Pariu făcut cu viitorul: asigurările de sănătate, o piaţă în creştere
Grija pentru sănătate, un aspect care deseori era lăsat în urmă, a urcat în topul listei de priorităţi şi pentru români în contextul pandemic. Fenomenul se reflectă în evoluţia segmentului asigurărilor de sănătate, care a bifat creşteri de 30% la nivelul primelor plătite de clienţi în prima jumătate a anului şi pentru care perspectivele sunt optimiste şi pe termen lung. NN, liderul de pe segmentul asigurărilor de viaţă, apasă acceleraţia pe această nişă.
“Potenţialul pieţei de asigurări de sănătate din România este ridicat, piaţa având premisele unor creşteri anuale de 2 cifre în anii următori. Nevoia există şi, de cele mai multe ori, necesitatea stă la baza inovaţiei produselor şi serviciilor. Iar modul în care se resimt tendinţele socio-demografice în România, pentru că acestea sunt primele la care ne uităm când vine vorba de asigurări de sănătate, conturează noi categorii de nevoi pentru viitor”, descrie Vlad Deliu, corporate & health director în cadrul NN Asigurări de Viaţă, perspectivele de dezvoltare a pieţei asigurărilor de sănătate.
În ultimul deceniu, asigurătorul, care este cea mai mare companie de asigurări de viaţă din România, a înregistrat cote de piaţă de peste 30%, conducând în fiecare an topul asigurărilor de viaţă, iar în ultimii trei ani, s-a plasat în jurul cotei de 36%, ceea ce arată o consolidare a poziţiei în piaţă.
Compania a încheiat prima jumătate a anului 2020 cu un volum al primelor brute subscrise pe segmentul asigurărilor de viaţă în valoare de 421 de milioane de lei şi o cotă de piaţă de 39%, conform celor mai recente date ale ASF.
Pe segmentul asigurărilor de sănătate, unde a intrat în 2016, NN Asigurări de Viaţă a înregistrat subscrieri de circa 21,36 milioane de lei în primele şase luni din 2020, ajungând la o cotă de piaţă de 21,3% din segmentul asigurărilor de sănătate asimilate asigurărilor de viaţă, fiind unul dintre cei mai mari jucători pe acest segment.
Compania a lansat asigurarea de sănătate într-o perioadă în care asigurătorii abia începeau să îşi dea seama de potenţialul acestui segment. Volumul primelor subscrise pe segmentul asigurărilor de sănătate a crescut de-a lungul ultimilor 5 ani, ajungând la o valoare dublă faţă de nivelul înregistrat în 2016: de la 172,8 milioane de lei, piaţa a ajuns la 372,2 milioane de lei anul trecut. Tendinţa de creştere pare să accelereze în contextul actual, cu o creştere de 30% a subscrierilor în primele şase luni ale anului, faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, potrivit datelor ASF.
Piaţa locală este în continuare dominată de linia asigurărilor generale, cu o pondere din totalul subscrierilor la nivelul pieţei asigurărilor de 80%, comparativ cu segmentul asigurărilor de viaţă, reprezentând circa 20% din totalul pieţei. Asigurările de sănătate au ajuns la o pondere de aproape 5% din volumul total al primelor brute subscrise în piaţă.
„De la declanşarea pandemiei, observăm o deschidere mai mare pentru asigurările de sănătate şi mai multă proactivitate într-un aspect al vieţii noastre care era alteori lăsat la urmă. Numai în prima jumătate din acest an, românii au ales să încheie aproape 340.000 de asigurări noi de sănătate, potrivit datelor Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), cu 12% mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului precedent”, observă Vlad Deliu.
O istorie româno-olandeză de 23 de ani
NN Asigurări de Viaţă, fosta ING Asigurări de Viaţă, deţine peste o treime din piaţa locală de asigurări de viaţă. Grupul olandez ING, care a primit ajutor de la stat în 2008, a fost forţat să-şi separe divizia de asigurări de activitatea bancară. Businessul de asigurări a fost listat pe bursă sub denumirea NN Group, care a devenit astfel o companie independentă de grup, cu activităţi de asigurări, pensii private şi managementul activelor în 18 ţări. Schimbarea a fost anunţată în 2014 şi a devenit operaţională din 2015, la nivelul întregului grup olandez, până atunci ING Asigurări de Viaţă fiind parte din grupul ING. ING
Asigurări era prezentă pe piaţa românească din 1997. În ultimul deceniu, asigurătorul a inregistrat o cotă de piaţă de peste 30%, conducând în fiecare an topul asigurărilor de viaţă.
Compania trece în prezent printr-o schimbare de management, după ce Anna Grzelonska va prelua rolul de Chief Executive Officer al NN în Turcia începând cu data de 1 decembrie 2020, mandatul său urmând să fie aprobat de autoritatea de reglementare din Turcia. Ca urmare a acestei numiri, Gerke Witteveen, în prezent Chief Financial Officer al NN Asigurări de Viaţă, a preluat mandatul de CEO interimar al companiei în România, începând cu 1 octombrie 2020.
El a explicat în continuare că dacă ne raportăm la cifrele din piaţă, numărul celor care consideră utilă o asigurare de sănătate creşte. Unii sunt prevăzători, iar alţii au devenit mai preocupaţi după ce au văzut în ultimele luni ce înseamnă să ai o problemă medicală şi cât de dificil poate fi să o depăşeşti fără să dezechilibrezi bugetul familiei.
„Cert este că oamenii devin tot mai conştienţi şi mai interesaţi de asigurări, din dorinţa de a avea o alternativă prin care să facă faţă fără presiuni financiare situaţiilor de care se tem, în eventualitatea în care s-ar întâmpla. Şi cum sănătatea este pe primul plan, devine prioritar măcar să se intereseze de o asigurare de sănătate şi, în multe cazuri, să acţioneze”, crede corporate & health directorul NN Asigurări de Viaţă.
Ţinând cont de aceste aspecte, reprezentanţii NN şi-au propus să accelereze dezvoltarea şi pe segmentul asigurărilor de sănătate.
„Sănătatea este un pilon important din strategia companiei NN Asigurări de Viaţă. Ne-am dorit să capitalizăm experienţa şi expertiza din zona asigurărilor de viaţă, unde NN este lider de piaţă, şi să o transpunem şi în zona sănătăţii. Asta a însemnat să oferim o alternativă pentru o nevoie întâlnită la tot pasul, anume accesul echitabil, simplu şi rapid la servicii medicale de calitate, fără destabilizarea bugetului familiei. Iar această misiune este astăzi mai relevantă ca oricând”, spune Vlad Deliu.
Din perspectiva reprezentantului asigurătorului, asigurarea individuală de sănătate NN este o soluţie completă care oferă clienţilor protecţie pentru sănătatea lor şi a celor apropiaţi, iar în acelaşi timp asigură un sprijin financiar în cazul unor probleme medicale neprevăzute care presupun spitalizare sau intervenţii chirurgicale.
„O asigurare relevantă de sănătate este alternativa prin care beneficiem de sprijin financiar pentru cheltuielile de spitalizare şi intervenţie chirurgicală atunci când apar probleme neaşteptate de sănătate. Aceste cheltuieli pot fi de multe ori ridicate şi greu de acoperit imediat, dar cu o astfel de asigurare pentru care plătim lunar o sumă potrivită bugetului personal ştim că ne putem trata fără grija banilor, în spitalele în care ne dorim. Costurile de tratament pentru problemele de sănătate acoperite de asigurare sunt plătite direct de asigurator, în limita sumei asigurate, aşa încât noi să ne concentrăm pe ce contează cu adevărat”, a mai spus Vlad Deliu.
Asigurarea de sănătate NN este flexibilă şi personalizabilă, fiind un produs facultativ, adică vine în completarea serviciilor din sistemul public de sănătate şi a abonamentelor medicale oferite de angajatori ca beneficiu extra salarial.
Astfel, clienţii au posibilitatea de a alege ce li se potriveşte pentru a proteja ce contează cel mai mult pentru ei, şi au inclusiv o componentă opţională de prevenţie prin care, în funcţie de nivelul de prevenţie ales, beneficiază de un număr de analize şi consultaţii acoperite de asigurare. În total, fiecare persoană asigurată poate beneficia de până la 100.000 de lei pe an pentru situaţiile medicale acoperite.
„Clienţii au acces rapid în unele dintre cele mai bune spitale private din ţară, dar şi de peste graniţe. În total, este vorba de peste 250 centre medicale private dintre care peste 40 spitale private de chirurgie avansată, centre de referinţă şi clinici cu spitalizare de zi din România şi Ungaria unde clienţii pot accesa servicii medicale de care au nevoie, în funcţie de tipul de asigurare”, descrie Deliu particularităţile acestui produs.
În cazul unei probleme de sănătate care presupune spitalizare sau intervenţie chirurgicală, clienţii pot alege spitalul sau clinica unde vor să se trateze, în sistemul public sau privat din ţară sau din străinătate. În reţeaua de centre medicale NN, cheltuielile sunt plătite direct de NN, iar pentru spitale sau clinici din afara reţelei NN se plăteşte clientului o parte din costurile de tratament.
Alături de asigurarea individuală de sănătate, NN a lansat anul acesta şi o asigurare de sănătate de grup pentru companii mici şi mijlocii, prin intermediul căreia angajaţii asiguraţi beneficiază de acoperirea costurilor cu spitalizarea şi intervenţiile chirurgicale de care au nevoie, în spitale din reţeaua medicală NN, iar angajatorul poate opta şi pentru componente suplimentare pentru prevenţie sau pentru diverse situaţii medicale care doreşte să fie acoperite pentru cei din echipă.
„NN a intrat anul acesta şi în segmentul corporate cu asigurarea de grup pentru companii mici şi mijlocii care, alături de asigurarea de sănătate individuală, oferă clienţilor protecţie completă. Acest nou produs este o alternativă prin care companiile mici şi mijlocii îşi pot motiva şi fideliza angajaţii printr-un beneficiu extrasalarial axat pe sănătate, flexibil şi personalizabil în funcţie de nevoile din această perioadă şi din viitor. Soluţia a fost concepută în completarea abonamentelor la clinici medicale existente pe piaţă şi oferite în general de angajatori ca beneficiu extrasalarial, fiind menită să acopere situaţii care necesită spitalizare şi intervenţii chirurgicale şi care implică de regulă costuri mai ridicate”, susţine Vlad Deliu.
În ceea ce priveşte profilul clienţilor, Vlad Deliu spune că NN Asigurări de Viaţă se adresează unui segment de vârstă de până la 60 de ani, inclusiv copii după primele 3 luni de la naştere.
Deşi la o vârstă fragedă atenţia faţă de sănătate este ignorată, iar majoritatea tinerilor cred că sunt indestructibili, riscul de îmbolnăvire nu este inexistent.
„Riscul să avem un accident există la orice vârstă. La 30-40 de ani, începem să fim mai atenţi la sănătate şi să facem investigaţii mai des. Practic, e un moment în care, deşi n-am avut probleme de sănătate majore, începem să ne punem problema prevenţiei, pentru că nu se ştie niciodată ce putem păţi. La 50 de ani şi mai departe, spre vârsta de pensionare, la fel, pot să apară probleme neprevăzute de sănătate şi afecţiuni specifice înaintării în vârstă. Oricât de mult ne dorim să nu se întâmple, o problemă de sănătate neprevăzută poate apărea oricând”, crede Deliu.
În general, este vorba de importanţa accesului la servicii medicale, iar printr-o sumă mică în fiecare lună, eventualul dezechilibru financiar, în cazul în care este nevoie de spitalizare sau intervenţie chirurgicală, poate fi evitat.
„Nu există vârstă de ieşire din asigurare. Pentru părinţii tineri, spre exemplu, asigurarea le oferă liniştea că atunci când cei mici au nevoie de medic, pentru o simplă răceală, un virus sau o boală a copilăriei, pot avea grijă de ei fără să se preocupe de bani şi se pot interna alături de ei în spital. Pentru cei care preferă serviciile medicale private sau cei preocupaţi în general de situaţia şi viitorul lor financiar, asigurarea de sănătate este, din nou, o metodă prin care să lase grijile deoparte. Iar pentru expaţi sau liber profesionişti precum IT-şti, avocaţi, notari, arhitecţi, contabili, jurnalişti sau artişti, e o variantă la îndemână prin care au acces la servicii medicale de calitate în spitale private”, detaliază Deliu.
Vlad Deliu, corporate & health director NN Asigurări de Viaţă: „Potenţialul pieţei de asigurări de sănătate din România este ridicat, piaţa având premisele unor creşteri anuale de 2 cifre în anii următori. Nevoia există şi, de cele mai multe ori, necesitatea stă la baza inovaţiei produselor şi serviciilor. Iar modul în care se resimt tendinţele socio-demografice în România, pentru că acestea sunt primele la care ne uităm când vine vorba de asigurări de sănătate, conturează noi categorii de nevoi pentru viitor.”
Când vine vorba despre procesul de vânzare, şi acesta este adaptat contextului actual şi asistat de instrumente digitale, care vin în sprijinul celor peste 1.500 de consultanţi financiari din toată ţara ai companiei. Odată încheiată o asigurare de sănătate, aceasta se reînnoieşte automat, an de an, prin plata primei, fără o creştere a valorii acesteia atunci când clienţii beneficiază de sprijin financiar pentru evenimentele acoperite.
În perioada următoare, clienţii se vor uita la o experienţă digitalizată, adaptată ritmului şi stilului lor de viaţă, context în care un rol cheie îl are inovaţia. „Pentru NN, inovaţia reprezintă un punct central al strategiei de creştere în viitor şi înseamnă deja digitalizarea experienţei pe care o oferim clienţilor, care duce implicit la mai multă transparenţă, la procese operaţionale mai simple şi produse mai relevante, pliate pe nevoile acestora. Modul în care noile tehnologii evoluează şi aşteptările diferite ale clienţilor ne provoacă să găsim soluţiile inovatoare prin care să fim relevanţi în viaţa clienţilor şi credem că vor transforma radical industria din care facem parte în viitor”, a descris Vlad Deliu una dintre priorităţile companiei în perioada următoare.
Iar în contextul actual al pandemiei de COVID-19, NN a venit în întâmpinarea clienţilor cu asigurări de viaţă şi sănătate prin acoperirea îmbolnăvirii cu noul coronavirus ceea ce a dus la despăgubiri în valoare de peste 2,27 milioane de lei. Până la momentul izbucnirii pandemiei, toate asigurările de sănătate şi de viaţă la nivel naţional excludeau acoperirile în cazuri de epidemie sau pandemie. Astfel, această decizie a dus la o creştere a interesului pe care românii îl acordă asigurărilor de viaţă şi sănătate. NN a evaluat fiecare solicitare de plată a indemnizaţiei de spitalizare cauzată de COVID-19 şi a acomodat excepţii unde situaţia a permis.
„Grija pentru sănătate este astăzi mai mare ca niciodată. În plină epidemie de Covid-19, am devenit cu toţii mai atenţi la sănătatea noastră şi a celor din jur şi, în acelaşi timp, mai conştienţi de cât de mult contează nu doar să tratăm, ci mai ales să prevenim. Iar atunci când apar situaţii medicale neprevăzute, să avem un aliat care să ne ajute să avem grijă de ceea ce contează cu adevărat pentru noi”, mai spune Vlad Deliu.
În acelaşi timp, comportamentul oamenilor se orientează mai mult la atenţia asupra sănătăţii fizice, dar şi a sănătăţii psihice. „În această perioadă neobişnuită pe care o traversăm, grija lor nu mai este doar să prevină o eventuală îmbolnăvire, ci şi să-şi îmbunătăţească starea de bine, iar ce e îmbucurător este că iau măsuri în acest sens. Se pune accent pe sport şi pe timpul petrecut în aer liber, dar şi pe alimentaţie, pe energia pozitivă şi pe calitatea vieţii în ansamblu. Şi vedem mai multă deschidere la alternative relevante pentru sănătate”, a mai adăugat reprezentantul NN.
Piaţa asigurărilor de sănătate abia începe să demareze, aspect demonstrat şi de faptul că, în România, circa 78% din cheltuielile cu sănătatea sunt acoperite din surse publice, iar cheltuielile pe care trebuie să le susţină un român când vine vorba de sănătate, în special pentru tratamente pe care statul nu le poate acoperi sau deconta, depăşesc media europeană, potrivit raportului OECD „Health at a Glance: Europe 2018 – State of Health in the EU Cycle”, citat de Vlad Deliu.
Prin urmare, corporate & health directorul NN Asigurări de Viaţă este de părere că a începe să ne gândim şi să acţionăm pentru asigurarea unor surse alternative de finanţare este vital pentru un sistem public de sănătate sustenabil, iar asigurările private de sănătate pot fi una dintre soluţii.
„Există mai multe modele de coexistenţă a sistemelor publice cu cele private de sănătate în Europa de care România ar putea beneficia, prin creşterea accesului românilor la tratamentele de care au nevoie concomitent cu reducerea presiunii asupra sistemului public de sănătate”, crede Deliu.
Tendinţa, în acest moment, este de conştientizare a acestor nevoi şi de informare în legătură cu soluţiile care îi pot ajuta să aibă grijă de ce contează cel mai mult pentru ei, fie că e vorba despre o asigurare privată de sănătate sau o asigurare de viaţă care protejează şi sănătatea.
„Ambele opţiuni sunt la fel de importante şi funcţionează împreună, acoperind nevoi diferite. Clienţii încă optează, în cea mai mare parte, pentru una dintre ele, care răspunde mai bine nevoilor lor, dar pe măsură ce vom vedea o cultură mai dezvoltată a asigurărilor şi în România, va creşte şi numărul celor care vor opta pentru mai multe tipuri de asigurare în paralel”, crede Deliu.
Iar când vine vorba despre piaţa asigurărilor din România, per ansamblu, aceasta a ajuns la o penetrare de 1,1% din produsul intern brut al ţării, potrivit datelor Autorităţii de Supraveghere Financiară, un nivel care ne plasează în coada clasamentului când vine vorba despre asigurările la nivel european. Explicaţia este corelată, observă reprezentantul NN, pe de-o parte, cu gradul redus de conştientizare a importanţei pe care o au anumite tipuri de asigurări pentru echilibrul financiar al familiei atunci când apar situaţii pe care nu le putem preveni, iar pe de altă parte, de concepţia că «nu mi se poate întâmpla mie», atât de des întâlnită la români. „Cultura asigurărilor încă este subdezvoltată în România, dar vedem tot mai mulţi clienţi care întreabă despre astfel de asigurări şi credem că o comunicare susţinută a beneficiilor asigurărilor, împreună cu digitalizarea accesului la astfel de produse, într-o experienţă facilă pentru clienţi, pot contribui la creşterea penetrării asigurărilor”, concluzionează specialistul NN.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro