput sa aspire. Probabil ca pana prin anii ’96-’97, nevoia oamenilor de a achizitiona nu a fost saturata absolut deloc. Achizitia de bunuri pana in acel moment se facea pe baza economiilor populatiei, iar partea de creditare era cvasiinexistenta din cauza faptului ca bancile erau axate mai ales pe zona de corporate, iar dobanzile erau foarte mari. In ‘96-’97, anumite retele de magazine proaspat infiintate au inceput sa practice un sistem de leasing, dar care a ramas la un nivel foarte scazut. Practic, din punctul meu de vedere, piata creditelor de consum si deschiderea spre consum au inceput sa creasca prin anul 2003, deci foarte recent. Tot in aceeasi perioada, dobanzile au permis oamenilor sa-si ia credite de nevoi personale din banci. Deci au aparut instrumentele. Cu toate acestea, cred ca ne aflam inca departe de a ne stabiliza in zona consumului, departe de a ajunge in zona normala. Inca mai avem potential
foarte mare.
BUSINESS Magazin: Care este zona normala?
DRAGOS SIMION: Zona normala este zona in care sunt tarile din vestul Europei.
BOGDAN DOBRE: In momentul cand vom ajunge sa avem un frigider sau o masina de spalat rufe pe gospodarie, cum am ajuns sa avem un telefon pe cap de locuitor, o sa fim mai aproape de normalitate. Atunci cand o sa avem aceste nevoi primare satisfacute, consumul va intra intr-un ritm normal, bazat doar pe ideea de a schimba obiectul dupa un anumit ciclu de viata, ciclu care, pe de alta parte, scade din ce in ce mai mult.
BUSINESS Magazin: Dar la bere cum stam la capitolul consum?
MARIAN OLTEANU: Suntem intre primii 20 din lume la consumul de bere pe cap de locuitor. Noi am pornit de la o baza mica la orice. Noi nu aveam nici biscuiti in bucatarie, daramite bere si televizoare. Asa ca era normal sa ne umplem mai intai camarile si abia acum incepem sa ne luam produse mai scumpe. Cel putin pentru categoria bunurilor de larg consum, e vremea cand poti sa vinzi produse scumpe. Se cauta produsele de brand, produsele premium, se cauta status. Acum romanii nu mai cauta doar ce e ieftin. Si cand merg in strainatate, ii gasesti in magazinele scumpe din Roma, din Milano sau Paris. E normal, pentru ca noi nu am avut toate aceste lucruri foarte mult timp.
BOGDAN DOBRE: Si avem o inclinare catre branduri si catre a ne arata statutul social. Daca ne uitam la autoturismele de pe strada si le comparam cu cele din Budapesta sau chiar Paris, in timp ce ei au masini mici, de oras, la noi sunt numai autoturisme opulente. De asemenea, televizoarele LCD sunt la mare moda, iar aici intervine din nou importanta creditarii, pentru ca oamenii nu isi vor cumpara aceste bunuri din economii. Asadar, atat timp cat va exista creditarea, consumul va creste. Majoritatea masinilor si a bunurilor electrocasnice se cumpara in rate, nu cu banii jos. Aici, intervine BNR pentru a tempera aceasta explozie. Sigur, omul isi doreste foarte multe si uita sa ia unele lucruri in calcul atunci cand se indatoreaza la o banca.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro