Surfing Romania

Postat la 06 octombrie 2008 155 afişări

Un surfer adevarat ar urmari valul potrivit si pana la capatul lumii. Si cand unul dintre ei ajunge in Romania, fie s-a ratacit in drum spre acel capat de lume, fie a gasit, intr-adevar, valul ideal.

Bryan Jardine, managing partner al Wolf Theiss si Asociatii, a descoperit in Romania o avocatura de business aflata pe val, iar acum profita la maximum de adrenalina unei "ape" (citeste piete) agitate, pentru ca stie din proprie experienta ca, mai devreme sau mai tarziu, toate valurile se sparg violent de tarm.

Pana atunci insa, este exemplul perfect pentru ce inseamna globalizarea adevarata: un american conduce operatiunile unor vest-europeni austrieci intr-un est al Europei cu o economie emergenta, asa cum este astazi Romania.

Si, asa cum surferii urmaresc valurile lumii, toti marii jucatori ai lumii se muta acolo unde sunt partidele cele mai interesante. Bryan Jardine stie cel mai bine despre ce vorbim. El a cunoscut si perioade mai putin fericite din viata avocatilor de business, cand acestia erau multumiti doar ca au unde sa profeseze. Este cat se poate de constient ca perioada foarte buna pe care o traverseaza afacerile lor la momentul acesta va avea si un final. "Nu se pune problema daca piata din Romania va cunoaste si vremuri mai putin bune, ci cand se va intampla asta."

Intr-un business dominat de firmele romanesti, Jardine e omul cu care vrei sa vorbesti despre caracteristicile pietei locale de avocatura, pentru ca este unul dintre putinii avocati care au experimentat si alte modele. El spune ca piata noastra, unde foarte multi avocati tineri se desprind de "casele mama" si formeaza propriile cabinete, este un model diferit fata de ce se intampla in avocatura din vest sau de peste ocean. "Acolo lucrurile sunt foarte bine ierarhizate. E dificil pentru avocatii individuali sa patrunda in proiectele noi, deoarece competitia e feroce si relatiile dintre clienti si avocati sunt foarte bine cimentate de-a lungul anilor."

E drept, acelasi considerent functioneaza si la noi, dar in favoarea avocatilor care aleg propriul drum, pentru ca un avocat pleaca, de regula, si cu clientii sai dupa el.

Aici pare sa fie diferenta: la americani, clientii sunt fideli unei case de avocatura, indiferent de avocatul care se ocupa de ei; iar la noi sunt fideli avocatului lor, indiferent de brandul din spatele sau.

Tara tuturor antreprenorilor Este surprinzator sa auzi un american spunand despre compatriotii sai ca nu mai au acelasi spirit antreprenorial ca acela regasit in Romania; chiar daca businessul acesta s-a nascut in SUA, si America e "tara tuturor posibilitatilor", timing-ul favorizeaza antreprenorii romani. El spune ca avocatii din Statele Unite, mai putin cei care lucreaza pe segmente de nisa, nu arata o inclinatie foarte mare spre antreprenoriat si tind sa nu riste foarte mult in alegerile pe care le fac in cariera. "In dreptul american de azi nu intalnesti prea multi avocati tineri, cu mai putin de zece ani de experienta, care sa-si conduca propria casa de avocatura si sa se ocupe tranzactii sofisticate de M&A sau real estate. Asta se poate intampla si chiar se petrece aici datorita dinamismului pe care il cunoaste piata in prezent."

Jardine crede ca un alt motiv este acela ca piata n-a cunoscut inca nicio cadere dramatica. "Eu am trecut prin astfel de perioade in Los Angeles, la sfarsitul anilor '80 si inceputul anilor '90, iar in conditiile acelea cei mai multi avocati erau fericiti ca aveau un job care le platea facturile."

El avertizeaza ca schimbarile economice fac parte dintr-un ciclu firesc de business, si, intr-o economie capitalista, asa cum se vrea a fi si a noastra, acestea sunt inevitabile. "Putem deja observa cateva efecte al crizei creditelor subprime de peste ocean in real estate-ul local, unde avem deja o serie de tranzactii puse in asteptare sau chiar abandonate."

Totusi, americanul este optimist. (E drept, din postura sa nici n-ar putea fi altfel, doar nu o sa inceapa chiar avocatii de business sa bage spaima in investitori.) El ofera exemplul recent, cand Wolf Theiss a fost consultantul Raiffeisen in tranzactia Petrom City, unul dintre cele mai importante deal-uri imobiliare de pe piata noastra, si spune ca deocamdata businessul exista. "Cand va fi necesar, vom ajusta din mers pregatirea avocatilor nostri. Spre exemplu, daca piata de real estate devine mai instabila, avocatii specializati pe achizitii si dezvoltare isi pot orienta abilitatile si expertiza catre restructurari sau chiar proceduri falimentare."

In prezent, toate firmele de avocatura importante cauta sa-si creasca numarul avocatilor si sa-si consolideze pozitia pe o piata unde 90% din afacere este impartita de primele zece cabinete din top.

Tranzactii, vin si rock and roll In primii sai ani de avocatura, singurele deal-uri erau cele incheiate in fata instantei, pentru ca, asa cum este ideal pentru un avocat de business, Jardine si-a facut mana in instanta. Se spune ca nu poti trece la intermedieri de tranzactii fara sa simti emotia din fata unui judecator. El a simtit-o timp de sapte ani, paradoxal, in Orasul Ingerilor, Los Angeles, inainte sa schimbe directia definitiv catre tranzactiile internationale.

De-a lungul vremii, a lucrat la cateva super-deal-uri, asa cum a fost si tranzactia KazMunaiGas ? Rompetrol de anul trecut, prin care cazacii au cumparat 75% dintr-un Rompetrol evaluat atunci la 3,6 mld. dolari si care a propulsat firma austriaca spre top zecele pietei. Dar una dintre cele mai dificile perioade le-a traversat in 2002, cand muncea simultan pe doua tranzactii foarte mari: una la Bucuresti ? achizitia Dorna de catre Coca-Cola (39 mil. euro, in 2003); cealalta la Budapesta ? preluarea operatiunilor de telecomunicatii ale GTS in cinci tari din Europa Centrala si de Est (printre care si Romania) de catre rusii de la Iukos Oil. "A fost teribil de stresant, mai ales ca ambele deal-uri au fost incheiate la un interval de doar o saptamana unul de celalalt."

O alta tranzactie mare, resimtita ca atare si de Jardine, a fost achizitia Astral de catre UPC (420 de milioane de dolari, in iulie 2005) sau fuziunea dintre HVB si Banca Tiriac, dar pana acum n-am auzit avocat care sa se planga de prea multe afaceri importante. Cel putin nu un partener sau un managing partner.

In plus, Jardine este si antreprenor. A fost implicat initial in Jukebox-ul de pe Lipscani, prin care a vrut sa-si aduca o particica din America - muzica rock and roll live - la Bucuresti.

A vandut acel club in 2002, iar in septembrie 2004 a deschis Coyote Cafe, in pasajul Victoria. "Am incercat acelasi concept intr-un cadru largit fata de Jukebox si am avut succes." Acum asteapta ca toamna sa-i impinga pe oameni de pe terase in locatiile indoor, pentru a reveni in forta pe scena sociala a Bucurestilor.

Managerul de la Theiss detine o vie de patru hectare la Dealu Mare si, desi o numeste mai mult o destinatie de weekend decat o afacere, isi vinde cu destul succes fructele hobby-ului producatorilor interni de vin.

Casa, dulce casa Oricum, ti-ai putea da seama ca vorbim despre un expat imediat dupa ce-i trecem in revista pasiunile, pentru ca strainii par sa fie mult mai eficienti cand vine vorba de timpul lor liber. Jardine isi scoate la aer Harley Davidson-ul pe drumurile serpuite de pe Valea Prahovei, mai joaca si in filme si mai face voiceover pentru reclame tv, radio sau filme corporatiste.

Astazi petrece aproape 90% din timp in Romania (sotia sa, Mimi, locuieste tot aici) si incearca sa pastreze traditia celor cateva vizite acasa, in SUA, care totalizeaza cel mult 20-25 de zile peste ocean. Mult mai des, de doua ori pe luna, merge la intalnirile partenerilor Wolf Theiss, la Viena, si in alte deplasari de afaceri la Londra, Atena sau Berlin.

Chiar daca in ultima vreme se simte mai acasa aici decat in SUA, sunt cateva lucruri de peste ocean ce nu au corespondenta la noi. Primul este chiar oceanul. Al doilea, in stransa legatura cu cel dintai, e surfingul. "E un sport minunat, mai ales psihic si mental, care reuseste sa te aduca pe aceeasi lungime de unda cu natura si cu oceanul. Astazi nu-l mai practic atat de des pe cat as vrea, pentru ca nu mai am atatea oportunitati sa o fac. Iar problema cu surfingul este ca iti cere foarte multe: nu poti sa-l parasesti pentru perioade lungi si sa speri ca vei fi la fel de capabil si de increzator. Si fara curaj nu poti sa pedalezi nebuneste spre valuri..."

Totusi, anul acesta a prins cateva valuri bune in Africa de Sud, in Golful St. Francis, in aprilie ? ca sa evite Summit-ul NATO, si, mai recent, in Malibu sau Manhattan Beach. A descoperit cateva spot-uri bune si pe Batranul Continent, mai ales in Franta, Spania sau Israel, deci incearca sa vada jumatatea plina a paharului. n

Wolf Theiss si asociatii

Biroul local al Wolf Theiss a fost inaugurat la inceputul lui 2006; Bryan Jardine conduce biroul inca de la inceput, iar astazi echipa numara 30 de avocati si trei parteneri.  Wolf Theiss este una dintre cele mai importante case de avocatura din regiune, cu birouri in noua tari din centrul si estul Europei, iar biroul de la Bucuresti este al doilea ca importanta, dupa cel din Viena.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Surfing,
Romania
/lideri/surfing-romania-4074384
4074384
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.