Filmele şi lumea tehnologiei
Până nu demult, cele două locuri legendare ale Californiei, Hollywood şi Silicon Valley, păreau complet deconectate. Se pare că situaţia se schimbă, pentru că industria filmului începe să valorifice poveştile de succes din epicentrul industriei high-tech.
Zilele trecute, presa a relatat că preţul unei acţiuni Google a depăşit pragul de 800 de dolari. Desigur, această cifră spune ceva doar pentru deţinătorii de acţiuni. Pentru restul lumii, are mai multă semnificaţie capitalizarea de piaţă a companiei, care a ajuns astfel la 266 de miliarde de dolari şi menţine Google pe a treia poziţie în topul celor mai valoroase companii americane, după Apple şi Exxon Mobile, dar înaintea unor Microsoft, IBM, Oracle sau Wal-Mart.
Interesant este că valoarea acţiunilor Google a crescut impresionant (cu 36 de procente) din aprilie 2011 încoace, adică de când cofondatorul Larry Page a preluat conducerea companiei de la Eric Schmidt, pe care presa îl consideră mentorul său managerial. Desigur, Google a dus-o bine şi cu Schmidt pe postul de CEO, iar rolul acestuia este încă foarte important ca preşedinte, dar se poate constata că încă un om tehnic (generic vorbind: "inginer") se dovedeşte un manager foarte performant în ciuda neîncrederii iniţiale a investitorilor. Larry Page se alătură astfel unui cerc foarte select, din care cei mai proeminenţi sunt Steve Jobs, Bill Gates şi Mark Zuckerberg.
Pe de-o parte ne putem întreba dacă nu cumva aceste industrii bazate pe inovaţie implică în mod natural un anumit stil managerial, măcar pentru faptul că modelele afacerilor sunt strâns legate de aspectele tehnice. Pe de altă parte, este incontestabil că aceşti ingineri-manageri se afirmă tot mai mult ca nişte veritabili eroi, ca nişte modele de succes personal atât de importante pentru cultura populară americană. Iar cum mitologia americană este orchestrată de Hollywood, este oarecum ciudat că sunt totuşi puţine filme care să valorifice această fascinantă lume a inovaţiei şi a spiritului antreprenorial. Trecând peste ficţiunile de factură cyberpunk, doar povestea lui Mark Zuckerberg şi a ascensiunii Facebook a fost ilustrată cu succes în filmul "Reţeaua de socializare" (2010).
Se pot adăuga câteva producţii de televiziune, precum "Piraţii din Silicon Valley" (1999), care evocă rivalitatea dintre Apple şi Microsoft la începuturile erei computerelor personale şi documentarele pentru PBS realizate de Robert Cringely. Probabil că scenariştii de film sunt depăşiţi de domeniul tehnologiilor, pentru că toate aceste producţii sunt adaptări ale unor cărţi - de exemplu, "Reţeaua de socializare" este bazat pe cartea "The Accidental Billionaires" de Ben Mezrich.
Se pare însă că industria filmului încearcă mai nou să valorifice acest filon, iar primul semn este filmul "Jobs", care va fi lansat în aprilie 2013. Sony Pictures lucrează în acest timp la propria sa ilustrare a vieţii lui Steve Jobs, bazată pe cartea biografică scrisă de Walter Isaacson. Însă mai interesant în acest context mi se pare filmul "The Internship", care nu este o poveste eroică, ci o comedie în care doi bărbaţi de vârstă mijlocie îşi pierd joburile (agenţi de vânzări) pentru că n-au reuşit să se adapteze revoluţiei tehnologice. Aşa că se decid să candideze pentru un stagiu la Google, iar o bună parte a acţiunii se petrece în celebrul campus al companiei, unde cei doi eroi ajung să-i înveţe trucuri vechi pe tinerii brilianţi pe care Google îi atrage an de an (compania este considerată cel mai bun loc pentru o stagiatură în SUA).
Desigur că filmul nu dezvăluie cine ştie ce secrete despre modul cum este condusă această afacere, dar faptul că se filmează în Googleplex, că apare şi Sergey Brin în câteva secvenţe, că eroii folosesc Google Plus şi alte produse ale companiei, că evocă ceva din atmosfera locului, toate acestea reprezintă o bună reclamă pentru Google şi încă o probă că lumea industriei IT şi economia internetului au intrat în mainstream.
Atât filmele despre Steve Jobs, cât şi "The Internship" au toate ingredientele să devină succese de casă şi să îmbogăţească galeria eroilor "self-made man" care populează o întreagă mitologie americană. Şi, la urma urmei, de ce doar americană? Mi-ar plăcea ca aceste filme să furnizeze modele ale succesului prin muncă, excelenţă tehnică şi imaginaţie pentru tinerii de pe la noi. Mai bine să fie fascinaţi de Steve Jobs sau Larry Page decât de Fane Spoitoru sau Nuţu Cămătaru.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro