Opinie George Mioc, CEO PSI Industries: Aştept ministru competent la Transporturi. Sau măcar să afle unde-i contractul Bechtel
Poate că domnul prim-ministru ne face o surpriză plăcută şi, după cinci eşecuri la ministerul Transporturilor, va oferi acest portofoliu unei persoane competente şi care nu-şi va termina mandatul la puşcărie sau în ancheta DNA. Nu mai cred însă în Moş Crăciun.
Probabil că succesorul lui Ioan Rus va fi tot un amator de la partid, pus pe căpătuială. În paranteză: aproape că îmi pare rău că Ioan Rus a plecat urmare a faptului că a insultat diaspora. Şi fără aceste declaraţii ştiam că nomenklatura din PSD îi urăşte pe românii care lucrează în străinătatepentru că au întors cu 180 de grade rezultatul prezidenţialelor.
Aş fi dorit ca Ioan Rus să plece pentru dezastrul pe care l-a patronat la Ministerul Transporturilor, de la eşecul Master Planului la incapacitatea de a oferi vreo soluţie pentru Tarom sau CFR Marfă. Ce nu pot să înţeleg sub nici o formă este de ce nici unul din miniştrii Transporturilor din cabinetele Ponta, de la liberalii Silaghi şi Fenechiu la produsele social-democrate Şova şi Rus, nu a rezolvat nişte probleme simple, de bun simţ.
- Dacă guvernul Ponta nu ar fi insistat cu proiecte stupid-fanteziste precum autostrada spre Alexandria, fieful lui Dragnea, sau mult prea costisitoarea legătură Comarnic-Braşov (înţeleg că, în sfârşit, proiectul este pe cale de a fi abandonat), azi România putea accesa fonduri europene pentru transporturi, în cadrul exerciţiului bugetar 2014-2020. Polonia are deja mai multe proiecte aprobate la Bruxelles. În 4 martie 2015 s-a dat undă verde pentru cheltuirea sumei de 609 milioane de euro pentru modernizarea transportului urban în Cracovia, plus dezvoltarea infrastructurii rutiere în zona Gdansk. Şi Ungaria a obţinut în martie aprobarea primului proiect pentru dezvoltarea Transporturilor cu finanţare din bugetul 2014-2020. În schimb, România se îndreaptă rapid spre momentul în care va pierde circa o treime din sumele alocate de UE în exerciţiul bugetar 2007-2013. Poate să pară o remarcă minoră, dar unele din autostrăzile finalizate până acum sunt lucrate în bătaie de joc. Pe tronsonul Timişoara-Arad sunt mult prea puţine bretele de legătură către localităţile de pe traseu, între Deva şi Sibiu nu s-a finalizat licitaţia pentru concesionarea spaţiilor de servicii. Ca să fie mai clar: pe circa 100 de kilometri de autostradă nu există benzinării sau toalete civilizate.
- CNADNR trebuie reorganizată (există, din câte ştiu un studiu şi o serie de recomandări ale Băncii Mondiale), iar conducerea ei trebuie selectată conform prevederilor din legea priving guvernanţa corporativă a comapniilor de stat.
- Tarom şi CFR Marfă trebuie privatizate rapid, înainte de a se prăbuşi aşa cum s-a întâmplat Oltchim. Proiectul bugetului Tarom pe 2015 continuă să prevadă pierderi.
- Ştiu că în România nu îndrăzneşte nimeni să ceară aşa ceva: Portul Constanţa trebuie privatizat sau managementul dat pe mâna unui operator privat. Corupţia de sorginte PSD din fieful lui Mazăre ucide excelentele perspective de dezvoltare ale acestui port.
- Investiţiile la Metrorex trebuie relansate. Din mai 2012 până acum, Metrorex nu a dat în folosinţă nici o staţie. Din mai 2012 până acum, nu s-a semnat nici un contract pentru prelungirea unei magistrale sau pentru o magistrală nouă. Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti, înfiinţată pentru a coordona proiectele guvernamentale cu cele ale autorităţilor locale din capitală şi din Ilfov, trebuie să-şi reintre în atribuţii. În paranteză, remarc indiferenţa primarilor bucureşteni la blocarea de către Metrorex a unor artere importante de circulaţie, pe termen nedefinit. M-aş fi aşteptat ca edilii acestui oraş să fie primii care să ceară socoteală Metrorex pentru întârzierea lucrărilor şi problemele din trafic în cartierele Drumul Taberei şi Bucureştii Noi.
- Situaţia celor 15 spitale care au trecut de la ministerul Transporturilor la cel al Sănătăţii şi, ulterior, au revenit la Transporturi, trebuie analizată. După opinia mea, până acum a fost vorba doar de o bătălie pentru resursele acestor spitale, fie că a fost vorba de achiziţiile de medicamente, fie că s-a urmărit vreun tun imobiliar. Are acest minister capacitatea să administreze eficient 15 spitale?
Fără îndoială, situaţia de la Transporturi este mult mai complexă. Nu am încercat decât să abordez nişte chestiuni simple, din perspectiva unui antreprenor care crede în libera iniţiativă şi economia de piaţă. Poate că aş fi intrat în mai multe detalii dacă acest minister şi filialele sale nu ar fi fost atât de opace. Autoritatea de Management a Programului Operaţional Transporturi (AMPOST) nu şi-a mai actualizat unele informaţii esenţiale din mai 2014. Ideea acestui articol este că premierul Ponta trebuie ţinut sub presiunea publică pentru a numi măcar acum, în al 12-lea ceas, pe cineva competent la Transporturi. Dacă pare că nimănui din spaţiul public sau din mediul politic nu-i pasă, vom avea un alt Fenechiu sau un alt Şova sau...
Apropo, ştie cineva din conducerea acestui minister sau din SRI cine a furat contractul cu Bechtel?
Notă: Opinia prezentată îi aparţine domnului George Mioc şi nu implică în niciun fel redacţia Business Magazin sau organizaţia din care publicaţia face parte.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro