Oportunitatea si costul ei
„Avem o frumoasa autostrada Bucuresti-Pitesti si, dintr-o data, apare un drum micut de vreo zece kilometri, pe unde aflu ca trebuie sa treaca 700 de camioane pe zi, adica doua camioane la fiecare minut. Cum putem sa crestem la 800 sau 900 de camioane?“
Acesta este cadrul pentru prima scena, petrecuta saptamana trecuta undeva intr-o cladire de birouri din nordul Bucurestiului.
Citatul ii apartine sefului Renault, Carlos Ghosn, si intr-o forma sau alta l-am auzit de-a lungul timpului de la orice CEO al unei mari corporatii venit sa isi viziteze fabricile din Romania si care incerca sa puna presiune pe autoritati pentru a obtine avantaje fiscale sau macar pentru realizarea unor sosele pana la poarta fabricii. A doua scena are loc intr-un restaurant din zona Parcului Tineretului din Capitala, unde trei cupluri de pana in 30 de ani discuta despre imobiliare. Cei mai vehementi sunt insa doi doctori rezidenti, proaspat casatoriti, care se plang ca nu s-au miscat mai repede cu obtinerea creditului de la banca si cresterea preturilor din ultimele 18 luni nu le mai permite sa isi cumpere apartamentul de 3 camere la care visau. Legatura dintre cele doua scene este reprezentata de un termen pe care tot mai multi dintre romani ar trebui sa il invete si nu doar cand vine vorba de afaceri - opportunity cost. Sau cu alte cuvinte, cat pierde Renault pentru ca nu poate sa produca mai multe masini Logan care se vand ca painea calda la export si cat au pierdut deja medicii rezidenti pentru ca nu au actionat indeajuns de rapid si au crescut preturile la apartamente.
Opportunity cost i-a determinat pana acum pe producatorii de componente auto sa vina in Romania si sa investeasca in ultimii sapte ani mai bine de un miliard de euro in fabrici situate in general in partea de vest a tarii.
Calculul a fost simplu. Chiar daca un camion cu piese auto care pleaca de la fabrica Delphi din Ineu sau cu anvelope Pirelli de la Slatina face chiar si doua-trei zile pana ajunge in depozitele centrale, salariul pe care il primeste pe fiecare ora un roman este de peste zece ori mai mic decat al unui german, iar atunci profitul suplimentar pe care il genereaza o fabrica in Romania justifica relocarea activitatii de productie. Insa ceea ce i-a adus pe primii straini in Romania i-ar putea indeparta pe cei din valul doi, deoarece intre timp salariile au crescut accelerat, cu mult peste proiectiile din business plan-urile producatorilor. De ce oare? Nu mai departe de saptamana trecuta, Radu Merica, vicepresedinte in cadrul camerei de comert romano-germane si fost sef al grupului de firme al lui Ion Tiriac, se plangea la un seminar organizat de Ziarul Financiar ca in zona de vest a tarii, producatorii de componente auto nu pot apela la forta de munca din judetele invecinate cu rata (mai) mare a somajului, deoarece infrastructura face imposibila naveta angajatilor intr-un timp acceptabil.
De altfel, problema fortei de munca a devenit un laitmotiv, aproape fiecare discutie cu presa a sefilor marilor companii active in Romania incluzand remarci precum „nu mai gasim oameni calificati“ sau „am fost nevoiti sa crestem salariile pentru a ne pastra angajatii“. Iar salariile nu pot decat sa creasca. In plus, preturile la imobiliare explodeaza de la an la an, iar orice noua extindere a activitatii de productie atrage dupa sine un orizont mai indepartat de recuperare a investitiei. Cu spectrul acestor cresteri sustinute ale costurilor si implicit al reducerii profitabilitatii, producatorii incep sa simta in conturi faptul ca numarul kilometrilor de autostrada anuntati in ultimii zece ani nu reuseste sub nicio forma sa treaca de stadiul de proiect. Pentru ca daca pretul fortei de munca a crescut cu 20%, atunci aceasta ar trebui sa se regaseasca intr-o diminuare corespunzatoare a costului cu transportul, spre exemplu.
„Vom ajunge la Dacia la o capacitate de productie de 400.000 de automobile in 2009. Daca vom considera ca este nevoie de o noua capacitate de productie, acum avem alternative - am inceput constructia unei fabrici in Maroc, care este o tara low-cost“, explica tot saptamana trecuta Carlos Ghosn. Pentru ca pana la urma, in ziua de astazi, totul este o chestiune de opportunity cost. Iar daca pretul mainii de lucru nu mai este neaparat un avantaj competitiv fata de vecinii de la est, atunci poate ca o infrastructura apropiata de cea din tarile de vest de Romania ar putea aduce acum in tara valul al doilea al investitorilor, adica al celor interesati nu doar de forta bratelor, ci si de creiere.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro