Media: Reducere la jumatate
Firmele din servicii, de la publicitate la resurse umane, s-au vazut confruntate cu o cadere dramatica a afacerilor.
Piata media a scazut anul acesta cu aproximativ 50% fata de anul trecut. In principiu, aceasta a insemnat o reintoarcere la modelele traditionale de comunicare, adaptarea la bugete mult mai mici decat in 2008 si negocieri mult mai dure cu clientii. Publicitarii vad insa si partea plina a paharului: in 2009 s-a atins fundul sacului, ceea ce ar insemna ca 2010 nu poate fi mai rau de atat.
"De frica alienarii chiar si numai a unui singur consumator, anul acesta s-au luat multe decizii conservatoare, nesigure si nehotarate, care au adus numai deservicii si care au ingradit foarte mult creativitatea", considera Alex Badila, managing director la Publicis Romania. Bugetele de comunicare s-au redus brusc si masiv, incepand de la auto si imobiliare si continuand cu serviciile financiare. Am inceput sa vedem reclame foarte clasice si cu un mesaj clar si traditional, alaturi de spoturi importate de la firma-mama. "Cei mai multi clienti au ales solutii de comunicare eficiente si sigure. A fost un an al promotiilor, al ofertelor speciale", spune Radu Florescu, CEO al Saatchi & Saatchi.
Daca pana in 2008 succesul unei agentii se masura in cate contracte noi a incheiat si cat de mari erau clientii, acum altii au fost indicatorii de performanta - pastrarea vechilor clienti, mentinerea unei marje de profit, chiar si de o cifra, sau pastrarea angajatilor. "Multumirea mea e ca, desi pare greu de crezut, am reusit sa pastram toate locurile de munca din cadrul grupului", subliniaza Bogdan Enoiu, directorul general al McCann Erickson.
Desi i-au scazut semnificativ veniturile, televiziunea a ramas mediul preferat in mixul media. Au urmat printul, radio, publicitatea outdoor, internetul si cinematografele. In total, anul acesta s-au investit in jur de 350 de milioane de euro in publicitate, in scadere cu aproape 200 de milioane de euro fata de 2008. Una dintre cele mai interesante miscari din piata a fost aparitia unor campanii agresive din partea Cosmote, stimuland miscari similare si din partea concurentilor. Cosmote a intrat in topul celor mai mari 10 investitori in publicitate, devansand, potrivit Alfacont, liderul incontestabil al ultimilor ani - Procter & Gamble.
Cititi si:
Politica: Sub semnul alegerilor
Macroeconomie: Anul recesiunii
Banci: Anul in care banii au devenit mai scumpi
Asigurari si pensii: Fara pierderi
Bursa: Reteta banilor usori nu mai functioneaza
Consultanta: Anul paradoxurilor
Companiile energetice au pierdut din greutate
Petrol si carburanti: Minus 20%
Farma: Anul surprizelor neplacute
Industria alimentara: Consum redus
Agricultura: 2009, anul nefericirii
Retail si distributie: Comert cu surprize
Textile: Anul extremelor - unii s-au extins, altii au inchis
Resurse umane: Anul concedierilor
Internet si IT: "A fost cel mai greu an"Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro